Elemzések Örökre eltűnhetnek a megfizethető kisautók?

Örökre eltűnhetnek a megfizethető kisautók?

autopro.hu/F.M. | 2023.02.16 04:18

Örökre eltűnhetnek a megfizethető kisautók?

Fotó: Audi Presse

A tervek szerint 2025-ben érvénybe lép az új Euro 7-es károsanyag-kibocsátási korlátozás. Ez a benzines kisautók árát jelentősen meg fogja dobni, de más oka is van az árak növekedésének. Sok modell kihalóban van, vagy már ki is halt. Kevés alternatívát találni az „olcsó kisautó” kategóriában, mivel az elektromos autók nem nagyon lesznek 20 ezer euró alatt elérhetők.

Hirdetés

A kompakt, takarékos, olcsó és nem elektromos kisautók piaca éveken belül meg fog szűnni, az ilyen autókat kereső vásárlóknak alternatívát kell találniuk – vagy még most be kell vásárolni. A jelenség már elérte a benzines Volkswagen Upot, a szintén benzines Smart modellt, az Opel Karlt, illetve az Opel Adamet és a Ford Ka-t is.

A kihalás szélére sodródtak még olyan modellek is, mint az Audi A1 (ahogyan az autopro.hu is beszámolt róla, nem kap újabb verziót a legkisebb Audi), a Ford Fiesta (kifutó modell), a Fiat 500 benzines változata, de még a Mini benzines verziója is. A legkisebb kivitelű járművek szegmense (az A-szegmens) jelenleg a regisztrációk 4,2 százalékát teszi ki Németországban, a legnagyobb európai piacon, míg a normál kis kivitelű szegmens (a B-szegmens) 11,9 százalékot ölel fel, ám a tendencia csökken. A legnagyobb részesedése jelenleg az SUV modelleknek van 27 százalékkal, őket követi a kompakt osztály 15,8 százalékkal.

Miért pont a kisautók?

A klasszikus kisautópiac zsugorodása több különféle okból fakad: központi szerepet játszanak az egyre szigorúbb szabályozások a környezetvédelem jegyében. A biztonsági megoldások a passzív és aktív védelem oldalát is erősítik, viszont egyben a költségek növekedését is. A környezetvédelemhez kapcsolódik az Euro 7-es környezetvédelmi norma bevezetése is, ami egy újabb szög a kisautók koporsójában.

Az Euro 7 már nem csak a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátását, hanem a fékporét is szabályozni fogja.

„A többletköltségek így járművenként ezer euróra is rúghatnak” – mondta Thomas Koch professzor a német Bildnek. Bár Koch fontosnak tartja, hogy az „alacsony kibocsátási szint tovább csökkenjen”, azonban a kemény szabályozás nem hozna akkora megkönnyebbülést a környezetnek, mint amennyi erőfeszítésbe kerül az annak való megfelelés.

A kisebb modellek ráadásul nem annyira nyereségesek: a milliárdértékű átépítések az elektromobilitás igénye miatt és az ezzel párhuzamosan az energiaválságból, infrastrukturális akadályoztatottságból és a nyersanyaghiányból fakadó költségnövekedés miatt az autógyártóknak minden centtel számolniuk kell. Ez azt is jelenti, hogy a bevétel szempontjából kedvezőbb modellekre kell koncentrálniuk – tehát a drága prémium kategóriás modellekre vagy a legmagasabb felszereltségű SUV-kra.

„Hülyeség” az EU becslése

Thomas Schäfer, a Volkswagen márkaigazgatója a Focus-nak adott interjújában a választék jövőbeli drasztikus átformálódásából indult ki. „Az Euro 7 nagyon meg fogja drágítani az A és B szegmenseket.” – magyarázta Schäfer. „Az Európai Bizottság hatástanulmányában 2-300 eurós többletköltségről van szó, ám ez hülyeség, a teljes többletköltség sokkalta nagyobb lesz. Valamint ez nem csak a kibocsátáson múlik, hanem a kiberbiztonság fejlődésén és egyéb hasonlóan fontos szempontokon” – folytatta Schäfer.

A teljes Euro 7-es csomag Schäfer szerint a belső égésű kisautók árát „a mai elektromos autókéhoz fogja közelebb hozni." Hozzátette: „a mi esetünkben a spanyol központunkban gyártott három márka (VW, Cupra és Škoda) árai 20 és 25 ezer eurós határok közt fognak mozogni."

De a Renault vezérigazgatója, Luca de Meo is egészen hasonló eredményekre jutott, pontosabban arra, hogy az Euro 7 7-10 százalékos árnövekedést fog előidézni. Egy 20 ezer eurós jármű esetében ez 1400 és 2000 euró közé esik, míg az Európai Bizottság a többletköltségeket 150 és 450 euróra taksálja.

Az árnövekedések a kisautók szektorában érezhetők lennének, miközben a választék egyre szűkösebb lenne. Ha pedig az új autók kevésbé lesznek megfizethetőek, az emberek arra fognak szorítkozni, hogy tovább használják a régi járművüket. „Ami pedig azt jelenti, hogy az öregebb autók kártékonyabb kibocsátási értékekkel tovább maradnának a forgalomban” – mondta Meo.

Az EU a fékport is szabályozni akarja

A fékpor és a gumiabroncsból származó műanyag mikrorészecskék határértékének meghatározása bizonyítja a brüsszeli bizottság elszántságát. „Azt, hogy a jövőben a fékezést is határértékekhez kötik, alapvetően támogatjuk. Még ha a célérték a kilométerenkénti hét milligrammal nagyon ambiciózus is és a jelenlegi méréstechnika is alig tudja kimutatni” – magyarázta a BMW egyik szakembere.

Továbbá nem elég, hogy az autógyártóknak problémákat okoz a határértékek betartása, a megfelelő beszállítók megtalálása is egyre nehezebb. Egyeseknek már nem éri meg újabb fékeket fejleszteni belső égésű modelljeik számára, hiszen a kihalásuk híre futótűzként terjed.

A használt autók jelentősége nő

Mi lesz tehát az új alternatíva? Azok a kuncsaftok, akik 12 és 22 ezer euró között szeretnének vásárolni, Thomas Schäfer szerint ne is reménykedjenek abban, hogy maguknak megfelelő elektromos autót találnak.

Legalábbis nem új autót: „Kényszerű mobilitási megoldásokat kell találniuk, ebben a használtautó-piacnak fontos szerepe lesz, illetve a bérlés lesz a másik lehetőség rövid és közepesen hosszú távú bérleti időszakokkal” – mondta Schäfer.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink