Gyártók Hamarosan bemutatkozik a hidrogénhajtású BMW iX5

Hamarosan bemutatkozik a hidrogénhajtású BMW iX5

autopro.hu | 2021.08.19 10:18

Hamarosan bemutatkozik a hidrogénhajtású BMW iX5

Fotó: BMW PressClub

A BMW i divízió innovációjaként kifejlesztett hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia a nagyteljesítményű üzemanyagcella-technológia és az optimalizált energiatárolási megoldások kombinációjaként ígér hosszú távon fenntartható vezetési élményt. A BMW X5 műszaki alapjaira épített kisszéria gyártása 2022-ben kezdődik.

Hirdetés

A BMW Csoport szisztematikusan fejleszti a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát, amelyre a hosszú távon fenntartható személyes mobilitás egyik alternatívájaként tekint. A BMW i Hydrogen Next tanulmányautó debütálása után két évvel a bajor gyártó a Müncheni Nemzetközi Autószalonon (IAA Mobility 2021) a BMW iX5 Hydrogen prototípusát is leleplezi. A hidrogénhajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt SAV modell egyike lesz az expó azon járműveinek, amelyeket a látogatók a kiállítóterekben menet közben is láthatnak.

Új dimenziót nyit a fenntartható vezetésben

2022 végén a BMW megkezdi az X5 műszaki alapjaira épített BMW iX5 Hydrogen kisszériájának gyártását, finomhangolási és átfogó tesztelési céllal. „Nagyteljesítményű üzemanyagcella-technológiájával és optimalizált energiatárolási megoldásaival a BMW iX5 Hydrogen hajtáslánc-technológiája az egész világon egyedülálló” – mondta Jürgen Guldner, a BMW Csoport hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát és tanulmányautókat fejlesztő részlegének elnöke. „A technológiával a fenntartható vezetési élmény új dimenzióit nyitjuk meg” – tette hozzá.

Megfelelő körülmények esetén a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiában minden adott ahhoz, hogy rövid időn belül a BMW Csoport kibocsátásmentes mobilitást éltető hajtáslánc-portfóliójának meghatározó pillérévé váljon. A BMW i divízió a jövőben hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-technológiákat is kínálhat az olyan, nagyfeszültségű akkumulátor-technológiával dolgozó modellek mellett, mint a BMW i3, a BMW iX3, a BMW iX és a BMW i4. A megújuló energiák felhasználásával előállított hidrogén – a szükséges infrastruktúra kiépítését követően – tökéletesen kiegészítheti a BMW Csoport tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljeinek palettáját, hiszen képes maximálisan kielégíteni azon felhasználók mobilitási igényeit, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyszerre nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.

Típus-specifikus stílusjegyek 3D nyomtatással

A BMW iX5 Hydrogen a BMW i divízióhoz kapcsolódó gyökereit és rendkívüli hajtáslánc-technológiáját egyedi karosszéria-kiegészítő és utastéri stílusjegyek nyomatékosítják. A vese alakú hűtőrács-pár belső élei, a 22” méretű, aerodinamikailag optimalizált keréktárcsák belső küllői és a lökhárítók szélső betétjei a BMW i hamisítatlan kék árnyalatában díszelegnek. A küszöbléceken és a műszerfal utasoldali felén a „hydrogen fuel cell” felirat olvasható.

Fotó: BMW PressClub

A BMW iX5 Hydrogen frontrészén elhelyezett légbevezető nyílások hálómotívumai, valamint a hátsó lökhárító és a diffúzor kialakítása ugyancsak típus-specifikus megoldás. A vese alakú hűtőrács-pár ékszerként ragyogó keretét és a lökhárítók szélső betétjeit 3D nyomtatással állították elő a BMW Csoport Additív Gyártási Központ prototípusokra és sorozatgyártásban kínált alkatrészekre szakosodott mérnökei. Az additív gyártás számos alkatrész esetében gyorsabb és rugalmasabban alkalmazható termelést tesz lehetővé – nem egyszer olyan geometriai megoldásokkal fűszerezve, amelyek hagyományos gyártási eljárásokkal nem lennének kivitelezhetők.

Fenntarthatóságra tervezve

A BMW iX5 Hydrogen aerodinamikailag optimalizált keréktárcsáin hosszú távon fenntartható, természetes gumit és műselymet tartalmazó gumiabroncsok feszülnek. A természetes gumi és a műselyem összetett beszállítói láncát az erdőségek fenntartható felhasználásának biztosítására létrehozott, független Forest Stewardship Council (FSC) szigorú szabványainak való maradéktalan megfelelés igazolja. A BMW Csoport az autógyártó vállalatok közül elsőként tette elérhetővé ügyfelei számára a Pirellitől exkluzívan beszerzett gumiabroncsokat.

Hamisítatlan menettulajdonságok

A BMW iX5 Hydrogen lemezei alatt az üzemanyagcella-technológia a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjával dolgozik együtt. Az üzemanyagcellák az elektromos motor akár 125 kilowatt / 170 lóerő maximális teljesítményéhez szükséges energiát a járműben szállított hidrogén és a levegőből kinyert oxigén kémiai reakciójával állítják elő, amelynek egyetlen mellékterméke a víz. Ezzel a teljesítménnyel a BMW iX5 Hydrogen még a nagyobb utazósebességet is képes hosszú távon fenntartani. Az elektromos motor – amelyet a technológiai zászlóshajóként debütáló BMW iX modellben is alkalmazott, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációira építkezve fejlesztettek ki a mérnökök – „vitorlázó funkció” és fékezés közben generátorként funkcionál, a felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálva vissza. Szükség esetén az itt tárolt energia rendkívül sportos, hamisítatlan menettulajdonságokhoz segíti hozzá a modellt, 275 kilowatt / 374 lóerő maximális rendszerteljesítménnyel.

Az üzemanyagcellákban kémiai reakcióba lépő hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartály szállítja a fedélzeten, összesen 6 kilogrammot. „A hidrogéntartályok feltöltése mindössze három-négy percet vesz igénybe, a BMW iX5 Hydrogen hosszú távú használatának így semmi akadálya nincs” – fogalmazott Jürgen Guldner.

A hidrogén a jövő

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA – International Energy Agency) álláspontja szerint jövőbe mutató energiaforrásként a hidrogénben jelentős potenciál rejlik, hiszen tárolhatósági és szállíthatósági adottságainak köszönhetően rendkívül széles felhasználási tartományban alkalmazható. A leginkább iparosodott országokban ezért a hidrogénnel már most jelentős tényezőként számolnak. A szállítmányozási szektorban a hidrogén a nagyfeszültségű akkumulátorról táplált elektromos mobilitás kiegészítő technológiai opciójaként kaphat teret, hosszú távon is valóra váltva a fenntartható személyes mobilitás ígéretét. Ez azonban nagymértékben függ a zöldenergia felhasználásával, versenyképes áron előállított nagy mennyiségű hidrogén elérhetőségétől és az ehhez szükséges járműtöltési infrastruktúra számos országban már intenzíven megkezdett kiépítésétől.

Kiemelt Partnereink