Elemzések SUV modellek nélkül bedőlne a kínai autópiac

SUV modellek nélkül bedőlne a kínai autópiac

MTI | 2016.04.21 14:16

SUV modellek nélkül bedőlne a kínai autópiac

A hobbi terepjárók népszerűsége enyhíti a forgalom növekedésének lassulását, a bővülés tempója idén várhatóan 6 százalékra csökken a gazdasági növekedési ütem lassulásával párhuzamosan, de a Kínában eladott járművek száma még így is meghaladja a 25 milliót - mondta Namrita Chow az IHS Automotive szakértője.

Hirdetés

A SUV modellek eladásainak tavalyi 52 százalékos növekedése nagyban hozzájárult a kínai autópiac 7,3 százalékos bővüléséhez, ami azonban messze elmarad a 2009-es 45 százalékos csúcstól.

- Tíz évvel ezelőtt még szinte senkinek sem kellettek a SUV-ok, mert csak földműveseknek való esetlen nagy batárnak tartották őket. Most viszont viszik mint a forró zsemlét - fogalmazott Michael Dunne, kínai autópiaci szakértő. Senki nem volt felkészülve arra, hogy ennyire visszaesik a kereslet, tovább csökken az ár és a nyereségesség a személygépkocsik piacán.

Hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki maguknak a tortából, a kínai autópiac vezető szereplői, a General Motors Co., a Volkswagen AG., valamint a helyi Great Wall és BYD autógyárak egyaránt számos SUV modellel képviseltetik magukat a jövő héten nyíló Pekingi Autószalonon.

Éppen a saját SUV modellek voltak azok, amelyek megvédték a kínai autógyárakat a tőkeerős külföldi partnereik által támasztott konkurenciától. Külföldi autógyárak Kínában a nyolcvanas évek óta csak belföldi partnerrel létesített együttműködés keretében gyárthatnak autókat. Peking az ilyen együttműködésektől várja, hogy a kínai vállalatok elegendő tapasztalatot szerezzenek saját modellek kifejlesztéséhez.

A Kínában értékesített SUV modelleknek már 65 százaléka volt helyi márka tavaly, de ezek általában a piac olcsóbb, viszonylag alacsony nyereségtartalmú szegmenseit foglalták el. A kínai SUV modellek nyereségessége tavaly az eladások 10 százalékos növekedése ellenére is csökkent - mondta Robin Zhu a Bernstein Research szakértője, hozzátéve, hogy a verseny fokozódásával a nyereségesség még tovább csökken.

A kínai gyártók "előre menekülnek", hatalmas technológiai beruházásokkal, külföldi tervezők alkalmazásával már maguk mögött hagyták az olcsó és gyenge minőségű járművek korát, újabban már japán és koreai márkákkal könnyen összetéveszthető divatos autókat gyártanak.

Namrita Chow szerint idén a Kínában gyártott SUV modellek száma elérheti a 7,2 milliót, az értékesítés pedig akár a 7,7 milliót is.

A SUV modellek mellett az elektromos mobilitás, valamint a vezető nélküli autonóm navigáció terén folytatnak intenzív fejlesztéseket a nagy autógyárak Kínában. Matt Tsien, a General Motors kínai igazgatója például bejelentette, hogy a GM az elkövetkező öt évben legalább tíz elektromos és hibrid járművet dob piacra Kínában.

Az internetes keresőmotort működtető Baidu Inc. és az internetes kereskedelmi portált üzemeltető Alibaba Group pedig autonóm módon közlekedő járművekkel kíván piacra lépni. A Pekingi Autószalonon mutatja be önállóan navigáló teljesen elektromos autóját a kínai LeEco vállalat is.

A lassuló növekedési ütem ellenére a kínai autópiac továbbra is nagy lehetőségeket kínál az autógyártók számára, hiszen a telítettségi arány 13 autó 100 lakosonként, szemben az Egyesült Államok 80/100-as arányával.

Kiemelt Partnereink