Elemzések Vesztésre állnak a külföldi gyártók Kínában

Vesztésre állnak a külföldi gyártók Kínában

autopro.hu/V.M. | 2022.05.29 12:23

Vesztésre állnak a külföldi gyártók Kínában

Fotó: Pixabay

Az elmúlt évtizedekben a kínai autópiacot a külföldi OEM-ek uralták, az elektromos korszak beköszöntével azonban a dolgok változni látszanak, és néhány éven belül kieshetnek a versenyből az első globális márkák.

Hirdetés

2022 első négy hónapjában az úgynevezett új energiájú, vagyis tisztán elektromos és plug-in hibrid autókból 1,49 millió darabot értékesítettek Kínában, több mint kétszer annyit, mint egy évvel korábban. Ezzel a tiszta technológiával szerelt típusok adták az eladások 23 százalékát, miközben az értékesítések teljes száma 12 százalékkal csökkent éves összevetésben.

Az elektromos modellek tehát egyre inkább meghatározói annak, hogy egy márka mekkora részesedéssel rendelkezhet a világ legnagyobb autópiacán. A külföldi OEM-eknek a kínai eladások kulcsfontosságúak az elektromos átálláshoz szükséges források megteremtésében, azonban pont az elektrifikáció gyorsulásával egy időben, dominanciájuk veszélybe került.

A Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének adatai szerint az új energiájú eladások TOP 10 ranglistájában egyetlen külföldi márka sem szerepel a Tesla kivételével, ami harmadik helyen áll. Az élen a BYD kínai márkát találjuk, ami 2022-ben eddig 390 ezer villanyautót adott el, háromszor annyit, mint a Tesla. Az első tradicionális OEM a lista tizenötödik helyén áll – ez nem más, mint a Volkswagen FAW Csoporttal közös vegyesvállalata.

Hamarosan többen is kieshetnek a versenyből

A külföldi márkák az 1990-es évek óta stabilan uralták a kínai piacot, még az elmúlt években is 60-70 százalékos részesedésük volt a személyautó-eladásokban. 2022 első négy hónapjában azonban már csak az értékesítések 52 százalékát tudhatták magukénak, áprilisban pedig már csak 43 százalékát.

Makoto Uchida, a Nissan vezérigazgatója igen baljóslatú előrejelzést tett a változások fényében. A Reuters-nek nyilatkozva elmondta, hogy néhány brand három-öt éven belül kiszorulhat Kínából.

Hozzátette, hogy a kínai márkák egyre erősebbek, és elektromos járműveiket rendkívül gyors ütemben fejlesztik. Szerinte a túlélés kulcsa az új modellek minél gyorsabb fejlesztése és piacra vitele.

A kínaiakat hozza előnybe a digitalizáció

Bill Russo, aki korábban a Chryslernél töltött be vezetői pozíciót, most pedig a sanghaji Automobility tanácsadó céget vezeti, rámutatott, hogy a nemzetközi márkák jelenleg még ötödét sem birtokolják a kínai villanyautó-piacnak, ezért gyorsan kell cselekedniük, ha versenyben akarnak maradni. Hozzáfűzte, hogy a kínai vásárlók olyan autókat keresnek, amik gyakorlatilag okostelefonok négy keréken, a tradicionális OEM-eknek pedig nehézséget okoz lépést tartani a digitális fronton.

Az elmúlt kettő évtizedben a Volkswagen Csoport és a General Motors márkái voltak a kínai eladások élén, még tavaly is a kettő vállalatcsoport a 13 és 12 százalékos részesedéssel bírt az LMC Automotive adatai szerint.

Versenyképessége megőrzése érdekében a GM 2025-ig több mint 20 e-autót dob piacra Kínában, ahol ugyanaddigra évi egymillió villanyautó készítéséhez elég gyártókapacitást épít ki. Emellett járműveit okos funkciókkal, például vezeték nélküli frissítéssel ruházza fel.

A VW tavaly év elején dobta piacra ID elektromos autóit, amikből azonban a célul tűzött 80-100 ezernél kevesebb fogyott. Idén a cél 160-200 ezer darab értékesítése, ami azonban nehezen teljesíthetőnek tűnik, figyelembe véve, hogy áprilisig csak 33 ezer értékesítést regisztráltak.

Egy GM-hez közeli forrás és a VW egy bennfentese szerint a külföldi márkák egyik problémája, hogy elektromos modelljeiket inkább az európai és amerikai igények szerint, a hangsúlyt – a digitális és okos megoldások helyett – a teljesítményre helyezve tervezik.

A VW ugyanakkor hisz abban, hogy 2030-ra vezetővé válik a kínai e-autópiacon, ennek érdekében pedig jelentős összegeket fektet a helyi kutatás-fejlesztésbe, különösen a szoftveres területen.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink