Gyártók A vártnál is többeket bocsát el a Ford

A vártnál is többeket bocsát el a Ford

autopro.hu/V.M. | 2023.02.14 13:17

A vártnál is többeket bocsát el a Ford

Fotó: Ford

A Ford, hivatalos bejelentése szerint minden kilencedik termékfejlesztési és adminisztrációs állást megszűntet Európában. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a korábban vártnál is több alkalmazottól válik meg az elektrifikáció és a költségcsökkentési kényszer miatt.

Hirdetés

Összesen 3800 pozíciót fog megszüntetni az Ford Európában. Németországban 2300 főnek kell a kölni és aacheni telephelyekről távoznia, az Egyesült Királyságban 1300, míg Európa többi országában 200 munkavállaló veszíti el állását a Ford közlése szerint. A vállalat a létszámcsökkentést önkéntes felmondásokra alapozva kívánja elérni.

Az IG Metall német szakszervezet még januárban 2500 fejlesztői és 700 adminisztrációs, tehát összesen „csak” 3200 állás megszüntetésével számolt az amerikai autógyártóval folytatott tárgyalások után. A szakszervezet akkor jelezte, hogy a leépítések megvalósulása esetén Európa-szerte tiltakozásokat fog szervezni, hogy zavart keltsen a Ford működésében.

Az elektrifikáció csak az egyik ok

A Ford a leépítést úgy magyarázta, azokra szükség van ahhoz, hogy új életet vigyen európai üzleti területébe. A vállalat 50 milliárd dollár befektetését tervezi kínálata elektrifikációja érdekében, ezzel egy időben modellkínálatát szűkebbre szabná és magasabb árú modellekkel töltené fel.

Az elektrifikáció elkerülhetetlenül kevesebb fejlesztői munkát tesz szükségessé a kevesebb alkatrész miatt, és ez az egyik ok a most bejelentett leépítés mögött. „Sokkal kevesebb munka van a belső égésű motort váltó hajtásláncokkal” – mondta Martin Sander, a Ford Németország vezetője. „Egy olyan világ felé tartunk, ahol kevesebb globális platform van, és ahol kevesebb fejlesztői munkára van szükség. Ezért kell elvégeznünk ezen kiigazításokat.”

Egyéb okok lehetnek ugyanakkor az emelkedő költségek és a fejlesztési folyamatok gyenge hatékonysága. John Lawler, a Ford pénzügyi vezetője február elején a költségeik ötmilliárd dollárral emelkedését vetítette előre 2023-ra, hozzátéve, hogy „agresszív” módon fogják keresni a költségcsökkentés lehetőségeit.

Lawler akkor azt is megosztotta, hogy az európai mérnökeik produktivitása 25-30 százalékkal alacsonyabb a kelleténél.

Arányaiban is nagy a leépítés

A Reuters beszámolója szerint a Ford Európában mintegy 3400 mérnökkel fog rendelkezni a létszámcsökkentés után – ami azt jelenti, hogy a helyi fejlesztői mintegy 40 százalékától válik meg az OEM. Akik maradnak, a tengerentúli kollégáik által fejlesztett technológiát fogják az európai igényekre szabni.

Európában legutoljára 2019-2020-ban volt leépítési hullám a Fordnál. Akkor a cél a hat százalékos működési eredményráta elérése volt a régióban, amit azonban a világjárvány, majd az azt követő válságok ellehetetlenítettek.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink