Elemzések Szigorítani kell a teherautók emissziós szabályait

Szigorítani kell a teherautók emissziós szabályait

autopro.hu/V.M. | 2021.10.11 16:21

Szigorítani kell a teherautók emissziós szabályait

Fotó: Scania Media Provider

A Transpot & Environment (T&E) tisztább közlekedésért kampányoló NGO egy kutatásában arra jutott, hogy az Európai Uniónak a mostaninál szigorúbb kibocsátáscsökkentési követelményeket kellene támasztania a teherautók gyártóinak.

Hirdetés

Az EU területén értékesített új nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátását 2019 júliusa óta mérik. Az előbbi dátum és 2020 júniusa között eladott járművek átlagos emissziójához, azaz tonnakilométerenként 52,7 gramm szén-dioxidhoz képest a 2025-ben regisztráltaknak 15 százalékkal, míg a 2030-ban regisztráltaknak 30 százalékkal kell majd flotta szinten kevesebbet kibocsátaniuk az üvegházhatású gázból.

A referencia periódusban a legalacsonyabb, az átlagostól 3,2 százalékkal elmaradó emissziót a Scania járművei generálták a hivatalos uniós adatok szerint. Hasonlóan azonban minden más OEM-hez, a svéd gyártónak így is lejjebb kell szorítania járművei kibocsátását, amennyiben teljesíteni akarja a 2025-ös célértéket. Mindazonáltal a T&E publikációjában megjegyzi, hogy már a mai technológiákkal – a Scania esetében névileg a megfelelő aerodinamikai megoldásokkal – is jelentős csökkenés realizálható.

Alátámasztva kijelentését, a szervezet továbbá saját számításaira alapozva azt állítja, hogy csak a legkevesebb szén-dioxidot kibocsátó, de még nem alacsony vagy zéró emissziójú modelleket értékesítve a gyártók már ma is 6,1 százalékkal csökkenthetnék az átlagos kibocsátásukat.

Más eszközök is vannak a gyártók tarsolyában

A T&E szerint, ha 2025-ban csak az eladott járművek öt százaléka lenne zéró és alacsony kibocsátású, az OEM-ek három százalék kibocsátási bónuszt kapnának az ezen járművekkel elért 2,5 százalékos emissziócsökkenésen felül. A vállalatok továbbá a 2019-2024-es időszakban emissziós krediteket gyűjthetnek, amiket átvihetnek 2025-re, ezekkel további öt százalék emissziócsökkenést valószínűsít a szervezet. Mindent együttvéve a T&E leszögezi, hogy a gyártók átlagosan 0,6 százalékkal teljesíthetik túl a 2025-ös célértéket.

A szervezet kutatói ugyanakkor rávilágítanak, hogy a gyártók értékesítési céljai alapján 2025-re a zéró kibocsátású modellek a piac hét százalékát fogják kitenni, ami a többi, már ismertetett kibocsátáscsökkentő faktorral együtt a célérték átlagosan 3,2 százalékos túlteljesítéséhez vezethet. Így az OEM-ek mindegyike már a zéró kibocsátású járművek most tervezett értékesítési számai mellett is megfelel a 2025-ös limitnek vagy akár túl is teljesíti azt.

Nem sok időt hagynának a fosszilis hajtásoknak

A T&E azt javasolja, hogy a szabályozás 2022-ben esedékes felülvizsgálatakor a mostani évtized második felétől jelentősen ambiciózusabb célokat tűzzön ki az Unió. A 2030-ra meghatározott 30 százaléknál jóval nagyobb mértékű emisszióredukciót kellene elvárni, 2035-re pedig a legtöbb új nehéz tehergépjárműnek emissziómentes hajtáslánccal kellene forgalomba kerülnie.

Ezenfelül a szervezet azt szorgalmazza, hogy 2028-tól tegyék kötelezővé, hogy az értékesítések legalább 30 százaléka zéró kibocsátású járművekből származzon.

Kutatásában a T&E megjegyzi, hogy a gyártók saját előrejelzései szerint 2030-ra az Európában eladott járművek 43 százaléka lesz kibocsátásmentes.

Kiemelt Partnereink