Archív Óriási csapás éri az autóipart, ha megállapodás nélkül zárul a brexit

Óriási csapás éri az autóipart, ha megállapodás nélkül zárul a brexit

autopro.hu/V.M. | 2020.09.15 13:47

Óriási csapás éri az autóipart, ha megállapodás nélkül zárul a brexit

Fotó: Volkswagen Newsroom

Európai autóipari szervezetek együtt szólították fel az Európai Uniót és az Egyesült Királyságot, hogy a brexit átmeneti időszakának végéig dolgozzanak ki egy szabadkereskedelmi megállapodást, megelőzve, hogy az unió és a szigetország közti autóforgalmat 110 milliárd eurós kumulatív veszteség érje az elkövetkező öt évben, újabb csapást mérve az európai autóiparra a világjárványt követően.

Hirdetés

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA), huszonegy nemzeti autóipari szervezettel, köztük a Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetségével (SMMT) közösen fordult a kettő tárgyalófélhez. A szervezetek az átmeneti időszakból hátralévő mindössze tizenöt hétre tekintettel minél előbbi egyezséget sürgetnek, egyúttal új számításokkal hívják fel a figyelmet egy megállapodás nélküli brexit veszélyeire.

Közleményükben emlékeztetnek rá, hogy egy szabadkereskedelmi egyezmény hiányában, 2021. január elsejétől a Kereskedelmi Világszervezet szabályainak megfelelően az EU és az Egyesült Királyság közti autókereskedelmet 10 százalékos, a haszongépjármű-kereskedelmet pedig 22 százalékos vám sújtaná, ami árnövekedéshez, valamint keresletcsökkenéshez vezetne mindkét oldalon. Továbbá közlik, hogy az alkatrészforgalmat is vámok sújtanák, ami drágább termeléshez vagy a részegységek más országból beszerzéséhez vezethet.

A brit és az uniós OEM-ek is komolyan megéreznék a vámokat

Az SMMT számításai szerint csak a 10 százalékos, személyautókat és kishaszongépjárműveket érintő tarifa által okozott keresletcsökkenés eredményeként mintegy 3 millióval kevesebb jármű gördülne le az uniós és a brit üzemek gyártósorairól a következő öt évben. Csak ez – tehát nem számolva az alkatrészek, valamint más kategóriájú járművek kereskedelmével – az időszakban 110 milliárd euróval vetné vissza az EU és az Egyesült Királyság közti áruforgalmat, amiből 52,8 milliárd a britek, míg 57,7 milliárd az unió oldalán jelentkezne.

A szervezetek megállapítják, hogy a keresletesés jelentősen érintené az autóipar bevételeit, egy olyan szektorét, mely 14,6 millió embernek ad megélhetést az unióban, miközben annak legnagyobb kutatás-fejlesztési beruházója is a 2018-ban elköltött 60,8 milliárd euróval.

Mindenáron el kell kerülni a vámokat

Végezetül kijelentik, hogy bármilyen megállapodás is szülessen a nyolcadik forduló után is sikertelen tárgyalásokon, annak vámmentességet, a régiók közti szabályok harmonizálását, illetve modern származási szabályokat kell garantálnia, kiegészítve egy megfelelő hosszúságú átmeneti időszakkal, ami során lehetőség van a harmadik országokból származó alkatrészek nagyobb arányú használatára.

Kiemelt Partnereink