Elemzések Rosszul teljesített a kínai autópiac, de vannak, akik ünnepelhetnek

Rosszul teljesített a kínai autópiac, de vannak, akik ünnepelhetnek

autopro.hu/V.M. | 2020.02.28 07:23

Rosszul teljesített a kínai autópiac, de vannak, akik ünnepelhetnek

Fotó: BMW Group Media

Habár 2019-ben a koronavírus még nem éreztette hatását, személyautókból és haszongépjárművekből egyaránt kevesebb fogyott Kínában. Az autógyártóknak egyre több gondot okozhat a legnagyobb piacuk zsugorodása. A japánoknak és a németeknek azonban egyelőre nem kell aggódnia, az ő autóik iránti kereslet a kedvezőtlen viszonyok ellenére is növekedett.

Hirdetés

Több tényező együttes hatása

A kínai autóeladásokat a kereskedelmi feszültségek, a szigorodó károsanyag-kibocsátási-előírások, illetve az alternatív meghajtású járművek (NEV – new energy vehicle) támogatásának redukálása egyaránt lefelé húzták. 2019-ben, az importált darabokat nem számolva, összesen 25 millió 769 ezer járművet értékesítettek Kínában, ami 8,2 százalékponttal kevesebb az előző évinél. A személyautó-eladások 9,6 százalékkal, immáron a második egymást követő évben csökkentek, elérve a 21 millió 444 ezret. Haszongépjárművekből 4 millió 324 ezer darab fogyott, 1,1 százalékkal kevesebb éves összevetésben.

Személygépkocsiból 21 millió 360 ezret, azaz az előző időszakhoz képest 9,2 százalékkal kevesebbet állítottak elő, ám haszongépjárműből 1,9 százalékkal többet, 4 millió 360 ezret készítettek. Az ázsiai országban összesen 25 millió 721 ezer járművet gyártottak, ami 7,5 százalékos visszaesés 2018-hoz képest.

Az alternatív hajtásúak se úszták meg

Az Amerikai Egyesült Államokkal fennálló kereskedelmi konfliktus és az állami támogatás redukálása az elektromos és hibrid járművek keresletére is rányomta bélyegét. Az egy évvel korábbinál 4 százalékkal kevesebb, mintegy 1 millió 206 ezer, azon belül 972 ezer akkumulátoros elektromos, 232 ezer plug-in hibrid, valamint 2737 üzemanyagcellás darab fogyott. Tisztán elektromos gépkocsik vásárlása mellett 1,2 százalékkal, míg a plug-in hibridek mellett 14,5 százalékkal kevesebben döntöttek, mint 2018-ban. Az üzemanyagcellával szerelt négykerekűek értékesítése viszont 79,2 százalékpontos bővülést mutatott.

Nagyot estek a franciák

A MarkLines autóipari portál becslése szerint, ismételten csak a Kínában készült járműveket tekintve, a 39,2 százalékos részesedésükkel piacvezetőnek számító kínai márkák körülbelül 8 millió 406 ezer autót adtak el. Utánuk következnek a német márkák a 24,2 százalékos, a japánok 21,3 százalékos, az amerikaiak 8,9 százalékos, a koreaiak 4,7 százalékos és végül a franciák a mindössze 0,7 százalékos piaci részesedésükkel. Utóbbiak értékesítése egy év leforgása alatt egészen döbbenetes 51,1 százalékkal csökkent. Az amerikai gyártók autóit 23, a kínaiakét 15,8, míg a koreaiakét 14,6 százalékkal keresték kevesebben, mint 2018-ban. A német és japán márkák ugyanakkor 2,1, illetőleg 2,7 százalékkal növelhették eladásaikat.

A szigetország sikeres évet zárt gyártói között szerepel a Toyota, a Honda, a Mitsubishi és a Subaru is, mely 15,4 százalékponttal javította előző évi eredményét. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, német oldalon a Volkswagen konszern, a Mercedes-Benz és a BMW szintén forgalomnövekedésről jelentett Kínában.

Sokkal kevesebb egyterűt vásároltak

Az előző esztendőben a fő karosszériakategóriák mindegyikében visszaesett az értékesítés. A legnagyobb, 20,2 százalékpontos csökkenést az egyterű családi autók kereslete szenvedte el, amivel részesedésük 5,4 százalékra zsugorodott. A legkisebb, 6,3 százalékos hanyatlás az SUV-k eladásaiban jelentkezett. Relatív piaci részesedésük ezáltal 36,3 százalékra nőhetett.

Meglepő módon 2019 harmadik legnépszerűbb típusa így is a Wuling kínai autógyártó Hongguang nevű egyterűje lett. A rangsor második helyén a szintén kínai Haval egyik szabadidő-autóját, a H6-ot, míg az első helyen a Volkswagen középkategóriás Lavida szedánját találjuk. A tíz legnépszerűbb modell között szerepel még az Észak-Amerikában igencsak közkedvelt Honda Civic is, mely a lista tízedik helyére küzdötte fel magát.

Kétes jövő

A lassuló kínai gazdaság és az autók iránti kereslet tartós csökkenése ellenére Fu Bingfeng, a Kínai Autógyártók Szövetségének ügyvezető alelnöke még tavaly úgy nyilatkozott, hogy a komoly visszaesést el fogja kerülni a kínai piac, 2023-ban pedig akár 30 millió új autót is értékesíthetnek – írta meg az autopro.hu. A világ legnagyobb autópiacának fluktuációja mindenesetre egyre érzékenyebben érinti az autógyártókat, azáltal, hogy egyre költségesebb beruházásokra kényszerülnek az elektromos átállás, a digitalizáció, illetve az önvezetéssel kapcsolatos fejlesztések jegyében.

Kiemelt Partnereink