Elemzések Nincs gyors megoldás a chiphiányra

Nincs gyors megoldás a chiphiányra

autopro.hu/P.B. | 2021.07.10 08:23

Nincs gyors megoldás a chiphiányra

Fotó: Pexels

Most már több, mint fél éve velünk van a chiphiány, a járműipar legnagyobb kihívásává vált ez a probléma, egyre több gyártót érint. Az 5G terjedése, a járványból való kilábalás, és az autókban megjelenő egyre több szoftver együtt vezettek a félvezetők globális hiányához, gyors megoldás pedig nincs.

Hirdetés

A pozitívabb előrejelzések sem számolnak azzal, hogy a következő egy évben véget érhet a chiphiány. A fő gondot az okozza, hogy az egyre növekvő keresletet nem tudja lekövetni a kínálat, lassabban bővülnek a chipgyártók kapacitásai a szükségesnél. Ezt tetézi, hogy a járvány idején a járműipar részéről előbb visszaesett, majd jelentősen megugrott a kereslet a chipekre – ezt a hullámzást nem tudta lekövetni a chipipar.

A világ félvezetőinek körülbelül hatvan százalékát egy gyártó, a TMSC Tajvan állítja elő. Ezek a chipek többségében okostelefonokba, laptopokba és más elektronikai eszközökbe kerülnek, a járműiparnak csak a kapacitás kisebb része jut.

Nem a koronavírus a fő ok, csak tetézte a bajt

Eleinte nagyjából konszenzus övezte azt a vélekedést, hogy a koronavírus-járvány egy újabb hatásáról, vagy inkább mellékhatásáról van szó a chiphiány személyében, így találkozhattunk olyan előrejelzésekkel is, melyek már az idei évre prognosztizálták az ellátási zavarok megoldódását.

Az IndustryWeek cikke szerint lassan a teljes ipar ráeszmél, hogy sokkal inkább csak tetézte a bajt a járvány, ám maga a válság máshonnan ered. A gondot az ellátási láncok megrogyása, az amerikai-kínai viszony elmérgesedése és persze a töretlenül növekvő kereslet okozta.

A járműipart sújtja leginkább a baj, de más is érintett

Globális szinten a járműgyártók már 61 milliárdos veszteségnél tartanak, számos OEM kényszerült arra, hogy csökkentse a gyártási darabszámait, többen voltak, akiknek ideig-óráig le kellett állítaniuk a termelést.

Ennek ellenére nem a járműipar az egyetlen, aki szenved a félvezetők hiányától. Az okostelefonok és a játékkonzolok sem fognak kimaradni, az Apple már kénytelen volt veszteségeket elkönyvelni az iPhone 12 eladásival kapcsolatban – a chiphiány miatt kevesebbet tudtak eladni a termékből.

Mi a megoldás?

Adja magát a kapacitásnövelés a chipgyártók részéről - ami időigényes folyamat -, ettől függetlenül még zajlanak ilyen beruházások, például a Bosch nemrégiben adott át egy hipermodern üzemet Drezdában. Európa mellett az Egyesült Államok is arra törekszik, hogy csökkentse függőségét Ázsiától a chipek terén, ám ezek mind olyan kezdeményezések, amik évek múlva éreztetik csak a hatásukat.

Rövidebb távon a specializáció hozhat javulást az IndustryWeek cikke szerint. Nem ugyanolyan mikrochipet kell gyártani egy okostelefonhoz, mint egy autóhoz, így kisebb, egyfajta chipre szakosodott vállalkozások számára is megnyílhat az út most, amikor a nagyok (mint a TMSC) nem tudják kiszolgálni az összes felmerülő igényt.

Egy biztos: egyértelmű, gyors és minden szempontból jó megoldás egyelőre nincs a chiphiányra, az viszont láthatóvá vált, hogy a gyártás kiszervezésének gyakorlata nagyon veszélyes helyzetet teremtett.

Kiemelt Partnereink