Archív Versenyelőnybe hozná akkumulátorgyártóit az EU

Versenyelőnybe hozná akkumulátorgyártóit az EU

autopro.hu/V.M. | 2020.12.21 04:18

Versenyelőnybe hozná akkumulátorgyártóit az EU

Fotó: BMW PressClub Global

Az Európai Unióban értékesített, villanyautókhoz és egyéb ipari felhasználásra tervezett akkumulátoroknak az évtized második felétől szigorú környezetvédelmi követelményeknek kell megfelelnie az Európai Bizottság tervei szerint. A lépéssel az unió versenyelőnyhöz juttatná saját akkumulátorgyártóit.

Hirdetés

Európa akkumulátorszükséglete gyorsan fog növekedni a következő tíz évben, mivel az autó- és teherautó-gyártóknak egyre több elektromos járművet kell értékesíteniük ahhoz, hogy megfeleljenek az EU károsanyag-kibocsátási követelményeinek, és ezáltal az unió teljesíthesse klímavédelmi célkitűzéseit. A Bizottság számításai szerint 2030-ra 30 millió tisztán elektromos gépkocsinak kell az utakon lennie.

Kisebb emisszió, több újrahasznosítás

A Bizottság alacsonyabb emisszióval és újrahasznosított anyagokból előállított telepekkel fedezné az igényeket. A javaslat szerint 2024-től csak olyan ipari felhasználásra, illetve villanyautókhoz tervezett akkumulátorokat lehetne értékesíteni az EU-ban, melyeknek ismert a szénlábnyoma, 2027-től pedig szén-dioxid-kibocsátási limiteknek is meg kellene felelni.

Az újrahasznosított alapanyagok mennyiségének feltüntetését 2027-től tennék kötelezővé, 2030-tól pedig az újrahasznosított kobalt, lítium, nikkel és ólom minimális arányát is kikötnék.

Támogatandó az újrahasznosító-kapacitások építését, a Bizottság 2025-re 65 százalékos, 2030-ra pedig 70 százalékos újrahasznosítási arányt szabna a tagállamoknak az elektromos autók kiöregedett akkumulátoraira vonatkozóan. A jelenlegi célérték 45 százalék.

Versenyelőnyt kovácsolnának a zöldebb termelésből

Ma még Kínában készül a lítium-ion akkumulátorok 80 százaléka, az európai gyártókapacitás azonban gyors növekedés előtt áll, és 2025-re az EU önellátóvá válhat az elektromos autókhoz való akkumulátorokból.

A Bizottság a még az Európai Parlament és a tagállamok általi jóváhagyásra váró tervezetével az önállósodást segítené elő, méghozzá úgy, hogy versenyelőnyhöz juttatná a külföldieknél kevésbé karbonintenzíven termelő európai gyártókat – áll a Reuters cikkében.

A svéd Northvolt akkumulátorgyártó üdvözölte a Bizottság tervezetét. Szerinte az fokozni fogja a megújuló energiaforrásokba fektetést, hogy Európa kevésbé szén-dioxid-intenzív telepeket használhasson.

A Northvolt a Volkswagennel közösen Salzgitterben épít egy akkumulátorcella-gyárat, míg az észak-svédországi Skellefteå városában épülő üzeméből a BMW-nek fog cellákat szállítani. Előbbi létesítményben 2024-ben, míg utóbbiban már 2021-ben elindul a termelés.

Kiemelt Partnereink