Gyártók Gyökerestől megváltoztatja startégiáját a Volkswagen

Gyökerestől megváltoztatja startégiáját a Volkswagen

autopro.hu/H.J. | 2020.10.02 04:23

Gyökerestől megváltoztatja startégiáját a Volkswagen

Fotó: Volkswagen Newsroom

Az elektromos autók tömeggyártása kapcsán a Volkswagennek át kell gondolnia a Lamborghini, Bugatti és Ducati márkáinak jövőjét. A márka célja, hogy megtalálja helyét az elektromos és autonóm autók korszakában.

Hirdetés

A márka jövőbeli stratégiáját a VW novemberi ülésén tárgyalhatja meg az igazgatótanács a befektetőkkel együtt – a vállalat célja, hogy megpróbálja több mint kétszeresére növelni az értékét, 200 milliárd euróra. A felülvizsgálat technológiai partnerségeket, átszervezéseket és egyéb lehetőségeket eredményezhet egészen a tőzsdei bevezetésig vagy az eladásig a nagyteljesítményű sportautó- és superbike gyártó márkák számára.

Emellett a Volkswagen – amely a VW, az Audi, a Porsche, a Seat és a Skoda tulajdonosa is egyben – azt is vizsgálja, hogy lenne-e elég forrása elektromos platformok gyártásához a kisebb márkák számára is. Ugyanis a gyártó milliárdokat fektet be a legnépszerűbb modelljeinek átalakításába, emellett pedig nem biztos, hogy rendelkezésre állna elég tőke.

A gyártó jelenleg keresi azokat a lehetőségeket, melyek segítségével készpénzt szabadíthatna fel belső égésű modelljeinek átalakítására. Herbert Diess vezérigazgató elmondta, hogy a márkának jelenleg a legfontosabb feladata, hogy megtalálja helyét az elektromos és autonóm autók korszakában.

A szakember hozzátette, hogy folyamatosan vizsgálják a VW portfólióját, és tekintettel a piaci zavarokra, arra kérdésre is meg kell találniuk a választ, hogy mit jelent az átalakulás a csoport egyes részei számára – a márkákat az új követelményekhez kell alakítani. A járművek villamosításával, digitalizálásával és összekapcsolhatóságával új mozgástér nyílt a gyártók számára, melyben minden márkának meg kell találnia a helyét.

Megéri-e az átalakulás, és ha igen, miből?

A számos nagyobb márkát megalapozó közös elektromos jármű architektúra kiépítése mellett a Volkswagennek pénzt kell felszabadítania az összekapcsolt és autonóm járműtechnológia, illetve a mobilitási szolgáltatások új formáinak fejlesztése érdekében.

Tavaly a Volkswagen 4554 Lamborghinit adott el – ezek ára körülbelül 200 ezer dollárnál kezdődött és akár a milliós tételeket is elértek a plusz igények által. Emellett 82 Bugatti modell és több mint 53 ezer Ducati motor talált gazdára – szintén hétjegyű árcédulákkal kecsegtetve.

Az említett márkák és modelljeik kapcsán azonban néhány vállalati bennfentes megkérdőjelezi, hogy vajon érdemes-e szűkös erőforrásokat fektetni a csendes elektromos változatok gyártásához akkor, ha ezen márkák rajongói épp a zajos, magas oktánszámú modelleket keresik.

Sok amerikai vállalattól eltérően – amelyek likvidebb és mélyebb tőkepiacokat tudnak igénybe venni, hogy pénzt gyűjtsenek befektetésekhez – a Volkswagen inkább a belső égésű autók értékesítéséből származó bevételekre támaszkodik, hogy finanszírozza az elektromos átalakulását.

Diess szerint a vállalat értékelése nemzetközileg emelkedni fog, ha a piac megérti – elektromos járművei nyereségesek. Az igazgató azonban arról is beszámolt, hogy az EU-s vezetők döntése miatt – mely szerint 2030-ig 50 százalékos szén-dioxid-kibocsátás-csökkenést kellene elérni – a vállalat rövid távú befektetési válság elé néz.

Diess elmondta, hogy a Volkswagen súlyosan alulértékelt. A szakember szerint ha megnézzük a márka technológiai kompetenciáját, globális helyzetét, tisztán látni, hogy a versenytársakhoz képest a VW rendelkezik a legjobb előfeltételekkel a technológia terén. Ezért a vállalat továbbra sem mond le arról a céljáról, hogy 2025-ig 200 milliárd euróra növelje piaci értékét.

Nagy hangsúlyt kell fektetni az intelligens járművek fejlesztéseire

Jelenleg a Volkswagen értéke 78 milliárd euró, ami messze elmarad a rivális Toyota 187 milliárd dolláros értékelésétől – annak ellenére, hogy tavaly több járművet adott el, mint a japán cég. Elemzők szerint ez azért van, mert a Volkswagen több márkával rendelkezik, kevésbé hatékony és magasabb költségekkel dolgozik. Például a Volkswagen-csoportnak tavaly év végén 671 205 alkalmazottja volt, ami jóval meghaladja a Toyota 359 542 fős személyzetét.

A Volkswagennek szakértők szerint a fenntartható közlekedést támogató befektetők és a munkaügyi vezetők pénzügyi tranzakciókkal kapcsolatos támogatásai hozhatnak plusz bevételeket. A gyártónak a legfontosabb feladata most az elektromobilitásra való áttérés támogatása – ugyanis az egyéni mobilitás drámai módon megváltozik a jövőben, a villamosítás pedig csupán 10-20 százalékát teszi ki ennek a változásnak, a nagy lendületet a járművek növekvő intelligenciája jelenti.

A vállalat új szoftverkötege azonban csak 2023-ban vagy 2024-ben jelenik meg, ami megnehezíti a befektetők számára a VW lehetőségeinek felismerését.

A helyes utat választotta a Volkswagen

Bár elemzők szerint radikális változtatásokra van szükség a Volkswagen részvényárfolyamának emeléséhez, a legnehezebb feladat mégis a felügyelőbizottság megnyerése lesz, melynek mintegy felét az alkalmazottak teszik ki. A tervek azonban eddig jónak tűnnek – a Volkswagen-csoport felügyelőbizottságának elnöke, Hans Dieter Poetsch elmondta, hogy a vállalat stratégiája alapvetően jó.

Németország legnagyobb szakszervezete, az IG Metall szerint a csoport tervei csak akkor teljesülhetnek, ha hosszú távon védik a munkahelyeket. A szervezet vezetője, Joerg Hofmann elmondta, hogy nem ellenzik a társaság azon terveit, hogy finanszírozzák a növekedést a tőzsdén. Azonban ha a magasabb értékelés érdekében szétszednék a céget, határozottan elleneznék a szervezet tagjai – ugyanis a vállalat felelőssége, hogy befektessen alkalmazottai és üzemei jövője érdekében. A szakértő hozzátette, hogy Diess a helyes utat választotta új stratégiájával – olvasható a Reuters oldalán.

Kiemelt Partnereink