Gyártók 2050-re karbonsemlegessé válna a Toyota, de mégis hogyan?

2050-re karbonsemlegessé válna a Toyota, de mégis hogyan?

autopro.hu/P.B. | 2021.05.09 12:23

2050-re karbonsemlegessé válna a Toyota, de mégis hogyan?

Fotó: Youtube

A Toyotát még egyszer nem fogja felkészületlenül érni egy világjárvány, a termelési rendszerük nélkül nem érnék el karbonsemlegességi céljaikat, míg az ellátási láncok működésében gyökeres változásokat nem terveznek, ettől függetlenül reformokra szükség van. Az elektrifikációban több utat is lát a japán OEM.

Hirdetés

Leon van der Merwe, a Toyota Europe logisztikai vezetője hosszú interjúban beszélt a vállalat elektrifikációs terveiről, logisztikai megoldásairól, környezetvédelmi irányvonaláról és a termelésirányítási rendszerének fontosságáról az Automotive Logistics című lapnak.

Van der Merwe az interjúban elmondta, hogy a Toyota már öt évvel ezelőtt megfogalmazta környezetvédelmi célját: 2050-re karbonsemlegessé kell válnia a vállalatnak. Felmerül a kérdés, hogyan viheti ezt végbe a világ – az eladásokat figyelembe véve - legnagyobb autógyártója?

A Toyota Termelési Rendszer az egyik kulcs

A Toyota Termelési Rendszer (angol neve után TPS) Van der Merwe szerint az egyik kulcsa a karbonsemlegesség elérésének. Mint fogalmazott, enélkül soha nem is jutna el ehhez a célhoz a vállalat. A TPS a Toyota termelésirányítási rendszere, amivel a vállalat figyelemmel követheti a gyártási folyamatait, látja, hol és mennyi hulladék keletkezik, és az ellátási láncok működését is figyelemmel követheti.

Az autógyártás mellett a logisztikában kell sokat fejlődni a karbonsemlegességhez: a gyárak károsanyag-kibocsátása, a műanyagfelhasználás és a szállítmányozás a három fő terület ezen belül Van der Merwe szerint. Emellett természetesen az autók hajtásának korszerűsítése a lényeg.

A társadalom nevelése is cél

Van der Merwe szerint a Toyota a hibridek és a hidrogénes hajtás megjelenésével a társadalmat is szoktatja a környezetbarát közlekedésre. A hibridek korai megjelenése (lásd Prius) mellett a hidrogén szerepét lehet kiemelni a Toyota részéről.

A Toyota már tízezernél is több Mirai-t adott el, ez az első hidrogénes autó a Földön, ami tömeggyártásra került. A tízezer példány azért is érdekes, mert a Toyota előbb jutott el odáig, mint a Tesla – ha a Tesla vezető szerepét nézzük az elektromobilitásban, akkor a Toyota a hidrogénes elektromos autók terén tölthet be hasonló szerepet.

Meg kell reformálni az ellátási láncokat, de nem gyökeresen

Van der Merwe beszélt arról is, hogy az úgynevezett just-in-time rendszer egyáltalán nem haldoklik, szerinte ez egy félreértés. Természetesen a járvány több olyan gyenge pontra is rámutatott, amire jobban kell figyelni, de alapvetően az alapos átláthatóság mellett ez a legjobb megoldás a szakember szerint.

Mint fogalmazott, nem az a lényeg, hogy minél kisebb készleteket halmozzon fel egy gyártó, hanem az, hogy a megfelelő mennyiségű alkatrész érkezzen a megfelelő időben oda, ahová kell. Amennyiben ez így történik, akkor rögtön látszik, ha probléma akad valaminek a beszerzésével, így rögtön reagálhatnak is a helyzetre.

Ettől függetlenül a Toyota számára fontos alapelv, hogy a lehető legrövidebb ellátási láncokat tartsa fent, és amennyire lehet, a helyi termelésre támaszkodjon.

Az online kereskedelem előretörése

A koronavírus-járvány hatásairól szólva Van der Merwe kiemelte az online eladások megugrását. Úgy véli, még nem tudni, hogy 2030-ra száz, vagy „csak” húsz százaléka lesz a Toyota eladásainak online, de abban biztos, hogy jelentősen nőni fog a szegmens szerepe a következő években, ennek ellenére a kereskedések felszámolását nem tervezi a cég. A szakember szerint az autóvásárlás ugyanis egy olyan komoly kiadás, amit az emberek többsége most még nem szívesen végez látatlanban.

Elmondta, hogy a Toyota Europe tavalyi éve az eddigi legsűrűbb, legváltozatosabb, legtöbb kihívást hozó esztendő volt. Viszont ennek köszönhetően a vállalat sokkal felkészültebb az ilyen kihívásokra, mint korábban, így Van der Merwe szerint egy újabb világjárvány már nem okozna ennyi gondot a cég számára.

Kiemelt Partnereink