Gyártók Ez az autó nem enged hibázni

Ez az autó nem enged hibázni

Pörge Béla | 2020.08.01 16:23

Ez az autó nem enged hibázni

Fotó: Pörge Béla

Ha valaki olyan családi autót akar, ami kényelmes, biztonságos, de ezekért cserébe nem unalmas, akkor a GLB tökéletes választás. Az ötszemélyes kivitelhez óriási csomagtartó tartozik, míg a hétszemélyes változat egy igazi különlegesség, aminek vásárlásához állami támogatás is igénybe vehető.

Hirdetés

A Mercedes legfrissebb SUV kínálatának közel sem a legerősebb vagy leggyorsabb, de kétségtelenül az egyik legkülönlegesebb darabját teszteltük a napokban. A 2019-es Mercedes GLB tengelytávja tíz centiméterrel hosszabb az ugyanerre az alapra épülő más modellekéhez képest, ráadásul opcionálisan akár hétszemélyesként is kérhető. Első hallásra meglepő gondolat a hétszemélyes, családi Mercedes SUV, ám benne ülve már szinte sajnálja az ember, hogy nem ezzel viheti a gyerekeket az óvodába.

A 4,6 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,66 méter magas autó első és második ránézésre is ijesztően nagynak tűnt, beülve viszont már mit sem érdekelt, hogy néz ki, annyira kényelmes járműről van szó. Az bőrülés a 182 centimhez is nagy volt, a fejtér már-már túlságosan is, kicsit feszélyezve éreztem magam, ahogy a fejemmel a támlát kerestem. Az automata kivitel miatt a ballábat és a jobb kezet is sokat lehet pihentetni, erre pedig rengeteg helyet kínál a GLB belseje. Persze miért is pihentetném a jobb kezemet, ha azzal az autó infotainment rendszerét is kezelhetem?


Nem feltétlenül az jut eszembe, hogy ez egy családi autó.

Nem feltétlenül az jut eszembe, hogy ez egy családi autó. | Fotó: Pörge Béla

Nem lehet hibázni

A GLB nemcsak azért biztonságos, mert hatalmas, hanem azért is, mert lényegében nem hagyja a vezetőt hülyeséget csinálni. Számtalan példát lehetne erre sorolni, de a kedvencem az volt, amikor egy alsóbbrendű útról való kanyarodás előtt, gurulás közben égtelen sípolással jelezte az autó, hogy jobbról érkezik valaki elég nagy sebességgel. Szintén remek funkció, hogy miután kipróbáltattam a hátsó plusz két személy számára kialakított teret, a kijelző azonnal emlékeztetett rá, hogy az ülést nem rég előredöntöttem, lehet, hogy gyerek van hátul, ne szálljak ki az autóból ellenőrzés nélkül.

Fotó: Daimler Media

Apropó hétszemélyes változat: meg sem próbáltam beülni, nem nekem való, de ez nem túl meglepő, miután a gyártó szerint a hátsó két ülés 168 centiméteres magasságig kényelmes. Miután nem munkásszállításra, hanem családi autónak tervezték, ez nem okozhat gondot, gyerekeket nyugodtan lehet ültetni oda, nem fognak panaszkodni a lábtérre. Hétfős baráti társasággal azért ne egy GLB-vel induljunk el nyaralni…

Visszatérve a biztonságra, az autó felismeri a jelzőlámpás kereszteződéseket, így ha elől állunk meg, a műszerfal melletti kijelző az utcaképet vetíti elénk, hogy biztosan lássuk a lámpákat. Erre a funkcióra szükség is van, hiszen a GLB számomra szokatlan magasságának köszönhetően a vonalra gurulva csak előrehajolva lehetne kilátni, így viszont ezt is megspórolhatjuk.

A műszerfalon villogás jelzi, ha túl gyorsan haladunk (ez a sport módban azért elképzelhető) vagy ha túl kicsi a követési távolság a sebességhez mérten. A tolatást és a parkolást természetesen kamerák segítik, míg a visszapillantótükrökben egy villogó piros háromszög jelzi, ha már nem tudunk sávot váltani a mellettünk-mögöttünk haladó jármű miatt.

Fotó: Daimler Media

Természetesen egy modern autóban az már nem kérdés, hogy a vezetés közbeni telefonálás szóba sem kell, hogy jöjjön, hiszen a telefonunkat könnyedén összekapcsolhatjuk a járművel. A GLB rendszere viszont arra is képes, hogy megjegyezze, mikor és kit szoktunk hívni, ezt pedig opcióként fel is ajánlja nekünk.

Nagy, de ha úgy van, megindul

Az autó eco-, komfort- és sportmódban is használható. Városi forgalomban érdemes az eco-t vagy a komfortot használni, én egyébként a két-három óra alatt főleg ezt használtam, itt az én ízlésemnek megfelelő tartományokban váltott az autó. Ám autópályára való felhajtáskor nagyon hasznos lehet a sportmód, ekkor egy kövér gázt adva úgy lő ki alattunk ez a batár nagy autó, hogy azt szinte el sem hiszi az ember. Ilyenkor az autópálya forgalmának ritmusát élmény felvenni.

Sőt, egyébként is élmény a GLB-t vezetni, pedig amikor a teszt előtt megláttam az autót, nem ezek a gondolatok jutottak először az eszembe. Az úttartása kiváló, hiába magas, nem kell aggódni a kanyarokban. A futóműre sem lehet panasz, a Pilis olykor kátyús, kanyargós útjain egyszer sem zökkent nagyot az autó, míg Pilisszántó murvás földútjain azt is megtapasztalhattam, hogy akár terepjáróként is elboldogul az alapvetően urbánus környezetben mozgó jármű. Ehhez ráadásul az opcionálisan rendelhető négykerékmeghajtást sem kellett kipróbálnom, de nem is lett volna szívem nagyon összekoszolni az autót.

Szinte tükörsimán megy el az ilyen utakon is, de nincs az embernek szíve terepre vinni. Pedig megbírja!

Szinte tükörsimán megy el az ilyen utakon is, de nincs az embernek szíve terepre vinni. Pedig megbírja! | Fotó: Pörge Béla

A dinamikusság már csak azért is meglepett, mert „csak” 150 lóerős autóról van szó a maga 1,7 tonnájához, ami persze nem rossz, de a Mercedes kínál ennél jóval erősebb SUV-kat is. A 320 Nm maximális nyomaték persze nem kevés, tíz másodpercen belül van százon az autó, ha kell, akkor bizony megindul.

Környezetbarát

Bár egy ekkora SUV-ról bőven nem az elsők között jut az ember eszébe a környezetvédelem, eco módban használva akár egészen alacsony fogyasztást és károsanyag-kibocsátást lehet összehozni egy GLB-vel. A gyári adatok szerint vegyes üzemben 5,2 és 5,5 között mozog az autó fogyasztása. Nos, nekem ennél magasabb, 7 liter körüli fogyasztás jött össze, de ezt főleg annak tudom be, hogy előszeretettel használtam a sportmódot, és örömmel próbáltam ki, hogy nagy gázzal hogyan gyorsul ez a hatalmas jármű, mondjuk felfelé a Pilisben.

Fotó: Pörge Béla

Ha viszont valaki tényleg ügyelni akar a környezetére (márpedig miért ne akarna?), akkor a kijelzőn nyomon lehet követni a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást is, így ösztönözve magunkat arra, hogy a napi rutin részeként ne az autó -amúgy igen kellemes! – hangját élvezzük, hanem a célnak megfelelően vezessünk. A valósidejű adatokat mutató navigációs rendszer pedig a forgalmi dugók elkerülésében segít, ami szintén egy zöld tulajdonsága az autónak.

Anyagiak

Mint láthattuk, a fenntartása nem feltétlenül lehetetlen, de nyilván nem is a legolcsóbb autók egyike a GLB. Listaára kiviteltől függően 12,3 és 18,2 millió forint között mozog, az általunk tesztelt GLB 200 d 4MATIC 15,3 millió forintba kerül. A hétszemélyes kivitelre azonban igénybe vehető állami támogatás is, amivel együtt még mindig nem lesz népautó, de a lottóötöst sem kell megnyerni egy ilyen autó megvásárlásához.

Kiemelt Partnereink