Gyártók Autós Nagykoalíció: kemény harc a feketegazdaság ellen

Autós Nagykoalíció: kemény harc a feketegazdaság ellen

Koloszár Tamás | 2010.02.17 16:31

Autós Nagykoalíció: kemény harc a feketegazdaság ellen

- Az Autós Nagykoalíció egyebek mellett a feketegazdaság visszaszorítását, a tevékenységek átláthatóságát kívánja elérni - hangsúlyozta a Gróf Széchenyi Rendezvényhajón tartott szerdai rendezvényen Knezsik István elnök. Dr. Lukács Pál elnökségi tag sokkoló adatokkal szolgált: 176 legális autóbontóra 1200-1300 illegális jut. Három prezentációval.

Hirdetés

Az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesületet, rövid és népszerű nevén az Autós Nagykoalíciót a Fővárosi Bíróság 2009. december 17. napján - azóta jogerőssé vált - végzésével 13.724 sorszám alatt nyilvántartásba vette. Az Autós Nagykoalíció alapítói:

Gépjárműbontók Országos Egyesülete (GOE)
Magyar Autóműszaki Felsőoktatásért Alapítvány
CAR-REC Gépjárműroncs-kezelő Közhasznú Nonprofit Kft
CAR-REG Hungary Kft
Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete(EME)
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE)
Magyarország Európában Alapítvány
GOE nonprofit Kft
Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary)
Budapesti Corvinus Egyetem
Knezsik István

Az Autós Nagykoalíció legfőbb döntéshozó szerve a taggyűlés. A taggyűlések közötti időszakokban az elnökség vezeti az Egyesületet. Az elnökség tagjai:

Knezsik István elnök
Dittel Gábor NiT Hungary
Nagy László GOE
Dr. Lukács Pál CAR-REC
Gyöngyössy András EME
Erdélyi Péter MGE

Knezsik István elnök
Knezsik István elnök

Az Egyesület fő célja, ahogy ez a nevében is benne foglaltatik, a gépjármű életciklus mentén a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjárműbontás és hulladék gazdálkodás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzon meg a tagok számára, és a tagok szakmai véleményét hatékonyan jelenítse meg az állam, az önkormányzatok és a jogalkotó felé megkerülhetetlen szakmai korrektséggel és tekintéllyel.

A szakmai korrektséget a teljes gépjármű életutat leképező tagsági és tagozati rendszerünk, a háttérben dolgozó kiváló szakértőink, jogászaink biztosítják. Tagozati rendszerünkben a Márkakereskedői, a Használt Gépjármű Kereskedői, az Oktatási, a Jogi és Számviteli, Adatfeldolgozási kabinetek működését alakítjuk ki annak érdekében, hogy a piaci, szakmai és jogi véleményformálásunk körültekintő, alapos és megkérdőjelezhetetlen minőséget képviseljen.

A gépjármű életút mentén az Autós Nagykoalíció a fekete-gazdaság visszaszorítását, a tevékenységek átláthatóságát kívánja elérni. Ennek megfelelően jogalkotói és jogalkalmazói javaslatokkal élünk a fekete- és szürke- gazdaságban működő és e működésben érdekelt vállalkozások ellen, különös tekintettel az értékesítés, a javítás és a bontás területén.

Céljuk, hogy a fekete-gazdaságban működő vállalkozások fehéredjenek ki, vagy szűnjenek meg. Ezzel azt a célt is támogatjuk elérni, amely a jelenlegi legálisan működő gazdasági szereplők jelentős versenyhátrányát kívánja felszámolni, kiegyenlíteni.

Kiemelt jelentőségűnek tartják a gépjárművet vásárló és üzemeltető magánemberek és jogi személyek érdekei képviseletét az által, hogy erőteljesen támogatjuk a gépjármű teljes életút követését, ennek - lehetőleg elektronikus - dokumentálását és az érdekeltek számára nyilvánosságát. Meg akarják akadályozni, hogy vásárlókat tévesszenek meg és csapjanak be, csak azért, mert a gépjármű életút követése hiányos.

Támogatnak minden olyan megoldást, amely a gépjárművek, illetve fő alkatrészeik tulajdonjogának és tulajdonosának beazonosíthatóságát biztosítják jelöléssel, vagy bármely más módon. Ezek a módszerek képesek akadályt gördíteni a finanszírozási és biztosítási csalások elé, valamint megóvni környezetünket attól, hogy büntetlenül lehessen gépjárműroncsokat bárhol elhagyni.

Fontos számukra egyrészt a hulladék gazdálkodás körülményeinek konszolidálása a legális gazdaságban, másrészt biztosítja, hogy Magyarország teljesíteni tudja az Európai Unió által támasztott újrahasznosítási követelményeket. E feltételrendszer teljesítéséhez, illetve nem teljesüléséhez jelentős anyagi következmények társulnak.

Tevékenységük első és igen figyelemre méltó eredménye a Parlament által 2009. december 14-én elfogadott 2009. évi CL törvény "az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról", amelyben a Közúti Közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a Gépjármű felelősségbiztosítási törvény módosítása során a jogalkotó a biztosítók és biztosítottak jogainak legkisebb sérelme nélkül célozta meg a feketegazdaság kiszűrését a gépjármű javítás területéről. Sajnálják, hogy a jogszabályba a rengeteg módosító javaslat során pontatlanságok kerültek és így az Autós Nagykoalíció kezdeményezése nem érheti el teljesen célját. Mégis úgy gondolják, hogy a jogalkotó tett egy fontos lépést a helyes irányba.

Az Autós Nagykoalíció működése semmilyen formában nem sérti tagjai, tagszervezetei önállóságát és saját szakmai érdekképviseleti munkáját. Tevékenységük tagjaik közösen vállalható érdekei mentén az erők egyesítésével folyik, és a szinergiák kihasználásával az egész autós szakma előbbre jutását támogatja.

A magyar állam számára az autós szakma teljesítménye meghatározó költségvetési bevételeket, illetve exportot érint, ennek megfelelően el kívánjuk érni, hogy az autós szakma jelentőségének megfelelő elbánást és figyelmet kapjon a jogalkotótól, a minisztériumoktól, hatóságoktól és önkormányzatoktól.

Dr. Lukács Pál
Dr. Lukács Pál

Az elnökségi tagok közül elsőként dr. Lukács Pál tartott előadást. Elmondta, kérlelhetetlen harcot kell folytatni a szürke és fekete gazdaság ellen, 176 legális autóbontóra ugyanis 1200-1300 illegális jut. Az utóbbiak nem fizetnek adót, nem fizetnek járulékot, nem tartják be a környezetvédelmi előírásokat, vagyis minden téren óriási kárt okoznak az országnak.

Dittel Gábor ügyvezető főtitkár ( Magánvállakozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary ) azt emelte ki, a jövedéki adó mérséklésével szükség lenne kereskedelmi gázolajárra, s a magántulajdonnak helye lenne a közszolgáltatási személyszállításban.

Dittel Gábor prezentációja itt tölthető le.

Dittel Gábor
Dittel Gábor


Gyöngyössy András az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesületét (EME) mutatta be, prezentációja itt tekinthető meg.


A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületét (MGE) képviselő Erdélyi Péter szerint a legális gazdaság versenyhátrányban van az illegális gazdasággal.

Erdélyi Péter, az MGE társelnöke
Erdélyi Péter, az MGE társelnöke

- Azt szeretném, ha az Autós Nagykoalíció olyan erős lenne, mint a kerékpáros lobbi, akkor még az egyirányú utcába is behajthatnánk, igaz, az autóinkat nem tudnánk a fejünk fölé emelni, mint ők a biciklijeiket - hangsúlyozta Erdélyi Péter, akinek prezentációja itt tölthető le.

Kiemelt Partnereink