Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Csata az USA-ban: a méret a lényeg
A szabadidő-autók és pickupok jobban fogynak az USA-ban, mint a hagyományos személyautók. Az Egyesült Államok 10 legkelendőbb járműve között öt szabadidő-autót, négy személyautót és egy pickupot találunk.
A teherautók továbbra is jobban fogynak, mint a személyautók, amely gazdasági szempontból akár jó jel is lehet az elemzők szerint – olvasható a freep.com-on megjelent elemzésben.
A WardsAuto adatai szerint idén az Egyesült Államok járműeladásainak 47,4 százalékát tették ki a személyautók. Haig Stoddard elemző szerint a közeljövőben a szabadidő-autók és pickupok kelendőbbek lehetnek, mint a hagyományos méretű személyautók. – Gazdasági szempontból jó jelnek számít a jövőre nézve, ha a személyautó-eladások 50 százalék alatt maradnak – emeli ki Haig Stoddard.
A Ford F-szériája továbbra is a legnépszerűbb járműcsalád az Egyesült Államokban. A képen az új F-150 |
A freep.com-on megjelent elemzés szerint a pickup-eladások az építőipar növekedésével egyre emelkednek. Az elemző szerint általában jellemző, hogy "amíg a gazdaság növekszik, a pickupok is jobban fogynak." A vásárlók látszólag kielégíthetetlen igénye a szabadidő-autók iránt magas rendelkezésre álló jövedelemről tesz tanúbizonyságot. A kisebb személyautók a leginkább megfizethető és gazdaságos szegmensnek számítanak, tehát növekvő eladások esetén gyengülő gazdaság vagy növekvő üzemanyagárak lehetnek a háttérben.
A személyautók uralmának megdöntése lényeges szerkezeti változást hoz magával az iparágon belül, ám ez nem feltétlenül negatív. Elemzők szerint a személyautó-eladások nem azért csökkennek, mert nem megfelelő a felhozatal, sőt, egyetértenek abban, hogy a felhozatal évek óta most a legerősebb és versenyképesebb, még az olyan gyártók modelljei is, amelyek fontos szerepet töltenek be a szabadidő-autók és pickupok piacán, mint például a General Motors, a Ford vagy a Chrysler.
Annak az időszaknak már vége, amikor a detroiti autógyártók kisebb modelljei veszteségesek voltak, és csak azért szerepeltek a modellpalettán, hogy hátha át tudják csábítani a vevőket a nagyobb, jövedelmezőbb modellekre. Ráadásul amint a Chrysler bemutatja az új 200-at, az amerikai autógyártók mindegyike jelen lesz a közepes méretű autók piacán.
– Mindig csak egyetlen benzinár-változásra vagyunk attól, hogy az emberek visszatérjenek a kisebb méretű személyautókhoz – mondja Erich Merkle, a Ford amerikai értékesítésért felelős elemzője.
A kisautók népszerűségének vége
A magas benzinárak mellett megállíthatatlannak tűntek a kisméretű autók eladásai, és 2012-ben már a helyi piac 20 százalékát tették ki. – Az elmúlt évben azonban 19 százalékra estek vissza, idén pedig a kisautó-eladások újabb 0,1 százalékos csökkenésére számítanak – emeli ki Stoddard. A kisautók (merikai léptékkel ilyen például egy Volkswagen Golf, vagy egy Ford Focus) népszerűségének csökkenése az alacsonyabb üzemanyagáraknak köszönhető.
A jelenlegi trend előnye, hogy a szabadidő-autók és pickupok hozzák a legtöbb hasznot a detroiti autógyártók számára, amelyek így okosan gazdálkodva jelentős profitot termelhetnek.
20-30 évvel ezelőttig a személyautók lényegesen kelendőbbek voltak, mint a nagyméretű járművek. 1980-ban a személyautók a teljes amerikai piac 80 százalékát tették ki. 2001-ben a világ autópiaca nagy változásnak nézett elébe, amikor a méretes autókra vágyó városi cowboy-oknak köszönhetően a pickupok és szabadidő-autók szegmense elérte az 51,2 százalékos piaci részesedést.
Amikor 2008-ban a beütött a válság, az alacsonyabb áraknak köszönhetően a mérleg nyelve ismét a megfizethetőbb autók felé mutatott. 2010 után a gazdasági növekedés hatására a nagyobb járművek ismét átvették a vezetést. A 2011-es üzemanyagár-emelkedésnek köszönhetően a személyautók időlegesen megint megint előnyre tett szert, ám a szabadidő-autók és pickupok szegmense hamarosan ismét az élre került – írja a freep.com.
Az autógyártók sokat dolgoztak azon, hogy színesebbé tegyék a termékportfóliójukat. A japán autógyártók pickupokat kezdtek gyártani, míg a detroiti márkák bővítették a kisautó-portfóliójukat. Ezenfelül mindenki számos méretű szabadidő-autóval bővítette a kínálatát.
Nagyságrendi megtakarítások
Az autóipar továbbra is a gördülékenységre koncentrál. A Ford például nem esik kétségbe, ha a Focus eladásai megtorpannak az Egyesült Államokban, mivel a modell a detroiti autógyártó legnépszerűbb terméke világszerte, ráadásul jelentős mennyiségű pénzt spórolhatnak meg a nagyságrendi megtakarításoknak köszönhetően. Az autógyártók továbbá jelentős összegeket fektetnek olyan gyárakba, amelyek egyszerre több modell összeszerelésére is képesek, így gyorsan tudnak reagálni a piac változásaira.
A milliárd-dolláros találós kérdés jelenleg az, hogy vajon miként változik a vásárlók ízlése, ezért a gyártók hatalmas mennyiségű adatot elemeznek, hogy megtudják, mire van igény, hogy a jövőbeni modellek fejlesztése során ésszerűsíthessék a korlátozottan rendelkezésre álló erőforrásaikat.
Az időjárás jelentősen befolyásolta az Egyesült Államok autóeladásait, ám úgy tűnik, a pickupok és szabadidő-autók iránti megnövekedett igény nem csupán időszakos.
A Ford F-szériája továbbra is a legkelendőbb termékcsalád az Egyesült Államokban, ám Jim Farley, a Ford globális értékesítésért felelős igazgatója szerint a tavaly eladott körülbelül 700 ezer pickup csekélynek tűnik az 1,2 millió szabadidő-autó mellett, amelyet szintén a detroiti márka értékesített a 2013-as év során.
A szabadidő-autók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek Amerikában |
Mindegyik autógyártó folyamatosan mutat be új – főként kisebb méretű – modelleket a szabadidő-autók piacán. A 2000-es évben elérhető 180-hoz képest ma már 370 szabadidő-autó típust találunk az amerikai piacon. Az IHS Automotive adatai szerint a világon minden ötödik eladott jármű szabadidő-autó, a szegmens összesen 14 millió járművet értékesít évente.
Stoddard elmondása szerint a kis szabadidő-autók piaci részesedése az Egyesült Államokban jelenleg a rekordnak számító 25,5 százalékon áll, ám ez az év végére 27 százalékra is nőhet. Ha mindezt hozzáadjuk a hagyományos szabadidő-autók eladásaihoz, láthatjuk, hogy a szegmens az USA járműeladásainak több mint harmadát teszi ki.
Merkle hozzátette: a pickup-eladások csökkentek az idei évben, a szegmens piaci részesedése a tavaly ilyenkor tapasztalt 12,3 százalékról 12 százalékra esett vissza.
A közepes méretű szabadidő-autók piacán tapasztalható egyre nagyobb kínálatnak köszönhetően a középkategóriás autók szegmensét még nagyobb csapás érte. A középkategóriás autók 2012-ben 21,6 százalékos piaci részesedést értek el, amely a tavalyi év során 20 százalékra csökkent, a WardsAuto előrejelzése szerint pedig idén tovább eshet 19,5 százalékra. Merkle szerint úgy tűnik, az eladások több hónapos esés után végre kiegyenlítődhetnek.
A Ford Fusion eladásai februárban 14 százalékkal csökkentek annak köszönhetően, hogy néhány flottamegrendelésnek a vállalat képtelen volt az időjárás miatt eleget tenni, ám a viszonteladói megrendelések nem változtak az előző évhez képest, sőt Kaliforniában sikerült rekordot dönteni – mondta John Felice, az márka amerikai értékesítéséért felelős vezetője. Stoddart elmondta: a felsőkategóriás autók piaci részesedése maradt 2 százalékon.
Michael Robinet, az IHS Automotive Consulting vezérigazgatója elmondta: – Nem gondolom, hogy a személyautók veszítettek a vonzerejükből. Hozzátette: a kisautók eladásai általában ciklikusak, illetve az értékesítési volument gyakran befolyásolják gazdasági tényezők, mint például az üzemanyagárak vagy az építőipar, amely megnöveli az ingázók számát. A kisautók eladásai továbbá időszakosan változnak. Michael Robinet szerint a "rossz utak, illetve a nagy hóviharok sem mozdítják túlságosan előre a kisautók értékesítéseit."
Az új Chrysler 200 |
A növekvő raktárkészlet ellenére a rossz időnek és a lassú értékesítésnek köszönhetően idén több leállásról is beszámoltak. A Chrysler egy hétre leállította az Illinoi állambeli gyárát, miután a Dodge Dart kompakt értékesítései eddig 33 százalékot zuhantak az idei évben és a raktárkészlet elérte a 125 napot. A Ford januárban összesen három hétre felfüggesztette a Ford Fusion gyártását a Michigan állambeli Flat Rockban található üzemében, illetve a mexikói Hermosillo gyárban. Joe Hinrichs, a Ford amerikai kontinens divíziójának elnöke elmondta, a Flat Rock gyár az új 2015-ös modellévjáratú Mustang gyártásának megkezdésével idén ősztől már jobban kihasználja a gyártókapacitást.
A General Motors idén még nem állította le egyik gyáregységét sem a raktárkészlet szabályozása miatt, sőt egy újabb műszak bevezetését tervezi a Chevrolet Cruze-t gyártó Ohio állambeli Lordstownban található üzemében. A Cruze, Malibu és Sonic modellek értékesítése idén januárban kétszámjegyű százalékos növekedést ért el.
A Chrysler ezer részmunkaidőben dolgozó munkás felvételét tervezi a Toledóban található gyárba, hogy ki tudja elégíteni a Jeep Wrangler és Cherokee modellek iránti megnövekedett keresletet, továbbá a Chrysler 200 bevezetésével 800 munkahelyet teremt a michigani Sterling Heights összeszerelőüzemben.
Stoddard és Robinet is erősödésre számít a tavaszi eladási volumenek terén, amely várhatóan lejjebb viszi a felgyülemlett készleteket. Stoddard becslése szerint az autógyártók készleteiben körülbelül 200 ezerrel több járművet találunk, mint amennyire szükség lenne, ebből körülbelül 75 ezer a szélsőséges időjárás miatt. – A nagy raktárkészlet önmagában nem elég a gyártás leállításához, ám a túlórát valószínűleg csökkentik majd – tette hozzá a szakember.