Elemzések Nem sújt le a kínai gyártókra Németország

Nem sújt le a kínai gyártókra Németország

autopro.hu/F.M. | 2023.05.23 04:21

Nem sújt le a kínai gyártókra Németország

Fotó: Facebook/NIO

A német gyártók megszűntették a kapcsolataikat Oroszországgal, Kína viszont a szankciókat megkerülve jó üzletet csinál a háttérben. Németországban ettől függetlenül a kínai gyártású járművek továbbra is kapnak támogatást.

Hirdetés

A Volkswagen, a Mercedes, a Porsche, a Renault és a Toyota is az ukrajnai háború kezdetével mind egytől egyig felégették az őket Oroszországhoz kapcsoló hidakat. Az orosz állam elleni szankciók miatt gyárak kerültek bezárásra, közös projekteket szüntettek meg, illetve az Oroszország irányába történő járműexportot is leállították.

Bár az orosz piac az európaihoz, az amerikaihoz vagy a kínaihoz képest eltörpül, a gyártóknak milliós befektetéseket kellett szélnek ereszteniük. Mindez különösen fájdalmasan érintette a Renault konszernt, mivel az hosszú ideje állt kapcsolatban az orosz AvtoVaz járműóriással. 2022-ben a Renault-nak 700 millió eurót kellett elengednie.

A nyugati elzárkózás és a szankciók miatt az orosz autópiaci volumen egy elég alacsony szintre jutott és máig ott is maradt. 146 ezer értékesített járművel 2023 első negyedéve 46 százalékos csökkenést mutat az előző évhez képest.

Összehasonlításképp: Németországban ugyanezen időszakban 800 ezer járművet adtak el. „A piaci visszaesés legfőképp az európai, amerikai, japán és koreai autógyártók kivonulására vezethető vissza” – mondta az Inovev tanácsadó vállalat a Spiegelnek. Más piackutató szakemberek is egyetértenek ezzel a kijelentéssel.

Kína nem tart az orosz kapcsolatoktól

Jelenleg úgy látszik, hogy a kínai gyártók töltik ki a kivonult gyártók által hagyott űrt. Ezt mutatja a Focus2Move piackutató 2023-as első negyedévi piacrészesedési felmérése is:

  • Az első helyen a Lada áll 64.240 értékesített járművel.
  • A második helyet a kínai Chery szerezte meg (24.532 regisztrált járművel).
  • A harmadik helyen pedig a szintén kínai Haval márka tartózkodik, amely a Great Wall járműóriáshoz tartozik. A Great Wall önmaga is, akár a Changan és a Geely is a legjobb tízben vannak az orosz piacon.

Miközben Kína a német piacon csak elektromos autókkal kereskedik, Oroszországban a klasszikus benzinesek vannak többségben. Legelőször januárban hozta nyilvánosságra a TASS állami hírügynökség, hogy a Chery által gyártott legújabb Tiggo 7 Pro Max Crossover Oroszországban a hivatalos értékesítőknél elérhetővé válik. Jochen Siebert a JSC Automotive Kína-szakértője így értékelte a kínai gyártók tevékenységét: „Szembetűnő, hogy első sorban a magán kézben lévő kínai gyártók, mint a Great Wall vagy a Chery értékesítenek autókat Oroszországban. Olyan cégekről van szó, amik már a háború előtt jelen voltak az orosz piacon és most egyszerűen folytatják a kereskedést. Mind erre a kínai kormány is egyértelműen áldását adta.”

A Chery és a Great Wall piaci részesdést nyer

A Kínaiak amúgy is nagy arányban voltak jelen az orosz piacon. A Great Wall Motors egyes adatok szerint már 2021-ben körülbelül 39 ezer járművet értékesített. Ebből egyértelműen látszik: Kína befolyása gyorsan nő.

Az Oroszországba importált járművek árát kínai valutában fizetik Siebert szerint. Említésre méltó helyi gyártás jelenleg nem folyik, egy Tulában, Közép-Oroszországban és egy Oroszországgal szomszédos Kazahsztánban található Great Wall gyártól eltekintve, ahol a járműveket úgynevezett CKD technológiával az oda szállított alkatrészekből állítják össze.

Német támogatással az oroszok mellett

Miközben a kínaiak segítik Oroszországot a járműpiaca fenntartásában és ezzel egyben aláásva a nyugati szankciókat, nem sújtják őket következmények a németországi tevékenységüket érintően. Jó példa a különösen erős orosz kötődésű Great Wall konszern számára nyújtott támogatás, mivel az Ora Funky Cat névre hallgató elektromos autó is szerepel a BAFA támogatási listán, így részesül az úgynevezett „fejlesztési prémiumból”, amelynek felét az adóbefizetésekből állják.

A Szövetségi Gazdasági Minisztériumnál nem látnak kivetni valót. „Az Oroszország elleni szankciók az EU szintjén léptek érvénybe és kerülnek elbírálásra. Harmadik fél ellen viszont nem érvényesítik őket még ha Oroszországgal állnak is gazdasági kapcsolatban. Más államokból származó vállalatokat nem zárhatunk ki a támogatásokból csak azért, mert kapcsolatban állnak Oroszországgal. Az elektromobilitás támogatásának irányelvei határozzák meg a támogatási kritériumokat, amelyek a környezetvédelemmel függenek össze” – válaszolta a Gazdasági Minisztérium képviselője a Focus megkérdezésére.

Mennyire környezetkímélők a kínai autók?

Ez a kérdés kicsit keserű szájízt hagy maga után, ha a gyártási körülményeket is figyelembe vesszük. Az EU-ban az elektromos autók népszerűsítésével elért kibocsátáscsökkentést ellensúlyozzák a gyártási országban, Kínában. A kínai ipari termelés szemmel láthatóan szén-dioxid dúsabb az EU-ban mérthez képest. Thomas Willner a HAW Hamburg folyamatmérnök professzora abból indul ki, hogy a kínai gyártás kibocsátása négyszer intenzívebb. Ez pedig minden beszállított termékre igaz egészen a kész elektromos autókig, amelyeket Kínából exportáltak.

Az orosz hadigép „indirekt támogatása”

Az, hogy végül Kínát fogják-e komoly szankciók érinteni az oroszországi elköteleződése miatt, egyelőre nyitott kérdés marad. A Kínával kapcsolatban álló vállalatokra – mint például a Mercedes vagy a Volvo – azonban a jövőben nagyobb politikai nyomás nehezedhet, mivel „indirekt módon támogatják az orosz hadigépezetet” – mondta Jeffrey Sonnenfeld, a Yale Egyetem menedzsment szakembere.

Más részről a német gyártók jelenleg nem engedhetik meg maguknak, hogy konfliktust szítsanak a Kínaiakkal szemben. A belső égésű motorok folyamatos kiszorítása miatt nagyban függenek a Kínából importált akkumulátoroktól és nyersanyagoktól. Illetve a Mercedes Kínából származó nyereségei sem elhanyagolhatóak az orosz piacon elvesztett üzleti lehetőségekhez képest.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink