Gyártók Bevetésen a BMW akkumulátorfejlesztő központja

Bevetésen a BMW akkumulátorfejlesztő központja

autopro.hu/V.M. | 2019.12.03 07:27

Bevetésen a BMW akkumulátorfejlesztő központja

A novemberben bemutatott BMW Csoport Akkumulátor Cella Kompetenciaközpontjának feladata az akkumulátorfejlesztés, valamint a gyártási folyamatok további elemzése. A mintegy kétszáz munkavállalót foglalkoztató müncheni központba kétszáz millió eurót fektet a BMW Csoport, hogy így biztosítsa vezető szerepét az elektromobilitásban.

Hirdetés

Minden feltétel adott az elektrifikációhoz

A vállalat stratégiája, hogy 2030-ra megduplázza energiatároló egységei energiasűrűségét, egyúttal modelljei hatótávját, mondta Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója. Hozzátette, hogy az akkumulátorokban alkalmazott technológiák kulcsfontosságú sikertényezők a vállalat elektromos offenzívájában, mivel azok az energiatároló egységek teljesítményét és árát is befolyásolják. Tapasztalataiknak köszönhetően élen járnak az innovációban, valamint pontos elvárásokat fogalmazhatnak meg beszállítóikkal szemben. „Ebből kifolyólag ideális helyzetben vagyunk, ahhoz hogy folytassuk elektromos járműveink piaci bevezetését” – fogalmazott Zipse.

Széleskörű együttműködés, gyorsabb fejlesztés

A Kompetenciaközpontban többek között az akkumulátor cellák következő generációjának fejlesztése zajlik olyan területekre koncentrálva, mint az energiasűrűség, csúcsteljesítmény, élettartam, biztonság, töltési jellemzők, különböző hőmérsékleti viszonyok között nyújtott teljesítmény és a költségcsökkentés. A mérnökök a cellák alkotóelemeinek, azaz az anódok, katódok, szeparátorok, illetve az elektrolit új kémiai összetételeivel kísérleteznek. A munkát segítendő az autógyártó együttműködik kutatóközpontokkal, egyetemekkel, már jól ismert vállalatokkal és start-upokkal egyaránt. Mindez lehetővé teszi a legújabb tudományos eredményekhez való mihamarabbi hozzáférést, valamint a fejlesztési ciklus lerövidítését.

A létesítményben már évek óta készítenek tesztcellákat, hogy megtalálják az ideális anyagösszetételt. A folyamat során nagy hangsúlyt fektetnek az anyaghasználat minimalizálására. Miután egy cella átment a tartóssági és a töltési karakterisztikát vizsgáló teszteken, a kutatók számos egyéb vizsgálatnak vethetik alá a legújabb technológiákat és eljárásokat alkalmazva. Az egyik laboratóriumban a cellák robosztusságát, azaz extrém behatásokkal szembeni ellenálló képességét is tesztelhetik.

Fenntarthatóság, megbízhatóság, etika

E három tényező fontos szerephez jut a BMW elektrifikációjában. A vállalat részletes átvilágítás alá veti az akkumulátor ellátási lánc tagjait, különös figyelmet fordítva a környezetvédelmi előírások betartására, illetve az emberi jogok tiszteletben tartására a bányákban és a feldolgozó létesítményekben.

A BMW átszervezte ellátási láncát az ötödik generációs magasfeszültségű akkumulátorokra készülve, és 2020-tól megkezdi a lítium, valamint kobalt, bányákból való közvetlen beszerzését, így biztosítva a teljes átláthatóságot azok eredetével kapcsolatban. Mindazonáltal a két nyersanyag stabil utánpótlását 2025-ig és azon túlmenően is biztosítják a jelenleg hatályos szerződések.

Az autókban többé nem használható áramforrások újra használhatóak a helyhez kötött energiatároló létesítményekben, segítve a megújuló energiaforrások elektromos hálózatba integrálását, így növelve az energiaellátás stabilitását, valamint csökkentve a fogyasztói árakat. A vállalatcsoport több fejlesztést is folytat a területen, sőt a megoldást már saját üzemeinél is alkalmazza.

Innováció a környezetvédelem jegyében

A beépítésre nem alkalmas egységekre újrahasznosítás vár. A BMW, illetve partnerei már az i3 fejlesztése óta dolgoznak újrahasznosítási eljárásokon, melyek végső célja a 90 százalékot meghaladó újrahasznosítási ráta elérése.

Nagyszabású célkitűzések

A vállalat jelenleg tizenegy üzemében készít elektromos járműveket, melyek akkumulátorai a Dingolfingban (Németország), Spartanburgban (USA), illetve Shenyang városában (Kína) található gyárakból származnak. A dingolfingi telep egyúttal a cég elektromos hajtás tudásközpontja is.

A BMW Csoport kínálatában jelenleg tizenkettő elektromos modell szerepel. A tervek szerint 2021-re ezek a járművek fogják kitenni az európai értékesítések negyedét, 2025-re a harmadát és 2030-ra pedig már a felét. A célkitűzések teljesítésének érdekében 2023-ra a vállalatcsoport huszonötre növeli elektromos típusainak számát, melyek több mint fele tisztán elektromos hajtású lesz – derül ki a BMW Csoport sajtóközleményéből.

Nyitókép: press.bmwgroup.com

Kiemelt Partnereink