Elemzések Most kezd elviselhetővé válni a sofőrhiány Budapesten

Most kezd elviselhetővé válni a sofőrhiány Budapesten

Pörge Béla | 2023.10.27 14:16

Most kezd elviselhetővé válni a sofőrhiány Budapesten

Fotó: Pörge Béla

Több vállalatvezető is arról számolt be, hogy a közelmúltban komoly problémát okozott a tömegközlekedésben a sofőrhiány, ugyanakkor a buszvezetői jogosítvány (D kategória) könnyített megszerzése enyhíthet a problémán.

Hirdetés

Az október 26-án megtartott 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson a legnagyobb hazai buszos szolgáltatók vezetői is felszólaltak. Közülük a budapesti cégek vezetői számoltak be komoly járművezető-hiányról: Körmendi Anikó, az ArrivaBus Kft. ügyvezető igazgatója előadásában elmondta, hogy a cég jelenleg három telephelyen mintegy 456 buszt üzemeltet Magyarországon, és 1300 embert alkalmaz. Az Arrivának 32 százalékos piaci részesedése van a budapesti közösségi közlekedésében.

Körmendi Anikó szerint az ArrivaBus körülbelül száz járművezetőt azonnal fel tudna venni, azaz körülbelül ekkora mértékű a sofőrhiány a cégnél. A vállalat különféle toborzási megoldásokat alkalmaz, többek között rugalmas foglalkoztatással és testreszabott tehetségkutatással próbálja bevonzani a sofőröket. Emellett ismert, hogy a tömegközlekedésben először Magyarországon nagyobb számú külföldi, harmadik országbeli munkavállalóval enyhített a hiányon.

Jövőre már elviselhető lehet a helyzet a BKV-nál

Szedlmajer László, a BKV autóbusz és trolibusz üzemeltetési vezérigazgató-helyettese előadásában a cég járműparkjának bemutatása mellett beszélt a járművezetői helyzetről is. Mint fogalmazott, ideális várhatóan jó ideig nem lesz még a helyzet, ugyanakkor a D-s jogosítvány megszerzésének könnyítésével már szeptemberben is több volt a belépő a cégnél, mint előtte az évben.

A BKV a legtöbb busz- és trolibuszvezetőt az utóbbi hat évben 2020 decemberébe alkalmazta: ekkor 2353 buszvezető és 318 trolivezető állt a cég kötelékében. Az elmúlt közel három év folyamatos csökkenést hozott, idén nyárra kétezer alá csökkent a buszsofőrök száma, míg a troliknál 275 körül alakult a szám. Egészen szeptemberig a kilépők száma megelőzte a belépőkét, most viszont megfordult a trend.

Szedlmajer szerint optimális helyzet nem várható a járművezetők számában, de a mostani akut állapot elviselhetővé fog enyhüli 2024-re annak köszönhetően, hogy a D kategóriás jogosítványt könnyebben, egyből a B-s jogosítvány után megszerezheti a tanulók, nem kell a teherautós C kategóriát is elvégezni – ez időben és anyagilag is megkönnyíti a jelentkezők dolgát, hiszen így egy sima B-s jogosítvánnyal már lehet jelentkezni a BKV-hoz, ahol a cég biztosítja a buszos vagy trolibuszos képzést.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink