Gyártók Feleannyi energiával fog üzemelni a kamiongyártó új öntödéje

Feleannyi energiával fog üzemelni a kamiongyártó új öntödéje

autopro.hu/Sz.F. | 2018.01.10 13:30

Feleannyi energiával fog üzemelni a kamiongyártó új öntödéje

Azt tervezi a Scania, hogy körülbelül 1,5 milliárd euró értékű beruházással egy új öntödét hoz létre a svédországi Södertälje városában, hogy megháromszorozza termelési kapacitását

Hirdetés

A Scania az új beruházással ötven százalékkal csökkentné az energiafelhasználás mértékét a jelenlegi öntödében használt technológiához és eljárásokhoz képest. A hatékonyabb anyagkezelés és újrahasznosítás miatt azt várják, hogy jelentősen csökken majd az egy gyártmányra jutó szállítási igény is. Az öntöde a tervek szerint megújuló energiaforrásokból előállított elektromos árammal üzemel majd.

A fosszilis energiaforrások használatától mentes társadalmi berendezkedésre való átállás folyamatában még inkább energiahatékony belső égésű motorokra, valamint bioüzemanyagokkal és gázzal üzemelő belső égésű motorokra lesz szükség. Különösen a távolsági szállításokat végző tehergépkocsik és autóbuszok esetében. Az új öntöde jelentős szerepet játszik majd az ilyen motorok gyártásában mondta Ruthger de Vries, a Scania termelésért és logisztikáért felelős alelnöke.

A teljesen új öntöde felépítése a Scania egyik legnagyobb beruházása az új ipari üzemek létesítése terén. Az erről szóló döntést különféle alternatívák átfogó elemzése előzte meg, szóba jött például a külső beszállítóktól való beszerzés mennyiségének növelése, valamint a meglévő öntöde átalakítása és kibővítése is.

Ezzel a beruházással megtarthatjuk az öntöde fontosnak számító közelséget a kutatás-fejlesztési szervezetünkhöz, amelynek központja Södertäljében található. Ezáltal tehát továbbra is Södertälje lesz az európai motorgyártásunk központja – mondta Ruthger de Vries.

Az új öntödében az egy tonna gyártmányra jutó energiafelhasználás várhatóan ötven százalékkal kisebb lesz, mint a meglévő létesítményben. A legnagyobb energiamegtakarítást az öntési eljárás továbbfejlesztése és az ennek során keletkező hő visszanyerése eredményezi majd.

Az anyagkezelés és az újrahasznosítás új módszereinek bevezetésével a legyártott darabszámra vetített szállítási igény is csökken majd. A legnagyobb energiamegtakarítást azonban az öntőformák, illetve magok előállításához használt homok újrahasznosításával érik majd el, amelynek során a homok hetven százaléka is újra felhasználható lesz. A jelenlegi öntödében alkalmazott technológia egyáltalán nem teszi lehetővé a homok újrahasznosítását. A homokot nagy távolságokról tehergépkocsival szállítják. Ez a szállítási mennyiség azonban a termelés megháromszorozódásával sem növekszik majd.

A Scania teljesen új öntöde létrehozására irányuló döntésében alapvető fontosságú volt a működéssel és az áruszállítással járó zaj-, illetve károsanyag-kibocsátás helyi környezeti hatásainak figyelembevétele. A jelenlegi öntöde, amely 1914-ben épült, egy Södertälje központjához közel fekvő ipari területen helyezkedik el, míg az új üzem a város egyik külterületén épül majd fel a Tveta ipari parkban, az E20-as úttól nyugatra.

A Södertälje közúti közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésére vonatkozó tervek megvalósulásával összhangban, amelynek része egy új összekötőút létrehozása is az E20-as autópályához, a jövőben még tovább mérsékelhető majd a Scania áruszállítási tevékenységeinek helyi környezeti hatása. Az új öntöde tervezése a szükséges környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése után kezdődhet meg, amely várhatóan 2018 tavaszán megtörténik, az építkezés pedig a tervek szerint 2019. januárban indulhat el. A kapacitás teljes kihasználása esetén az új öntöde ugyanannyi dolgozót foglalkoztat majd, mint a meglévő öntöde, azaz közel 200 főt.

Kiemelt Partnereink