Gyártók Dízelbotrány: a VW és a fogyasztóvédelem megkezdte a vitarendezést

Dízelbotrány: a VW és a fogyasztóvédelem megkezdte a vitarendezést

Szabó Krisztina | 2020.01.11 12:21

Dízelbotrány: a VW és a fogyasztóvédelem megkezdte a vitarendezést

Fotó: Volkswagen Newsroom

A korábban dízeles Volkswagent vásárlók kompenzációt kaphatnak a vállalattól a magas károsanyag-kibocsátási értékek, és a jármű értékromlása miatt. Az első próbaperen sokáig nem tudtak dűlőre jutni a felek, de most változás jöhet a jogvitában.

Hirdetés

A többszázezer dízelautó-tulajdonos kompenzálására vonatkozó próbaper során a Volkswagen és a német szövetségi fogyasztóvédelem (vzbv) tárgyal az egyezségről, így a Braunschweigi Legfelsőbb Bíróságon a próbaperben részt vevő felperesek reménykedhetnek, hogy kompenzálják őket a dízelbotrány miatti autó-értékvesztés miatt.

A VW szkeptikus a lehetséges egyezséggel kapcsolatban. A vállalat közlése szerint a vitarendezés nem lehetséges. November közepén még nézetei szerint az egyezségre jutás nehezen elképzelhető volt.

A vzbv igazgatója, Klaus Müller üdvözölte a tárgyalásokat. Elmondása szerint annak ellenére, hogy nem biztos, hogy sikerül rendezni a dolgokat, örülnek, hogy több mint négy évvel a dízelbotrány kirobbanása után változás történhet.

Az ADAC tisztességes ajánlatot akar

A vzbv az eljárás során számos dízelautó-tulajdonos érdekeit képviseli, akik úgy vélik, hogy a Volkswagen megtévesztette őket. Sok esetben kártérítést igényeltek a járművek csökkenő viszonteladási értéke miatt. A braunschweigi próbaper mellett országszerte külön perfolyamatok is zajlanak. Egyes helyeken a bírók kompenzációt, vagy a gépjármű vételárának teljes megtérítését ítélték meg a fogyasztóknak, azonban sok helyen elutasították a kereseteket. A legtöbb ítélet még nem jogerős.

Az ADAC autóklub szerint a tárgyalások jelentősen felgyorsíthatják a folyamatot. Markus Schäpe, az ADAC vezető ügyvédje közölte, hogy a per már két éve húzódott, de már 2020 első felében lezárulhat. Szerinte ehhez azonban az kell, hogy a VW tisztességes ajánlatot adjon, és ne szimbolikus politikát folytasson.

A VW-nek milliárdos kifizetésekkel kell számolnia

– A Volkswagennek most már nem kellene taktikáznia, inkább gyorsan egy tisztességes ajánlatot kellene kínálnia az érintett fogyasztók számára – mondta Johannes Fechner, az SPD jogi szakértője. Heribert Hirte, a CDU parlamenti képviselője azonban hangsúlyozta, hogy ennek a megközelítésnek az a hátránya, hogy egy ilyen egyezséggel az autóipari eljárások soha nem érhetnek véget.

Stephan Bratzer, autóipari szakértő szerint a VW-nek magas kifizetésekkel kell számolnia, figyelembe véve a németországi érintett autótulajdonosok millióit, több milliárd euró is lehet a költség.

Tisztázatlan a felperesek száma

Michael Neef, a Braunschweigi Legfelsőbb Bíróság elnöke már az első üléseken sikeresen előmozdította a VW és a fogyasztóvédők közötti tárgyalásokat. Novemberben felszólította a konszernt, hogy gondolkodjon komolyan a rendezési tárgyalásokról.

A perben regisztrált fogyasztók pontos száma azonban még kérdéses, ugyanis a VW szerint körülbelül 470 ezer bejelentést történt, de 77 ezer olyan is van, melyeket a Szövetségi Igazságügyi Hivatal még nem dolgozott fel teljesen. Ehhez jöhetnek még a kettős bejegyzések és bejelentések, melyek mögött több dízelautó-tulajdonos állhat.

Manipulált kipufogógáz-értékek

2015 szeptemberében az Egyesült Államok hatóságai és kutatói által végzett tesztek után a Volkswagen elismerte, hogy manipulálta dízelautóinak károsanyag-kibocsátási értékeit. Egyes motorok szoftvereit úgy állították be, hogy a közúton, valós körülmények közötti üzemben jelentősen több nitrogén-oxidot bocsássanak ki, mint a tesztek során – írta meg az Automobilwoche.

Borítókép: Volkswagen Newsroom

Kiemelt Partnereink