Archív Óriási károkat okoz az ellátási láncokban a koronavírus

Óriási károkat okoz az ellátási láncokban a koronavírus

autopro.hu/V.M. | 2020.03.31 04:21

Óriási károkat okoz az ellátási láncokban a koronavírus

Fotó: Pexels

A koronavírus elleni védekezés nevében elrendelt intézkedések eredményeként mára olyan mértékű termelésleállás lépett fel, amire békeidőben már régóta nem volt példa. A járvány globális értékláncokra gyakorolt hatásai mélyrehatónak és elhúzódónak ígérkeznek.

Hirdetés

A koronavírus sokáig csak korlátozott mértékben éreztette hatását Kínán kívül, ma már viszont a világ minden tájáról érkeznek hírek gyárbezárásokról. Nem véletlenül látják egyre többen úgy, hogy a 2008-as gazdasági világválság óta először, idén ismét recesszióba fog fordulni a globális gazdaság. Ethan Harris, a Bank of America vezető világgazdasági kutatója szerint a járvány hatásai mélyrehatóbbak lesznek a kereskedelmi konfliktusokénál, valamint elhúzódóbbak a viharok, földrengések és áradások hatásainál. Harris továbbá arra számít, hogy a kényszerű üzemszünetek legalább májusig fognak tartani.

A krízisből kilábalást nehezíteni fogja a lakossági kereslet visszaesése Európában, az USA-ban és más nagy gazdaságokban, aminek hátterében a dolgozók kötelező otthon maradása, a gyárbezárások miatti jövedelemcsökkenése, rosszabb esetben pedig a munkahelyek elvesztése áll.

A termelés leállása nem az egyedüli problémaforrás

A még működő üzemek, boltok, illetve egyéb létesítmények ellátását nem csak a termelésfelfüggesztések akadályozzák, hanem az országhatárokon életbe léptetett ellenőrzések is. Körülbelül kettő héttel ezelőtt a német-lengyel határon volt, ahol többtíz kilométeres kamion sor volt, az EU belső határain kialakult torlódásokról pedig azóta is érkeznek hírek.

A nagy gondossággal optimalizált, a lehető legalacsonyabb készletszinttel működő logisztikai rendszerek egyre kiszolgáltatottabbá válnak a sokkhatásokkal szemben. Ez alól természetesen az autóipari értékláncok sem számítanak kivételnek.

Először az OEM-ek, majd a beszállítók

Az autóipart tekintve a koronavírus-járvány Kínán kívül sokáig szinte csak az OEM-eknél vezetett gyárleállásokhoz, ez azonban megváltozott az előző héten, mikor Európában több nagy autóipari beszállító is bejelentette a termelés teljes vagy részleges felfüggesztését. A Continental és a Bosch mellett ezek egyike volt a világszerte összesen 87 ezer embert foglalkoztató Schaeffler is. A motorolajt és más kenőanyagokat készítő németországi Liqui Moly pedig a rendelések jelenetős visszaeséséről számolt be. Ernst Prost, a vállalat elnöke úgy nyilatkozott, hogy a hónapban esedékes fizetéséről is készen áll lemondani, ha a helyzet úgy kívánja.

Az ellátási lánc menedzsmentre specializálódott tanácsadó vállalat, a Mercury Resources vezérigazgatója, Anton Posner szerint a General Motors, a Ford, valamint a Fiat Chrysler amerikai gyáregységeinek leállása az acél és alumínium keresletében is éreztetni fogja hatását – írta meg az IndustryWeek.

Barbara Smith, az acélgyártással foglalkozó amerikai Commercial Metals vezérigazgatójának nyilatkozata viszont okot ad némi bizakodásra. Mint elmondta, a megrendelések átütemezését, nem pedig a lemondását tapasztalják, ezenkívül a cégnek még egyik dolgozója se fertőződött meg az új típusú koronavírussal. Mivel azonban a vállalat nagyban függ az építőipartól, az építkezések járvány miatti félbehagyása valós fenyegetést jelent.

Kiemelt Partnereink