Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bemutatkoznak a Daimler Buses újdonságai
Teljesen új modellt nem, azonban megújult és új hajtással rendelkező autóbuszokat mutatott be a Daimler Buses a 2022-es IAA kiállításon Hannoverben. A három újdonság más-más szegmenst képvisel, de a mögöttük rejlő filozófiában sok a közös vonás.
A 2022-es IAA-n a Daimler Truck AG ugyan nagyobb hangsúlyt fektetett a teherautós megjelenésre – az új eActros LongHaul bemutatójáról már beszámoltunk, de ennél komolyabb palettát vonultatott fel a cég újdonságokból –, ez azonban nem jelenti azt, hogy a buszokkal ne foglalkoztak volna. Bemutatkozott az eCitaro legújabb akkumulátorral szerelt változata, a Mercedes-Benz Intouro K Hybrid, valamint a Setra ComfortClass 500 és TopClass 500 ráncfelvarráson átesett verziója.
Utóbbi autóbuszokkal kapcsolatban Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója elmondta, hogy még nagyobb hangsúlyt fektettek a kényelemre – ez a sofőrre (buszvezetőre) is vonatkozik –, a biztonságra (amit számos vezetéstámogató rendszer, köztük az aktív fékasszisztens legújabb verziója segít) és az új dizájnra. A megjelenés mellett a nagyobb belső tér is biztosított, aminek hatására még kényelmesebb az utastér ezekben a turistabuszokban.
A Daimler Buses vezetője kitért a cég elektromos offenzívájára is: az újgenerációs akkuval szerelt eCitaro, valamint a jövőre debütáló, még nagyobb hatótávolsággal rendelkező verzió révén a városi közlekedésben egyre nagyobb arányban szándékoznak elektromos autóbuszokat eladni. 2025-ben megjelenik az első tisztán elektromos helyközi autóbusz a cég égisze alatt, míg 2030-ra a távolsági- és turistabuszos szegmensben is piacra dobnak egy zéróemissziós elektromos buszt – itt érdemes figyelni arra, hogy nem említette, hogy akkumulátoros elektromos vagy hidrogénes járműről lesz-e szó.
Új arculat a Setráknál
A Setra ComfortClass 500 és TopClass 500 következő generációja megmutatja a márka új arculatát – ahogyan azt az IAA sajtónapjának előestéjén láthattuk a Hannover Messe előtt, az új dizájn nem szakít élesen az előzővel, ugyanakkor mégis megkülönböztethetővé válnak az új autóbuszok a korábbiaktól – a korszerűségre tehát nem lehet panasz. Ahogyan Till Oberwörder utalt is rá, az új megjelenésnek gyakorlati előnyei is vannak: az új, íves krómrácsok egy teljes LED-es világító elemmé alakulnak át. Ez a fényvezető az irányjelzőket, a nappali menetlámpákat és a helyzetjelző lámpákat kombinálja egy egységgé. A világítóelemek bal és jobb oldalon azonosak, ami a karbantartást és a pótlást is segíti.
Az elődöknél is alkalmazott íves szélvédőnek hála a szegmens legjobb aerodinamikai együtthatójával rendelkeznek a Setra autóbuszok.
A biztonságot és a kényelmet számos új, még tovább fejlesztett vezetéstámogató megoldás segíti a járműveken, valamint a vezetőfülke – és így a váltó, a műszerfal és a kormány – kialakítása az autóbusz-vezető minél nagyobb kényelmét szolgálja, közben természetesen a maximális biztonságot szem előtt tartva. Az utastérben szintén a kényelemre, sőt, a luxusra törekedett a gyártó.
A Mercedes-Benz eCitaro újításai
Az új eCitaro Range Extender közel 400 kilométeres hatótávolságot biztosít átlagos felhasználási igényeket figyelembe véve, míg a csuklós verzió 350 kilométert lesz képes megtenni egy töltéssel. A gyártó szerint ezekkel a paraméterekkel számos üzemeltető lesz képes felgyorsítani az elektromos átállást a városi közlekedésben. A jármű premierjét és az első szállításokat 2023-ra tervezik, ugyanakkor az NMC-akkumulátorok harmadik generációja már az IAA-n is bemutatkozott.
Az ilyen akkuval szerelt első járművek már idén gyártósorra kerülhetnek. Ahogy korábban, úgy most is az Akasol a gyártó beszállítója, ők gyártják az NMC-katóddal (lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid), folyékony elektrolittal és fejlett grafit anóddal felszerelt akkukat. A korábbi, puhafedeles prizmás akkumulátorcellák helyett ultrakompakt, 21700-as azonosítójú hengeres cellákat (21 milliméteres átmérő és 70 milliméteres magasság) és nagy energiájú cellás kémiát alkalmaznak. A továbbfejlesztett cellakémiával 50 százalékos kapacitásnövekedés érhető el azonos tömeg mellett.
A hajtásrendszerrel együtt a szerviz is változik, így az eServices is fejlődik a cégnél – kifejezetten az elektromos városi autóbuszokra irányulnak, és digitális megoldásokkal egészítik ki a hagyományos szolgáltatási portfóliót. A hangsúly a teljes járműtechnológia, valamint az üzemállapot és az infrastruktúra a legapróbb részletekig terjedő, folyamatos és átfogó monitorozásán van a biztonságos és gazdaságos üzemeltetés érdekében.
Elektromobilitás a városon kívül
Till Oberwörder nyilatkozata alapján 2025-re várható az első tisztán elektromos helyközi autóbusz a Mercedes-től. A városokon kívüli elektromobilitás felé tett első lépés a Daimler Buses részéről a Mercedes-Benz Intouro hibrid verziója: a hibrid modul az Intouro család széles választékából a nyomatékváltós automata sebességváltóval ellátott, kéttengelyes modellhez érhető el.
Az Intouro hibrid funkciója rendkívül egyszerű: egy további villanymotor generátorként is működik, amikor az autóbusz fékez vagy szabadon mozog, és a fékezési energiát elektromos árammá alakítja. Ezt az elektromosságot tárolják, és az elektromos motor rendelkezésére bocsátják, hogy támogassák a belső égésű motort, különösen induláskor, de akár gyorsításkor is.
Az elektromos motor elsősorban nagy teljesítményigények esetén segíti a belső égésű motort, különösen induláskor. Ez azonban nem szolgálja a maximális teljesítmény növelését, ezért az autóbusz teljesítményére és nyomatékára vonatkozó előírások változatlanok maradnak.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!