Gyártók Elmérgesedett a gyártók és a szakszervezet vitája

Elmérgesedett a gyártók és a szakszervezet vitája

autopro.hu/V.M. | 2023.09.04 04:17

Elmérgesedett a gyártók és a szakszervezet vitája

Fotó: Ford Media Center

A United Auto Workers, az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezetének elnöke erős szavakkal illette az amerikai autógyártók terveit, ezzel egy időben pedig a szakszervezet a General Motors-t és a Stellantis-t is tisztességtelen munkaügyi gyakorlattal vádolta meg, amiért azok állítása szerint jóhiszeműséget nélkülözve viseltetnek a folyamatban lévő tárgyalások során.

Hirdetés

A GM, a Stellantis és a Ford közel 150 ezer munkatársát képviselő UAW szeptember 14-i határidővel folytat tárgyalásokat az autógyártókkal az új kollektív szerződésről. A régóta eredménytelen párbeszéd most elmérgesedni látszik, miután a szakszervezet az előbbi kettő gyártót tisztességtelen munkaügyi gyakorlat miatt panaszolta be az amerikai Nemzeti Munkakapcsolati Bizottságnál.

Az UAW vádja szerint, amit mindkettő érintett gyártó elutasít, a vállalatok a tárgyalások hat hónapja alatt nem voltak hajlandók arra, hogy elvárható hozzáállást tanúsítsanak.

„Gazdasági terrorizmus”

A feszült helyzetet csak súlyosbítja Shawn Fain, az UAW elnökének nyilatkozata. A szakszervezeti vezető egy online felszólalásában arról beszélt, hogy az amerikai autógyártók fenn akarják tartani maguknak annak lehetőségét, hogy a helyi gyáraikat külföldre, alacsonyabb bérköltségű területekre telepítsék át. Szerinte az autógyártók amerikai üzemek bezárásáról szóló fenyegetései „gazdasági terrorizmusnak” minősülnek.

Fain azt is kifejtette, hogy az álláspontok továbbra is távol vannak egymástól, egyúttal aláhúzta, hogy ettől függetlenül eltökélten fognak harcolni követeléseik teljesüléséért.

Az új négyéves kollektív szerződésről szóló tárgyalások során az UAW többek között a bérek azonnali 20 százalékkal emelését, a béren kívüli juttatások növelését, rövidebb munkahetet, illetve a kezdő és veterán dolgozók számára egyenlő bérezést akar kiharcolni.

A most hatályos megállapodás szeptember 14-én jár le. Azután, amennyiben nem sikerült megegyezni az új szerződés tartalmáról, a szakszervezet széleskörű sztrájkra hívhatja tagjait, ami óriási anyagi veszteséggel fenyegeti a gyártókat.

Alaptalanok a vádak

A Stellantis alaptalannak nevezte az UAW állítását, miszerint nem hajlandók megfelelő hozzáállást tanúsítani az időből kifutni látszó tárgyalások során. A GM gyártásvezetője, Gerald Johnson hasonlóan reagált, hozzátéve, hogy a vád „inzultus a tárgyalóbizottságra nézve.”

A vádakat megúszó Ford a nemrég átadott javaslata szerint az új kollektív szerződés ideje alatt 9 százalékos béremelést valósítana meg, ami messze elmarad a szakszervezet által elvárt 46 százaléktól – számolt be a Reuters.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink