Elemzések Még várat magára a német OEM-ek „megtisztulása”

Még várat magára a német OEM-ek „megtisztulása”

autopro.hu/V.M. | 2022.05.03 07:22

Még várat magára a német OEM-ek „megtisztulása”

Fotó: Daimler Global Media Site

Hiába a törekvés a megújuló energiaforrások minél nagyobb arányban használatára, a német autógyártók még mindig főként fosszilis energiahordozókra támaszkodnak, miközben a saját telephelyeiken termelt zöld energia a teljes fogyasztásuk töredék részét fedezi csak.

Hirdetés

Az agresszív klímacélok mellett most már az orosz-ukrán konfliktus, jobban mondva az arra adott válaszlépések is arra kényszerítik a német ipart, hogy minél gyorsabban megújuló energiaforrásokra álljon át.

Az autógyártók azonban egy nehéz váltás előtt állnak, ugyanis ma még nagy arányban támaszkodnak nem megújuló energiaforrásokra. A Volkswagen esetében az arány 80, míg a BMW esetében 60 százalék volt 2020-ban a cégek, városok és régiók karbonlábnyomát követő Carbon Disclosure Project Reuters által idézett adatai szerint.

A három nagy német OEM fosszilisenergia-fogyasztásának legnagyobb hányadát földgáz tette ki, mely esetében a stabil ellátás az ukrajnai háború nyomán megkérdőjeleződött.

Nem sokat számítanak a saját erőművek

A megújulókra átállásban az autógyártók részben a saját telephelyeikre telepített energiatermelésre támaszkodnak. Ezek a megújuló kapacitások azonban a teljes igényüknek csak egy elhanyagolható részét elégítették ki 2020-ban: a VW-nél az arány egy százalék volt, míg a BMW és a Mercedes-Benz esetében még alacsonyabb.

A gyártók nap- és szélerőműveket építenek saját használatra. A Mercedes sindelfingeni üzeme például a teljes energiafogyasztása 30 százalékát a tetőn lévő napelemekből nyeri, míg a BMW lipcsei egysége négy saját szélerőművel a fogyasztása ötödét fedezi.

A Mercedes célja, hogy 2030-ra a saját megújulóenergia-termelése a teljes fogyasztása 15 százalékát fedezze, míg a Bosch a saját megújuló forrásaival az igényei öt százalékát elégítené ki ugyanakkorra – szemben a mostani mindössze egy százalékkal.

Becsapós statisztikák

A valós megújulóenergia-használati statisztikákat ronthatja az úgynevezett „nem kapcsolt energia bizonyítványok” vásárlása. A megújulóenergia-termelők által kínált bizonyítványok vásárlása jelzi a piacnak a zöldenergia iránti igényt, azonban „nem kapcsolt” jellegükből adódóan nem jár velük zöld módon megtermelt energia beszerzése. A helyzetet rontja, hogy ma Európában túlkínálat van ezekből a bizonyítványokból, ezért megvásárlásuk nem feltétlenül vezet új kapacitások kiépítéséhez.

A BMW a globális energiafogyasztása 39,5 százalékát megújuló forrásból fedezi, ennek több mint felét azonban az imént említett bizonyítványokkal szerzi be.

A vállalat a rendszer hiányosságaira reagálva azon dolgozik, hogy direkt jellegű szerződésekkel járuljon hozzá új energiatermelő kapacitások építéséhez.

Alternatív megoldások

A fosszilis forrásokról való leválásban a nap- és szélenergia arányának növelése mellett más lehetőségek is szóba jönnek. A Mercedes például a termelőüzemeket elkezdte kevésbé felfűteni, ezzel csökkentve energiaigényét.

Egyes gyártók, mint például a Porsche és az Audi pedig biohulladék elégetésével termelnek hőt. Mindazonáltal a megoldás kiterjesztését gátolja, hogy jellemzően nem áll rendelkezésre elegendő biohulladék.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink