Archív Bajban az indiai autóipar: túl sok jogdíjat visznek el az anyavállalatok

Bajban az indiai autóipar: túl sok jogdíjat visznek el az anyavállalatok

autopro.hu/Sz.N. | 2020.08.22 16:17

Bajban az indiai autóipar: túl sok jogdíjat visznek el az anyavállalatok

Fotó: facebook.com/MSArenaOfficial

India kereskedelmi minisztere arra kérte a helyi autógyártókat, találjanak megoldást arra, miképp csökkenthetnék a külföldi anyavállalatoknak a technológiáért vagy márkanévért fizetett jogdíjakat a helyi beruházások fellendítése és a kiáramlás csökkentése érdekében.

Hirdetés

India erősen versenyző autópiacának két vezető autógyártója, a Maruti Suzuki és a Hyundai Motor helyi egysége is dollármilliókat fizet a japán és dél-koreai anyavállalatoknak annak fejében, hogy használhatja márkájukat és technológiájukat, így gyártson és értékesítsen autókat.

Piyush Goyal miniszter a múlt heti találkozójukon arra kérte az autó- és autóalkatrészeket gyártó csoportok képviselőit, hogy olyan szemmel vizsgálják felül kifizetéseiket, hogy miképp lehetne azokat csökkenteni – számolt be a Reutersnek két forrás.

„A megbeszélésen felmerülő aggállyal, hogy magas a kiáramlás még a régi technológiák esetében is, mindenképp kellene kezdeni valamit” – számolt be az egyik résztvevő, aki neve elhallgatását kérte. A minisztérium nem reagált a Reuters megkeresésére.

Régóta vitatott kérdés

India egészen 2009-ig vitatta a jogdíjak felső határának megállapítását, amikor is a külföldi beruházási szabályokon lazítottak és az említett kifizetésekre vonatkozó szabályokat eltörölték.

Az ország piaci szabályozói tavaly azzal a javaslattal álltak elő, hogy megakadályozzák az árbevétel 2 százalékát meghaladó kifizetéseket. Az egyes ágazatok panaszait követően viszont 5 százalékra emelték a felső korlátot, attól tartva, hogy mindez visszatarthatja a külföldi vállalatokat a beruházástól vagy a technológia megosztásától.

Nemrég Narendra Modi, az indiai miniszterelnök kormány egy újbóli lökést próbált adni az ország fő gyártóközpontjának létrehozásához, a helyi gyártás bátorításával és az import megfékezésével. Ezeken felül még növelnék a helyi befektetések számát és csökkentenék a külföldi kiáramlást.

Nem korlátozza, de mégis

Habár India végül mégsem szigorított a jogdíjak összegén, a helyi tőzsdén jegyzett vállalatok bevételének 5 százalékát meghaladó kifizetéshez a részvényesek jóváhagyása szükséges.

Az olyan tőzsdén jegyzett cégek, mint a Maruti Suzuki, az alkatrészgyártók közül a Bosch, a Schaeffler India és a Wabco India, rendszeresen 1-5 százalék közötti jogdíjat fizetnek a külföldi tulajdonosoknak.

A Maruti Suzuki 38,2 milliárd rúpiát (510 millió dollár) jogdíjat fizetett a 2020 március 31-gyel lezáruló pénzügyi év végén a japán Suzuki Motor anyavállalatnak, ami pontosan az árbevétel 5 százalékát teszi ki az éves jelentése alapján.

Olyan magánvállalat, mint a Hyundai, a kormány adatai szerint árbevétele 2,6 százalékát, azaz 150 millió dollárt fizetett dél-koreai szülőjének a 2019-es pénzügyi év jogdíjaként, a Toyota Motor indiai szárnya pedig az árbevétele 3,4 százalékát, 88 millió dollárt adott át japán anyavállalatának.

Ha nincs jogdíj, nincs befektető?

A jogdíjak fizetése számos indiai szektorban, főképp az autóiparban fontos eszköz a külföldi befektetők bevonzásában – mondta Vaibhav Gupta, a Dhruva Advisors adóvállalat partnere.

„Attól függően, hogy a kormány milyen formában hozza vissza ezeket a felső határokat, befolyásolhatja az autógyártók azon képességét, hogy kihasználják a külföldi márkák és a műszaki know-howban rejlő lehetőségeket” – egészítette ki Gupta.

Hozzátette, számos külföldi vállalat számára a jogdíj a nyereség-visszatérítési stratégia, melynek megváltoztatása pénzügyi szempontból komoly hatással lehet a cég működési és az ellátási lánc szerkezetére.

A Maruti, a Toyota és a Bosch elutasította a Reuters témával kapcsolatos megkeresését, míg a Hyundai, a Schaeffler és a Wabco eddig nem reagáltak.

A jogdíj jellegű kifizetések kérdése már régóta fennálló probléma a kisebbségi részvényeseknél. Az Institutional Investor Advisory Services (Intézményi befektetői tanácsadási szolgáltatások) proxy vállalat februári riportja szerint 31 vezető indiai vállalat -köztük a Maruti és a Bosch-, külföldi anyavállalatának fizetett jogdíja 9 százalékkal 1,11 milliárd dollárra nőtt a 2019-es pénzügyi évben.

Kiemelt Partnereink