Elemzések Nem tarthatóak a környezetvédelmi kvóták

Nem tarthatóak a környezetvédelmi kvóták

autopro.hu/P.B. | 2022.08.04 16:23

Nem tarthatóak a környezetvédelmi kvóták

Fotó: GM Corporate Newsroom

Az előjelzések szerint több nagy OEM sem lesz képes betartani az Európai Unió új autókra vonatkozó károsanyagkibocsátási normáját – ezek a gyártók büntetést fognak fizetni, ha tényleg nem képesek teljesíteni a célt.

Hirdetés

Kétségtelen tény, hogy az elektromos autók egyre nagyobb teret nyernek Európában, így egyre nagyobb arányban vannak jelen az újautó-eladásokban. Azonban az még eltart egy ideig, amíg felülmúlják a benzines és dízeles autókat: a Dataforce szerint 2030-ig még nem elektromos autók fogják kitenni az új regisztrációk többségét Európában. Ez azzal együtt mindenképpen ijesztő adat, hogy öt évvel későbbi határidővel Brüsszel be akarja tiltani a belső égésű motort – kivéve a károsanyag-kibocsátástól mentes verzióit, ha egyáltalán lesz olyan.

A 2035-ös tiltásig minden évben egyre kevesebb károsanyagot bocsáthatnak ki az új autók, ezt kvótákkal szabályozza az Európai Unió. Úgy tűnik azonban, hogy az idei évre vonatkozólag túl szigorúak ezek a határértékek, és valószínűleg nem minden autógyártó lesz képes betartani a kvótákat.

Jön a büntetés

A Dataforce becslése szerint a Volkswagen és a Seat, valamint a Nissan, a Dacia és a Citroën lesznek azok a gyártók, akik biztosan túllépik az idei évre vonatkozó károsanyag-kibocsátási kvótákat. Rajtuk kívül a Ford és a Škoda lehet még bajban, ők az elektromos járművekkel elért szuperkreditek nélkül nem tudnák teljesíteni a célt.

A gyártókat magas büntetések fenyegetik, így nem csoda, hogy egyes vállalatok gyorsan búcsút mondanak a belső égésű motoroknak, ezért 2027-től ugrás várható az elektromos autók részarányában: attól az évtől kezdve a Stellantis számos márkája állítja le a belső égésű motorral szerelt autók forgalmazását Európában.

Az infrastruktúra nehezíti az átállást

Miközben a politika az egyre szigorúbb követelményekkel kívánja elősegíteni az elektromos átállást, addig más területeken pont az intézkedések hiánya lassítja az átalakulást: Németország, Franciaország és Olaszország csökkenti az e-autók vásárlásának támogatását a következő hónapokban, Nagy-Britannia pedig már az év elején teljesen eltörölte ezeket.

Ha ez nem lenne elég, több országban hiányzik a szükséges infrastruktúra: Európában (pontosabban az Európai Unió országaiban, valamint Nagy-Britanniában, Svájcban és Norvégiában) mintegy 373 ezer nyilvános töltőpont állt az autósok rendelkezésére tavaly év végén, mintegy harmadával több, mint az előző évben. A szám több mint kétszeresére nőtt 2018 óta, ugyanakkor a villamosított autók száma ennél gyorsabban növekszik.

A töltők ráadásul nem egyenlően oszlanak el: míg Hollandiában található az EU töltőinek 21,8 százaléka, addig az újonnan regisztrált e-autóknak mindössze 2,7 százaléka jut az országba, itt tehát jó az ellátottság. Dél-Európában más a helyzet: Olaszországban csaknem minden nyolcadik új autó elektromos (12,7 százalék), de a nyilvános töltőpontok aránya mindössze 5,7 százalék – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink