Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem javítják a városi közlekedési helyzetet a fuvarmegosztók
A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói arra jutottak, hogy a fuvarmegosztó szolgáltatások növelik a városi közlekedési torlódások intenzitását és hosszát, csökkentik a tömegközlekedéssel utazók számát, az autóbirtoklásra ugyanakkor csak minimális hatással vannak.
A szabad hozzáférésű publikációjukban a kutatók úgy találták, hogy a fuvarmegosztók valójában súlyosbították a közlekedési problémákat az Egyesült Államokban.
A kutatók kettő, az együttesen az amerikai piac 98 százalékát uraló Uber és Lyft vállalatokat vizsgálták. A szolgáltatások hatására 0,9 százalékkal nőtt a forgalmi dugók intenzitása, míg 4,5 százalékkal azok hossza. A tömegközlekedéssel utazók száma 8,9 százalékkal csökkent, az autótartásban pedig csak minimális változás ment végbe.
Matematikai modelleket használva már számos kutató jutott arra a megállapításra, hogy a fuvarmegosztók nagy potenciállal bírnak a városi közlekedés javításában. Az elméleti szinten jelentős előnyök ellenére máig vita tárgya, hogy az autók ily módon történő megosztása valóban jótékony hatással van-e a nagyvárosi közlekedésre.
A tanulmány készítése során az MIT kutatói számításba vettek minden olyan nagyvárosi statisztikai körzet mobilitási adatait, ahol 2016-ban Uber és/vagy Lyft működött, illetve rendszeres statisztikát vezettek a tömegközlekedéssel utazók számáról.
Sem az idő, sem a versenytárs nem javít a helyzeten
Az MIT munkatársai azt is megjegyzik, hogy a fuvarmegosztók az idő múlásával egyre nagyobb hatással vannak a közlekedési torlódásokra, a tömegközlekedés használatára, valamint a sajátautó-tartásra, bár három évvel a szolgáltatás megjelenését követően a tömegközlekedés-használat stabilizálódni látszik.
Az első után egy második fuvarmegosztó piacra lépése tovább csökkenti a tömegközlekedéssel utazók számát, miközben növeli a torlódások időtartamát, aminek hátterében a verseny árleszorító és minőségnövelő hatása állhat – írja összefoglalójában a Green Car Congress.