Gyártók Gombákkal és cellulózzal teszi zöldebbé autóit a VW

Gombákkal és cellulózzal teszi zöldebbé autóit a VW

autopro.hu/V.M. | 2021.11.15 04:18

Gombákkal és cellulózzal teszi zöldebbé autóit a VW

Fotó: Volkswagen Newsroom

A világ második legnagyobb autógyártója, a Volkswagen a kutatói világgal és más vállalatokkal együtt dolgozik a jövő autóipari anyagain. Ezek között vannak olyan, cellulózon, illetve gombákon alapuló új anyagok, amik később egy környezetkímélőbb alternatívaként helyettesíthetik a bőrt.

Hirdetés

A köz- és a magánszféra együttműködésének színteret adó Open Hybrid LabFactory-ban (OHLF), magyarul Nyitott Hibrid Laborgyárban felsőoktatási intézmények és ipari vállalatok működnek szorosan együtt. A tagok között szerepel a VW, a Braunschweigi Műszaki Egyetem, a BASF vegyipari óriás, a thyssenkrupp, a Magna és sok más autóipari beszállító, valamint fém- és műanyag-feldolgozással foglalkozó vállalat.

A mobilitás átalakulása a létesítményben folyó munkát is átformálja – kezdetben a fókusz a tömegcsökkentésen volt, most azonban a hangsúly fokozatosan a körkörös gazdaságra helyeződik át.

Dr. Marko Gernuks, aki az OHLF igazgatótanácsának VW által delegált tagja a német autógyártó sajtócsapatának elmondta, hogy a cirkuláris gazdaság szellemében újrahasznosított anyagokból új műanyagokat akarnak fejleszteni, továbbá a műanyagok újrahasznosítási eljárását automatizálni szeretnék, illetve ahol lehet, a mesterséges anyagokat természetesekkel helyettesítik.

A cellulóz és a gomba a klímavédelem következő lépcsői

Az intézményben a természetes bőrt kiváltó anyagok következő generációját is kutatják. Ebben részt vesz a VW is, ami kötelezettséget vállalt arra, hogy nem fog állati eredetű anyagokat használni a tisztán elektromos ID. modellekben a bőr magas karbonintenzitása miatt.

A VW kutatói a bőr helyettesítésében nagy potenciált látnak a bioanyagokban, amiket akár laboratóriumi körülmények között is elő lehet állítani. Ezek egyike a cellulóz, ami természetes formájában növényi sejtekben lelhető fel, laboratóriumban pedig tiszta formájában állítható elő. A természetes polimernek tekinthető cellulóz stabil, újrahasznosítható és komposztálható.

Dr. Martina Gottschling, a VW kutatója szerint a cellulóz laboratóriumi gyártását könnyű skálázni, és hat-nyolc éven belül az anyagot már beépíthetik autóinkba.

A VW egyúttal a divatipar által is vizsgált, micéliumon (gombafonalak összessége) alapuló természetes polimerekben rejlő lehetőségeket is kutatja. Az eddigi eredmények alapján ebben az irányban haladva szintén lehetséges fenntartható, bőrt helyettesítő anyagokat kifejleszteni.

Szigorú elvárások, hosszas fejlesztés

A VW-nél egy új anyagnak mintegy negyven teszten kell átesnie mielőtt sorozatgyártásba engednék. Az anyagoknak több tartóssági követelménynek kell megfelelnie, mint a ruhaiparban, ezzel magyarázható, hogy a fejlesztési ciklusok az autóiparban tovább tartanak.

A tesztek során minden elképzelhető stressz faktort szimulálnak, ami egy autó utasterében érheti az anyagokat. Speciális vizsgálatok állnak rendelkezésre a mechanikai igénybevétel, a hő és UV sugárzás okozta öregedés, valamint például az önbarnító krémek okozta szennyeződések szimulációjára.

Az új anyagoknak az elődnél nem szabd rosszabb teljesítményt nyújtani, tehát az ökológiai célok teljesítésén kívül a technológiai/minőségi elvárásoknak is meg kell felelniük.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink