Gyártók Az e-motorral nyitott új fejezetet a győri Audi – ez történt 2018-ban

Az e-motorral nyitott új fejezetet a győri Audi – ez történt 2018-ban

Szabó Fanni | 2018.12.28 05:00

Az e-motorral nyitott új fejezetet a győri Audi – ez történt 2018-ban

Történetének meghatározó pontjához érkezett idén a győri Audi Hungária Zrt., júliusban ugyanis elindult az e-motorok gyártása. A vállalat idén ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját, a vezetőség arról is döntött, hogy nem állnak le az Audi TT gyártásáról, mely már húsz éve Győrben készül. Augusztusban a Q3 második generációjának első modellje is legördült gyártósorról, a SUV gyártásához pedig egy teljesen új karosszériaüzemet építettek, 700 robottal. Összefoglaltuk, hogyan alakult az idei év a győri Audi Hungáriánál.

Hirdetés

A jubileum jegyében telt 2018 a 25 éves győri Audi Hungária Zrt.-nél. 2017-ben több mint 2200 milliárd forintra növelték árbevételüket, melyből a dolgozók is profitálhattak. Év elején ugyanis arról döntöttek, hogy prémiumot kapnak a dolgozók, méghozzá fizetésük 1,3 szorosát. Közel 2 millió motort gyártottak, és több mint százezer járművet. Míg az előbbi növekedést, az utóbbi csökkenést mutat a korábbi számokhoz képest.

Márciusban tartotta a vállalat éves sajtótájékoztatóját, melyetkerekasztal beszélgetés követett többek közt Peter Kösslerrel, a győri gyár egykori vezetőjével. Peter Kössler hangsúlyozta: hosszútávon gondolkodnak Győrben, az elektromos és hibrid autók gyártását illetően pedig Győr is lehetséges helyszínként szerepel az Audi világméretű tervében.

Áprilisban megcáfolta az anyavállalat azokat a híreket, miszerint nem gyártanák tovább a TT-ket. Az Audi AG szóvivője szerint a TT az egyik legnépszerűbb sportautó a kategóriájában gyártása pedig 2020-nál tovább is biztosított. A győri járműgyártás és ezzel együtt a TT idén ünnepelte 20. évfordulóját.

1998-ban elsőként az Audi TT gyártását kezdték meg Győrben

Jelenleg a sportmodell Coupé és Roadster változata mellett az A3 Limousine és A3 Cabriolet modellek teljes gyártási folyamata is Győrben zajlik.

Az Év Nemzetközi motorja díjat kilencedik alkalommal nyerte el győri erőforrás 2-2,5 literes kategóriában. A motor 400 lóerős, 294 kW-os teljesítményével a legerősebb öthengeres szériamotor a világon, mely 2008 óta készül az Audi Hungariánál.

Az öthengeres motor több mint 40 éve a márka ikonja

A 2018-as évtől már igazán extrém, nem mindennapi környzetben tesztelhetnek az Audi mérnökei. Az idén elkészült klímakamrában szaharai melegben (+80 celsius fok) és antarktiszi hidegben (-40 celsius fok) is tesztelhető valamennyi autó. A Győrben készülő modelleket modern vizsgálólaborban, a belső tesztpályán és a szélcsatornában is tesztelik.

Az igazi nagy durranás azonban július 24-én volt, amikor hivatalosan is elkezdődött az elektromos motorok gyártása. A 8500 négyzetméteres gyártócsarnokban új gyártási koncepcióval, a moduláris gyártással készülnek az elektromos járműhajtások. Az aktuális napi kapacitás körülbelül 400 elektromos meghajtás gyártását teszi lehetővé.

Jelenleg körülbelül 100-an dolgoznak az új szakterületen

Augusztus elején elindult egy újfejlesztésű dízelmotor sorozatgyártása mild-hibrid technológiával, amely a 12 voltos indítógenerátor, valamint a lítiumion-akkumulátornak köszönhetően jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A nyár utolsó napjaiban indult el az Audi Q3 sorozatgyártása. Nem hiába, hiszen óriási a kereslet, majdnem minden harmadik kiszállított Audi városi terepjáró. A Q3 az ötödik győri modell. Az új Q3-at, három benzines és egy dízel verzióban, kombinálva elsőkerék- vagy quattro-meghajtással szállítja az Audi.

A Q3 az Audi A3 Limousine-nal és Cabriolet-val, valamint az Audi TT Coupéval és Roadsterrel közös gyártósoron készül

Az ősz kissé nehezen indult, hiszen az új emissziós eljárás okozta viszontagságok miatt műszakrendeket kellett lemondani. Az átállás miatt visszaesett a jármű- és a motorgyártás is. Októberben szó szerint újult erővel vágtak neki a munkának, a dolgozók ugyanis munkavégzést segítő ergonómiai eszközöket, tulajdonképpen szupererőt kaptak.

Október végén a dolgozók és a szakszervezet körében is nagy port kavart az Audi bérajánlata: hét százalékos béremelést (3% garantált, 4% adható), bruttó 620 ezer forint cafetériát és kedvezményes előnyugdíjazási rendszer kialakítását ajánlott dolgozóinak a vállalat. Ezt nem fogadta el a szakszervezet, néhány nappal később ők is megfogalmazták követeléseiket. Azóta nagy a csend, úgy tudjuk nem született még megállapodás.

November 1-jétől új vezetője lett a motorgyártásnak. Thoralf Hanschel Herbert Steiner pozícióját kapta meg, aki 2014-től irányította a motorgyártás területét.

December elején megtörtént a TT "ráncfrelvarrása". Az új sportautó markánsabb dizájnnal, nagyobb teljesítményű motorokkal és kibővített alapfelszereltséggel mutatkozott be. A „TT 20 years” jubileumi kiadás 999 példányban készül, és visszaidézi az 1998-ban debütáló Audi TT első generációját.

Az Audi limitált kiadású „TT 20 years” modellekkel tiszteleg az Audi TT 20 éves sikertörténete előtt

Karácsony előtt egy héttel jelentette be a vállalat, hogy még több exkluzív karosszériaelemet fognak gyártani. A kapacitásbővítésnek köszönhetően a szerszámgyár a jövőben naponta 120 egyedi modell számára szállít karosszériaelemeket. Győrben motorháztetőket, csomagtartókat, ajtókat, sárvédőket és oldalfalelemeket gyártanak többek között az Audi R8, RS3, RS4, RS5 modellekhez, valamint itt készül a győri Audi TT RS Coupé és Roadster spoilere is.

Kiemelt Partnereink