Gyártók Hiszasi Takeucsi: ami jó a Suzukinak, az jó Magyarországnak

Hiszasi Takeucsi: ami jó a Suzukinak, az jó Magyarországnak

Biró Csongor | 2013.03.25 07:45

Hiszasi Takeucsi: ami jó a Suzukinak, az jó Magyarországnak

Hiszasi Takeucsi szívesen osztja meg gondolatait az újságírókkal, fejből vágja a termelési számokat, de ha elakad, okostelefonja kisegíti. Az új SX4 gyártásáról, a magyar kormánnyal kötött megállapodásról, a beszállítókról és a magyar munkaerőről is kérdeztük.

Hirdetés

Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a vállalat 2012-ben?
- 2012-ben a Magyar Suzuki Zrt. a Splash, a Swift és a régi SX4, valamint a bérmunkában készülő Opel Agila és Fiat Sedici modellből 156 ezer 70-et gyártott, ez 91 százaléka volt a tavalyelőtti termelésnek. A járművek több mint 90 százalékát Európában értékesítettük, a legfőbb export piacunk Németország, Nagy-Britannia, Oroszország, Franciaország és Hollandia. A Magyar Suzuki Zrt. értékesítési árbevétele 2012-ben 1,4 milliárd euró volt, a beszerzési alapú beruházások értéke elérte a 77 millió eurót. Ezt a beszállítóinknak fizettük ki. 2011-ben a cég 1,581 milliárd euró nettó árbevételt ért el, csaknem három százalékkal haladva meg a 2010. évit. A magyarországi autópiacon a Suzukival szerződésben lévő mintegy 80 kereskedő tavaly 3300 gépkocsit értékesített, 200 százalékos növekedést érve el. Ez 6,2 százalékos piaci részesedést jelent. A Suzuki Motor Corporation a 2012-es naptári évben 7,1 százalékkal 2,68 millióra növelte globális autóeladásait. Ugyanezen idő alatt a márka európai értékesítései az általános autópiaci forgalomcsökkenés miatt 13,5 százalékkal, 202 ezerre estek vissza. Az áprilistól márciusig tartó pénzügyi év első kilenc hónapjában, 2012 áprilisától decemberig a Suzuki Motor Corporation 1823 milliárd jen (4244 milliárd forint) értékesítési árbevételt ért el, 1,4 százalékkal magasabbat az egy évvel korábbinál. Az idén 3,5 százalékos árbevétel-növekedést célzott meg a Suzuki. Az anyavállalat 2012-ben 2,68 millió autót adott el, ami 7,1 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A növekedés motorja Japán és Kína. Tavaly a Suzuki világszerte 2,89 millió autót gyártott.

Hiszasi Takeucsi


Mit vár 2013-tól, milyen változások várhatók a vállalat életében? Tudják tartani a tavalyi és az idei első kéthavi eladási sikereket?
- Miután a Suzuki 2012-ben kategóriáiban az első helyet szerezte meg a magánvásárlók között, 2013-ban a flottapiacon szeretnénk hasonló sikereket elérni, különös tekintettel az új SX4-re. Nagyon sikeres volt a csereprogramunk, amelynek révén megdupláztuk részesedésünket. Új értékesítési és marketing stratégiát vezettünk be, főként a korábbi vevőinket vettük célba. Elsősorban jó árképzésünknek köszönhetőek a kiváló eredmények. Kommunikációnkban nem a tömegeket szólítottuk meg, hanem célzottan bizonyos csoportoknak üzentünk. Jól tettük, hisz megdupláztuk eladásainkat. Ez csak nekünk sikerült. A csereprogramban a Swift volt a legnépszerűbb, az akció első két hónapjában több mint ezer autót értékesítettünk. 2013-ban továbbra is növekedést várunk, sokkal nagyobbat, mint 2012-ben. Tíz százalékos piaci részesedést szeretnénk elérni. Nem a globális flottákat célozzuk meg, hanem a kereskedői flottákban látunk nagy lehetőségeket. Az állami szektor irányába is aktívak vagyunk. Bár a nagy volumenű gyártást az ősszel indítjuk, előértékesítésben szeptemberig 300 új SX4 eladását tervezzük. A gyártásban idén 170 ezer kocsi a terv.

Suzuki SX4


Mikor kezdődik az új modell gyártása? Mit gondol, sikeres modell lesz? Kinek szánják?
- Ősszel kezdjük az új SX4 sorozatgyártását, de idén még párhuzamosan a régi modellt is gyártjuk. Pozitívak a várakozásaink, mert ekkora autót még nem gyártottunk Esztergomban. Végre nem csak kisautós szereplők leszünk a magyar autópiacon, az új SX4 mind a családok, mind a cégek elvárásainak megfelel: tágas és nagy a csomagtartója. Csak egy példa a méretváltozásra: a korábbi SX4 csomagtartója 270 liter, az újban már 430 liter áll a rendelkezésre. Bár a neve ugyanaz, ez egy teljesen már kocsi. Íme egy másik adat: a hossza 17 centit nőtt. A régebbi Suzukit használók és a korábbi SX4-et lecserélni kívánó vásárlók mellett szóba jönnek az új ügyfelek, főleg a flottavásárlók. Korábban a szűkebb méreteinkkel és kis csomagtartónkkal nem tudtunk labdába rúgni az állami tendereken.

Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben? Milyen új modellek gyártását tervezik?
- Évente egy modellel bővíti kínálatát a Suzuki, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy Esztergomban évente újabb autót mutattunk be. Egyelőre az új SX4 gyártására koncentrálunk.

Hiszasi Takeucsi és Orbán Viktor

Mit vár a magyar kormánnyal nemrég megkötött stratégiai partnerségi egyezménytől a gyakorlatban?
- Mindkét félnek fontos ez az együttműködés. Az állam garanciát kapott a munkahelyek megtartására és a direkt, valamint indirekt foglalkoztatottság növelésére. Vállaltuk, hogy növeljük a hazai beszállítói arányt, nem is annyira a beszállítók számának növelésével, hanem az új autó gyártása kapcsán, az egyes, már bevált beszállítóktól több alkatrészt vásárolunk. Mi is kértünk azonban a kormánytól. Mégpedig azt, hogy javuljon a térség infrastruktúrája, épüljön meg a gyár és az M1-es autópálya közötti összeköttetés. Nagy terhet venne le vállunkról ez az út, mert jelenleg sok beszállítónknak és mi magunknak is gondot és többletköltséget okoz a kerülőutak használata. A kormány partner ebben, az úttal kapcsolatos beruházás tervezését már el is kezdték. Egy másik kérésünk a szintén régóta szorgalmazott híd a Dunán. A jelenlegi hidak a közelben nem képesek kiszolgálni a kamionforgalmat, ezért csak nagy kerülővel jutnak el az alkatrészek a gyárba. Ígéretet kaptunk, hogy Komáromnál épül egy új híd, ami a szlovákiai áruforgalom élénkítésében is szerepet kap.

Milyen arányban vannak hazai beszállítók? Kívánják-e ezt az arányt növelni?
- Pontos arányt nem tudok mondani, de az biztos, hogy évről évre nagyobb értékben szállítanak be esztergomi gyárunkba a magyarországi cégek. Jelenleg 75 magyar beszállítónk van. A magyar beszállítókat segítjük abban, hogy magasabb minőségben termeljenek és szolgáltassanak, közreműködünk abban, hogy a nemzetközi szintű japán beszállítóinknak minél több hazai beszállítója legyen. Minden új termék új beszállítókat jelent, az új SX4-gyel is bővül a hozzánk beérkező alkatrészek száma és fajtája.

Hiszasi Takeucsi 2009 óta a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója. 2007 óta tagja a Magyar Suzuki Zrt. vezetői testületének. Korábban az az anyavállalatnál, a Suzuki Motor Corporation vezérigazgatói titkárságát vezette, azt megelőzően pedig az ausztrál Suzuki country managere is volt 6 évig. Két lánya van, a kisebb általános iskolás, a nagyobb középiskolás.

Milyen a jó beszállító? Hogyan lehet valaki a Suzukinál beszállító?
- A legtöbb beszállítónk, köztük a magyarok is hosszú évek óta dolgoznak velünk. Elsősorban komoly tapasztalatokkal rendelkező cégekkel működünk együtt.

- Mi a véleménye a magyar munkaerőről, a magyar beszállítókról, a magyar gazdasági környezetről?
- A magyar munkaerő nagyon jó, semmi panaszom a magyar munkára. A gyárunk, a termékeink magas minőségűek. Büszkék vagyunk arra, hogy ugyanolyan minőségben dolgozunk és termelünk, mint a japán gyáraink. A magyar gazdaság alapvetően a német gazdaságtól függ, az európai válság érződik rajta. Véleményem szerint még el kell hogy teljesen egy kis idő, hogy láthatók legyenek a javulás jelei. A kormány azon törekvéseit, hogy fejleszt és beruház az autóiparba, nagyon jónak tartom. Nem lennék meglepődve, ha más autógyártók is Magyarországot választanák a jövőben. Mi rájuk nem konkurenciaként tekintünk, hanem kifejezetten örülünk nekik, hisz egyre versenyképesebben, egyre jobb minőségben jutunk beszállítói alkatrészekhez jutni. Annak is örülök, hogy a kormány a hazai kis- és középvállalatok megerősítését tűzte ki célul. Azokból lesznek ugyanis a mi beszállítóink.

Mit tesznek azért, hogy jól képzett munkaerőhöz jussanak?
- Mi nem tervezünk duális képzést, az a német gyártók sajátossága. Ennek ellenére van kapcsolatunk középiskolákkal, főiskolákkal, sőt ösztöndíjat is adunk, amelynek keretében magyar diákok japán egyetemeken tanulhatnak. Doktori és posztdoktori képzéseket is támogatunk.

Terveznek-e további létszámbővítést?
- Jelenleg nem tudjuk növelni a létszámunkat direkt módon. Erre akkor kerülhetne sor, ha éves gyártási kapacitásunkat 200 ezer jármű fölé tudnánk tornászni. Addig a beszállítóinkon keresztül járulunk hozzá a foglalkoztatás növeléséhez. Több terméket veszünk tőlük, így ők több munkaerőt tudnak alkalmazni. Ami így jó a Suzukinak, az jó Magyarországnak.

Kiemelt Partnereink