Gyártók Hétnapos munkahét, három műszak: csúcsra jár a ContiTech

Hétnapos munkahét, három műszak: csúcsra jár a ContiTech

Kovács András | 2011.05.19 16:42

Hétnapos munkahét, három műszak: csúcsra jár a ContiTech

Rekord dolgozói létszám és 2010-es árbevétel, három műszak a hét minden napján, másodpercenként két késztermék. A Vácon is gyárat üzemeltető makói ContiTech él az autóipari konjunktúrával, s ezt a dolgozók is megérzik a fizetési átutalásoknál: az éves bruttó átlagkereset, prémiummal, cafetériával és egyéb juttatással 3 millió 315 ezer forint.

Hirdetés
Nagy Mihály ügyvezető igazgató

Soha ennyien nem dolgoztak még a makói ContiTechnél, az 1546 – a váci gyárral együtt közel 2300 – alkalmazott jelzi, lendületben van az autóipar, és Kína is nagy tempóban húzza az európai járműgyártást. – 2009 tavaszán, a válság mélypontján alig több mint 600 embernek tudtunk csak munkát adni, év végére azonban sikerült megduplázni a létszámot, 2010 decemberére pedig már megközelítettük az 1500-at Makón – ad bepillantást az elmúlt év létszámalakulásába Nagy Mihály ügyvezető igazgató.

2009-ig munkaerő-kölcsönzés nélkül dolgoztak, ám a válság utáni gyors felfutást csak a szolgáltatás igénybevételével tudták kezelni. A Continental cégcsoport országosan hirdeti meg a tendert, s minden tagvállalat a nyertes munkaerő-kölcsönző szolgáltatásait veszi igénybe.

– A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél az értékesítés nettó árbevétele 2010-ben 34,9 milliárd forint volt, ez is rekord, a mérleg szerinti eredmény 1,3 milliárd forintot tett ki – mondja Nagy Mihály. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a 2009-es évet csupán 22,4 milliárdos árbevétellel zárták, látszik az iparági válságot követő felfutás. A nehezebb időket négynapos munkahéttel vészelték át, hogy ne kelljen elbocsátani a szakembereket, tavaly azonban már szinte végig hétnapos volt a munkahét és teljes a három műszak. Némi közhellyel, a ContiTech sohasem alszik: minden nap minden másodpercében két darab készterméket, jellemzően autóipari hűtő- és fűtőcsöveket állítanak elő.

A ContiTech bérei a magyar átlagfizetést meghaladják. – Az éves bruttó átlagkereset prémiummal, cafetériával és egyéb juttatással 3 millió 315 ezer forint, s a kölcsönzött munkaerő is annyit kap, mint a saját dolgozói állomány – mondja az ügyvezető. Az egyik legnagyobb létszámot jelentő szerelői munkakörben a dolgozók havi bruttója 127,9 ezer forint, ehhez akár 60 százalék prémium is jöhet, de ott van a 25-50 százalékos, délutános, illetve éjszakai műszakpótlék is. Ez elérheti akár a 236,6 ezer forint bruttót is, amihez jön a havi 30,7 ezer forintos cafetéria.

Végellenőrzés a ContiTechnél.

Az ügyvezető mond ennél nagyobb számot is: a vulkanizáló kazánoknál dolgozók (amely szintén betanított munka) alapja havi bruttó 176,6 ezer forint, prémiummal és műszakpótlékkal viszont már a 326,7 ezer forintot is elérheti. Itt magasabb, 34,7 ezer forintos a cafetéria.

– A felfutáshoz természetesen nem csak ember, gép is kellett. Megérkezett Németországból négy nagy szerelőrobot, ezen túl több automatizált szerelőasztalt állítottunk munkába. Új gyártási kultúra alapjait tettük le – mondja Nagy Mihály

Légifotó. A további növekedéshez bővíteni kellene Makón.

Korában csupán egy saját fejlesztésű jelölőrobotunk dolgozott, s ez üzemel ma is, amiről a rövid gyárlátogatás során mi is meggyőződhettünk. A szakmában PPM-számnak nevezik azt a mutatót, amely jelzi, egymillió termékre hányat „reklamál meg” a vevő – 2005-ben ez még 300 volt, mára sikerült levinni 25-re, ami a gumitermékek piacán nagyon jónak számít.

A BMW motorok közel 100 százalékában
ott a ContiTech vízcsöve.

– 2010-re további növekedést tervezünk, az év első 4 hónapjában 20 százalékkal magasabb árbevételt értünk el, mint tavaly április végéig. Csúcsra járunk, további növekedés csak bővítéssel lenne elérhető, ám ilyet rövid távon nem tervezünk. Az idei év nagy feladata az automatizáltság növelése és a vezetési kultúra átalakítása – sorolja a közeli jövő tennivalóit az ügyvezető.

Ami jó hír, hogy a sztráda megérkezett a „kertek alá”, ami mind a kamion- mind a vendégforgalom szempontjából minőségi változás. Eddig csak araszoltak a teherautók a szegedi sztrádalehajtó és Makó között, és persze a különböző autógyárakból érkező auditoroknak is messzebb volt Budapest, illetve a repülőtér.

Termékeinek ma is több mint 90 százalékát exportálja a ContiTech, a határon belül csupán a győri Audinál állnak meg időnként a kamionok. Ez hamarosan változik, a Suzukival már megállapodtak, s beszállítanak majd a Kecskeméten épülő Mercedes gyárnak is. Ha Makót tekintjük, akkor a BMW a legnagyobb partner, Váccal együtt viszont már a Volkswagen-csoport, míg a harmadik számú vevő a Mercedes. A márkák természetesen még hosszan sorolhatók: Ford, Scania, DAF, Volvo, az ismertebbek közül a kivételből van kevesebb.

Kiemelt Partnereink