Elemzések Sokáig kell koplalniuk az akku-újrahasznosítóknak

Sokáig kell koplalniuk az akku-újrahasznosítóknak

autopro.hu/E.M. | 2022.09.12 04:18

Sokáig kell koplalniuk az akku-újrahasznosítóknak

Fotó: Youtube/Redwood Materials

Az akkumulátorok újrahasznosítására irányuló nagy összegű befektetések jó hírt jelentenek, azonban az újrahasznosító üzemek létrehozásának hulláma nagy kockázatot jelent az iparágra nézve, mivel közel sincs még elég hulladék, hogy mindet ellássák.

A rengeteg cég pénzt áldoz arra, hogy a hulladékot az elektromos járművek forradalmához szükséges nyersanyaggá alakítsák. Ennek eredményeként a globális akkumulátor-újrahasznosítási kapacitás a Circular Energy Storage tanácsadó cég szerint idén várhatóan meghaladja a rendelkezésre álló hulladékkínálatot.

A hiány valószínűleg a következő évtizedben is fennmarad, amíg az iparág arra vár, hogy a korai e-autók nagy számban kerüljenek a roncstelepekre. Persze a régi akkumulátorok előbb-utóbb elkezdenek beérkezni, de az újrahasznosító cégeknek addig is túl kell élniük. Néhányan már most arról beszélnek, hogy az üzemeiket frissen bányászott anyaggal egészítik ki - ez a megoldás ellentmondásos, hiszen az újrahasznosítás pont a fémek korlátozott bányászati kitermelésére adna választ.

Lépéskényszer a 2030-as szabályozás miatt

Az európai autógyártóknak és a független újrahasznosítóknak is még azelőtt kell lépniük, hogy a szabályozás 2030-tól arra kényszerítené őket, hogy több újrahasznosított anyagot használjanak az akkumulátorokban. Ennek eredménye azonban az, hogy a fellendülőben lévő iparág túl gyorsan építi az üzemeket.

„Senki sem figyel igazán a másikra, és úgy tűnik, azt gondolják, hogy rengeteg selejt és elhasználódott akkumulátor lesz” – mondta a Bloombergnek nyilatkozva Hans Eric Melin, a Circular Energy Storage alapítója.

Évtizedes ínséges időszak

Az újrahasznosítás két fő alapanyaga: a régi, elhasznált akkumulátorok és az akkumulátorgyárakból származó hulladékanyag. A legtöbb jelenleg használt elektromos autó azonban még évekig az utakon marad és az akkumulátorgyártók is csökkentik az üzemeikben keletkező hulladékot, így még kevesebb anyag marad az újrahasznosítók számára.

A Benchmark Mineral Intelligence új kutatása szerint az iparág csak a 2030-as évek közepén-végén éri el azt a fordulópontot, amikor az újrahasznosítók számára elérhető használt akkumulátorok mennyisége ugrásszerűen megnő.

Valószínűleg Kínában fog először megugrani a hulladékmennyiség, mivel ott több elektromos autó már régebb óta van forgalomban. Az európai és észak-amerikai új üzemeknek tovább kell várniuk arra, hogy a kínálat megnövekedjen.

Az idő lesz a legnagyobb ellenfél

Ajay Kochhar, a kanadai Li-Cycle Holdings újrahasznosító startup cég vezére szerint a legnagyobb szűk keresztmetszettel valószínűleg a főként a fekete massza feldolgozására összpontosító vállalatok szembesülnek majd.

„A kizárólag újrahasznosításra épülő üzleti modellek némelyike nem lesz sikeres, vagy legalábbis nagyon nagy stressznek lesz kitéve, mert várni fognak a nagy mennyiségű hulladék megérkezésére” - mondta Kunal Sinha, a Glencore globális újrahasznosítási vezetője.

A CES szerint a régi akkumulátorok újrahasznosító üzemekbe való beérkezése 15 vagy még több évbe is beletelhet, sőt, egyes esetekben akár 25 évbe is. A régi elektronikai eszközökben található akkumulátorok szintén jelentős utánpótlási forrást jelentenek, de csak akkor, ha a szabályozások képesek rávenni a vásárlókat a régi eszközök leadására.

Az alagút hosszú, de van fény a végén

A hiány azonban nem tart örökké. A Benchmark szerint az újrahasznosítás 2030-ra még mindig a globális kínálat kevesebb mint 10 százalékát fogja kitenni, de a következő évtizedben jelentősen növekedni fog az aránya – olvasható az Autoblog cikkében.

„A kereslet nagyságrendje egyszerűen hihetetlen, és a bányászati aspektusnak figyelmet kell szentelni” - mondta Sarah Colbourn, a Benchmark elemzője. „Egy dolgot biztosan állíthatok, hogy továbbra is hiányokkal fogunk szembesülni, és az újrahasznosítás nem lesz képes egyhamar betömni ezt a hiányt.”

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink