Elemzések Német áttörés az autonóm járművek biztonságáért

Német áttörés az autonóm járművek biztonságáért

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.19 07:21

Német áttörés az autonóm járművek biztonságáért

Fotó: Pixabay

Négy évvel ezelőtt a német autóipar 21 partnerrel közösen egy olyan projekt keretében dolgozta ki a világ első olyan struktúráit, amelyek az autonóm járművek biztonsági szabványainak ellenőrzésére szolgálnak városi környezetben. A közös Verification and Validation Methods (VVM) projekt eredményei már elérhetőek.

Hirdetés

Minél magasabb az automatizált vezetés szintje és minél összetettebb egy rendszer alkalmazási területe, annál több tényezőt kell figyelembe venni a fejlesztés során. Az első harmadik szintű, autópályán való vezetésre szolgáló rendszereket és egy negyedik szintű, vezető nélküli parkolásra szolgáló rendszert már jóváhagytak.

E rendszerek alkalmazásának kiterjesztése más alkalmazási területekre – például a városi közlekedésre – azt jelenti, hogy a jármű és a rendszer sokkal összetettebbé válik, és sokkal szigorúbb követelményeknek kell megfelelnie. Ez megmagyarázza a megfelelő ellenőrzési és validálási módszerek szükségességét, ami a VVM projekt erőfeszítéseinek középpontjában állt.

A városi közlekedés kihívása

Roland Galbas, a VVM konzorciumi projekt koordinátora szerint: „Ahhoz, hogy a jövő járművei még a rendkívül ritka forgatókönyveket is kezelni tudják, olyan érthető struktúrákra és folyamatokra lesz szükségük, amelyek nemcsak a rendszer biztonságos működését teszik lehetővé rendkívüli helyzetekben, hanem a manőverezés biztonságos végrehajtását is képesek ellenőrizni."

Dr. Mark Schiementz, a projekt társkoordinátora azt nyilatkozta a témában, hogy: „A német autóipar munkájának vezérelve az előírások betartása mellett nemcsak az, hogy a technológiai fejlődés minél gyorsabban megjelenjen az utakon, hanem az is, hogy biztonságos járműveket és rendszereket biztosítson, amelyekre mindig lehet számítani. Ez a megbízhatóság pedig már a rendszerek kifejlesztésénél kezdődik."

Igazolható biztonságra van szükség.

Az automatizált vezetési funkciók tervezésének és fejlesztésének kezdetétől fogva a biztonság az elsődleges szempont. A biztonsági funkciókat pedig ellenőrizni kell, mielőtt a járművet a közúti forgalomban való használatra jóváhagyják és tanúsítják. Ahhoz, hogy ezt az ellenőrzést biztosítani lehessen, a 21 projektpartner közösen kidolgozott egy eljárást, módszereket és eszközöket tartalmazó modellt. Ez lehetővé teszi a "biztonsági indokolás" alkalmazását a rendszer biztonságos használatának ellenőrzésére.

E modell módszertanának kidolgozásához a partnerek több alprojektben dolgoztak együtt. Ha az egész iparágra kiterjedően alkalmaznák, a meghatározott modell biztosítaná az automatizált járművek biztonságának ellenőrzésének alapját.

Dr. Helmut Schittenhelm, a Mercedes-Benz projektkoordinátora szerint: „Az itt kifejlesztett modellekkel először válik lehetővé, hogy minden autógyártó számára azonos struktúrákat biztosítsunk az automatizált vezetési rendszerek városi területeken történő ellenőrzéséhez és validálásához. Ez aztán az egész iparágra kiterjedő szabványokhoz is vezethet, amelyek még biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést minden úthasználó számára.”

Technológiai úttörő

A VVM projekt módszertani megközelítése a világon az első olyan szabvány, amely az ipari folyamatokat is figyelembe veszi, és ezzel ismét hangsúlyozza a német autóipar úttörő szerepét az automatizált vezetés terén.

A világ első teljesen automatizált vezetésre vonatkozó szabályozása (negyedik szint) 2021-ben lépett hatályba, amikor Németországban törvényt hoztak erről. 2022-ben pedig elfogadták a megfelelő, a műszaki részleteket meghatározó rendeletet, amely lehetővé teszi az ilyen járművek nyilvántartásba vételét és üzemeltetését a német utakon. Ezek a legújabb fejlemények újabb példái annak, hogy a német autóipar hogyan kezeli és teszi kezelhetőbbé az automatizált vezetés összetettségét.

A projektidőszak végén a VVM most a világon elsőként nyújt következetes módszertani megközelítést az automatizált vezetés biztonságára vonatkozóan városi környezetben, lehetővé téve az iparági együttműködést és értékteremtést. A projektben alkalmazott forgatókönyv-alapú biztonsági ellenőrzési megközelítés segíthet globális szabványok meghatározásában, amint azt a hatóságok jóváhagyják.

A VVM olyan referenciarendszert hozott létre az ipar számára, amely a jövőre nézve releváns, a gyakorlati validálás módszertani hiányosságait pótolja, és biztosítja a német ipar úttörő szerepét az automatizált vezetés nemzetközi versenyében – írja a roboticsandautomationnews.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink