Gyártók Bemutatkozott a Volvo új zászlóshajója

Bemutatkozott a Volvo új zászlóshajója

autopro.hu/P.B. | 2022.11.10 10:23

Bemutatkozott a Volvo új zászlóshajója

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

A Volvo Cars Stockholmban mutatta be az EX90-et, egy tisztán elektromos SUV-t, ami az XC 90 utódja. A kizárólag elektromos verzióban elérhető modell számos újdonsággal rendelkezik, miközben vizuálisan továbbra is az ismerős modell arculatára emlékeztet.

Hirdetés

2014-ben az XC90 bemutatása fordulópont volt a svéd autógyártó számára. Az új SUV volt az első modell, amelyet a Geely égisze alatt fejlesztettek ki. A Volvo arra számít, hogy a most szintén a svéd fővárosban bemutatott EX90 ismét egy új korszak kezdetét jelzi. A kínai anyavállalat belépését már régen elfogadták, most a tisztán elektromos éra bevezetése történik: az EX90 sem benzines, sem dízel, sem pedig plug-in hibrid hajtással nem lesz elérhető.

Az EX90 hajtástechnikájában viszont nincs alapvető meglepetés – ennek egyszerű oka van: a Polestar már októberben bemutatta a luxuskategóriás elektromos SUV saját verzióját ugyanezen a platformon, és publikálta a műszaki adatokat is. A Polestar 3-hoz hasonlóan a Volvo EX90 is 111 kilowattórás akkumulátorral rendelkezik, ami a CATL-től származik. A svéd cég nem közölt részleteket a cellákról és a modulokról a műszaki adatok áttekintésében.

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

A töltési rendszer is ugyanaz, mint a Polestar esetében: a 11 kilowattos, kétirányú fedélzeti töltővel tizenegy óra alatt töltődik fel az autó. Ha viszont az akkumulátort csak egyfázisú üzemmódban töltik 10 amperrel (azaz háztartási aljzatnál), a teljes töltési folyamat 57 órát vesz igénybe. Az egyenáramú gyorstöltés valószínűleg sokkal relevánsabb a gyakorlatban: itt 250 kilowatt a maximális érték, amivel 30 perc alatt tölthető fel az akku, de a Volvo szerint tartósan a 200 kilowattos megoldás használható, ami néhány perccel lassabb. Egy 50 kilowattos töltőoszlopon a töltés 97 percet vesz igénybe.

Erős autó, alacsony végsebesség

Összességében egy 380 kilowattos, kétmotoros összkerékhajtás mozgatja az autót, amit „Twin Motor Performance” néven forgalmazzák az EX90-ben. Ez a változat a 910 Newtonméter nyomatéknak köszönhetően 4,9 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára, ugyanakkor biztonsági okokból a Volvo egy ideje 180 kilométer/órás végsebességre szabályozza autóit – ez legfeljebb a német tulajdonosoknak, vagy a német autópályát gyakran használóknak okozhat fejtörést.

A kombinált WLTP hatótáv 590 kilométer, ami valamelyest elmaradt a Polestar 3 hatótávolságától. Ez elsősorban a karosszériának és az aerodinamikának köszönhető. A dinamikusan lejtős tetővonal helyett a Volvo a hasznosság mellett döntött, és az EX90-et nagyon hasonló arányokban gyártja, mint az előd XC90-et. A dinamikusabb testvérmodelltől eltérően az EX90 opcionálisan hétülésesként is elérhető – a magasabb tetővonal ezt lehetővé teszi.

Az ismerős dizájn megújult

Elöl az XC90-nél bemutatott formájú LED-lámpák jelennek meg, azzal a különbséggel, hogy ezúttal nem csak a nappali lámpák fényjelzése, hanem a teljes mátrixfényszóró kalapács alakú. A Volvo teljesen elhagyta hűtőrácsot. A szélvédő tetején feltűnőek a lidar érzékelők, oldalt pedig a süllyesztett ajtókilincsek. A hátsó LED-es hátsó lámpákat újratervezték, de azonnal felismerhető, hogy egy Volvóval van dolgunk.

A modell hossza 5004 milliméter, szélessége a tükrök nélkül 1960 milliméter (2110 milliméter tükrökkel), míg a magassága 1750 milliméter – tehát egy valódi SUV-ról van szó. A nagy akkumulátor és a kiterjedt karosszéria azt is jelenti, hogy az EX90 nem könnyű: saját tömege 2,8 tonna – így egy kicsit nehezebb, mint a Polestar 3.

Van egy fontos különbség a Polestar 3 és a Volvo EX90 között: előbbi sorozatgyártása Kínában, utóbbié az Egyesült Államokban indul 2023-ban – jegyzi meg az electrive.com.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink