Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az elektromos átállás miatt bezár az Opel gyára
Bezárja az 1980-as években alapított bécsi gyárát a Stellantis. Az Opel égisze alatt működő üzemben manuális sebességváltókat gyártanak, ám ezen alkatrészek iránt az elektromos átállás következtében rohamos csökken a kereslet.
Az elektromobilitás irányába történő komoly változás kapcsán az asperni gyár fenntartható jövőjének előfeltételei nem adottak – áll a Stellantis közleményében. A Bécs Aspern kerületében található, az Opel által alapított, majd a Stellantishoz került üzemben jelenleg is gyártanak még hatfokozatú kézi váltókat belső égésű motorokhoz. A mostani munkálatok során napi 1000 személygépkocsi számára gyártanak sebességváltót a helyszínen. A Stellantis azonban a manuális sebességváltók gyártását a francia valenciennes-i telephelyre szeretné összpontosítani, a bécsi üzemet ezért bezárják.
A következő hetekben átfogó szociális terv készül a dolgozók számára – jelentette be a Stellantis. „Még mindig nincs dátum a gyártás befejezésére, most kezdődnek a tárgyalások az üzemi tanáccsal” -közölte a cég az osztrák hírügynökséggel hozzátéve, hogy a folyamat több hónapig tarthat.
A bécsi asperni gyáron kívül a Stellantisnak nincs más gyáregysége Ausztriában – az osztrák határ közvetlen közelében, de már Magyarországon, Szentgotthárdon azonban igen. A bécsi üzemben körülbelül 250-300 embert foglalkoztatnak, az ő jövőjük egyelőre kérdéses.
Nem tudni, mit hoz a jövő
Egyelőre nem világos, mi lesz az osztrák gyár sorsa a leállás után. Az ingatlan tulajdonosa a Bundesimmobiliengesellschaft (BIG). Az üzem mintegy 600 ezer négyzetmétert foglal el. Peter Hanke (SPÖ) városi tanácsnok szerint „vörös zónában” található a gyár, vagyis nem hasznosítható a gyártáson kívül másra – írja az ORF.
Bécs városa az állásukat elvesztő embereknek állást ajánl például a Wiener Liniennél, azaz a helyi közlekedési társaságnál. A szövetségi kormánnyal együttműködve mindent elkövettek annak érdekében, hogy az Opel (pontosabban a Stellantis) Bécsben maradjon – hangsúlyozta a városvezetés, ám el kellett ismerniük, hogy a vállalati stratégia másképpen alakult.
Nem maradnak sokáig manuális váltók
Az elektromos átállással a manuális sebességváltók napjai megvannak számlálva. A Mercedes-Benz 2023-as modelljeiben már nincs kézi sebességváltó. Persze számos más gyártó egyelőre még meghagyja a kézi váltókat, a Mercedes lépése mégis jelzésértékű.
A kézi váltós autók piaci részesedése egyre jobban csökken – mondja Peter Kerkrath, a KÜS szakértői szervezettől. Hozzáteszi, hogy ugyan mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei, ugyanakkor az automata váltók egyre jobbak.
Az alapvető vélekedés szerint a kézi váltó nem csak sportosabb, de takarékosabb megoldás is, amely alacsonyabb fogyasztást tesz lehetővé. Ezzel szemben az automata váltó használata egyszerűbb és kényelmesebb. A fogyasztással kapcsolatos előny azonban lassan már eltűnik.
„Az automata sebességváltók felzárkóztak, egyre pontosabbak” – mondja Kerkrath. Elmúltak azok az idők, amikor egy modell átlagos üzemanyag-fogyasztása egy-két literrel kevesebb volt manuális váltóval.
A gyártók ráadásul nem csak pénzt takarítanak meg a kézi váltók kivezetésével, hanem helyet is. Ahol korábban nagy sebességváltó-karokat és szélesen elágazó váltókapukat kellett elhelyezniük a középső konzolban, most már elegendő egy praktikus csonk vagy gomb, így akár pohártartót, akár más elemet helyezhetnek el az autóban a váltó helyett.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!