Elemzések Téves alapokra épülhet a töltőhálózat-fejlesztés

Téves alapokra épülhet a töltőhálózat-fejlesztés

autopro.hu/V.M. | 2022.04.07 04:20

Téves alapokra épülhet a töltőhálózat-fejlesztés

Fotó: Daimler Global Media Site

Az elektromos autók számának folyamatos növekedése Európában nem lesz fenntartható a töltőinfrastruktúra arányos fejlesztése nélkül. Ez azonban nem mindenki szerint jelenti azt, hogy sok, nulláról felépített, villámtöltőkkel ellátott állomásra van szükség.

Hirdetés

A töltőállomások telepítésébe fektető cégek dolgát sokszor megnehezítik a magas telekárak, valamint a nagy bürokrácia. Ez a benzinkutakat üzemeltető vállalatokat hozza előnyös helyzetbe, mivel ők át tudják alakítani kútjaikat, hogy benzin helyett áramot szolgáltassanak.

A töltőhálózatok építőinek ezen problémája azonban a téves megközelítésből adódik – így vélekedik Christoph Erni, a töltőoszlopokat gyártó svájci Juice Technology vezérigazgatója. „Úgy próbálják a töltőállomásokat felépíteni, mint ahogy a benzinkutakat szokták. Erre többé nincs szükség” – mondta el Erni, rávilágítva, hogy az autókat főleg az úti céloknál töltik, ezért nincs szükség további területekre. „Természetesen, ha hosszú utazásra megyünk, akkor az autópálya mentén szükség van néhány töltőpontra” – tett hozzá.

Az Automotive Logistics szakportálnak nyilatkozva arra is ráirányította a figyelmet, hogy a minél gyorsabb töltésre sincs feltétlenül szükség, mivel a hosszú utak közbeni pihenőkkor és az úti célhoz megérkezés után elég idő áll rendelkezésre. Éppen ezért a lassú töltésnek is meg van a helye, különösen az otthoni felhasználásban.

A teherautók töltése sem gond

Ami a nehéz tehergépkocsik töltését illeti, Erni rámutatott, hogy a töltés nem okoz időkiesését, mivel „az idő egy nagy részében a jármű egy helyben áll, és ekkor megfelelő sebességgel tölthető. Hozzátette, hogy a ki-berakodás és a kötelezően előírt pihenési idők kiváló alkalmak a töltésre.

A töltőinfrastruktúra fejlesztésének egy ritkábban említett, de fontos vetülete az elektromos hálózat kapacitása. A villámtöltők nagy terhelést jelentenek, ezért egy nagyobb egyensúlyt biztosító megoldásra van szükség Erni szerint, aki úgy látja, hogy az utazásaikat az emberek át tudják úgy rendezni, hogy belefoglalják a hosszabb töltési időt.

Közös teherviselés

A töltőhálózat európai fejlesztése közpénzek és magánbefektetések kombinációjából valósul meg. Az Európai Bizottság 2025-re egymillió, míg 2030-ra hárommillió töltőállomást tervez kiépíteni a főbb európai útvonalak mentén. Ezt a projektet nemzeti és regionális kormányok kezdeményezései is kiegészítik, a befektetett összeg nagyobbik része azonban így is a vállalatoktól fog származni.

Erni szerint a közpénzekből gyorsforgalmi utak mentén érdemes töltőket telepíteni, mert ott magánberuházások csak rendkívül magas díjak mellett térülnének meg.

Közel sem felhőtlen az e-autózás

A villanyautósok felhasználói élményét nagyban rontja, hogy a piacon számtalan töltőhálózat-fenntartó van, ami az autótulajoktól több regisztrációt és eltérő fizetési rendszerek használatát követeli meg. Erni komolyan kritizálta a mai rendszert: „A legostobább ötlet fizetési módokat alkotni egy új iparágnak. Mikor valaki újságot vesz, senki nem mondja, hogy ahhoz szüksége van egy speciális újságvásárló kártyához.”

Erni szerint a problémát a konszolidáció fogja orvosolni. A folyamat már most is tart, ugyanis a nagy olajvállalatok elkezdték felvásárolni a töltőhálózat-fenntartókat.

Egy másik gyakori e-autós probléma a töltők előtti sorban állás, ami abból adódik, hogy a hálózat fejlődése nem követte az elektromos autók számának növekedését. Erni úgy látja, hogy az iparág már reagált a helyzetre, de a következő egy-két évben még sorokra kell számítani.

Ahhoz, hogy a sorok megszűnjenek, a töltőhálózatnak évente 20 százalékkal kell bővülnie a következő két évtizedben, ami kétségtelenül kihívás elé fogja állítani az iparágat. Erni szerint a megoldás egyik kulcsa a különböző töltőrendszerek harmonizálása.

A profitra még várni kell

Az iparág egy másik kihívása a villámtöltők nyereségessé tétele. A töltőhálózatok fenntartói ma még nem nyereségesek, és változás csak öt-tíz év múlva esedékes, a villámtöltők esetében azonban még hosszabb időhorizonttal kell számolni.

„A villámtöltők nagyon drágák és nehéz őket karbantartani, ezért azt mondanám, hogy kemény diók lesznek” – fogalmazott Erni. Ahhoz, hogy elkerülhetőek legyenek az elérhetetlenül magas árak, „vagy egy kombinált modellt kell felállítani például egy étteremmel vagy hotellel, vagy a kormánynak kell majd támogatást nyújtania.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink