Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Még nem érzik a magnéziumhiányt az autógyártók
Több európai autógyártó jelzése szerint is az autóiparban széleskörűen használt magnézium hiánya jelenleg nem veszélyezteti a termelési terveket. A helyzet azonban még megváltozhat, sőt van olyan OEM, ami ezt elkerülhetetlennek látja.
Bár a magnézium hiánya most még nem okoz problémát, autóipari beszállítók és különböző ipari szövetségek arra figyelmeztetnek, hogyha rövidesen a termelés nem áll helyre a magnéziumpiac 85 százalékát uraló Kínában, az OEM-eknek komoly hiányra kell készülnie. A több millió munkahelyet is veszélybe sodró nyersanyaghiányra többek között az Autógyártók Európai Szövetsége, az ACEA is figyelmeztetett már.
Az autógyártók rendszerint nem vásárolnak nagy mennyiségben magnéziumot, ellenben a beszállítókkal, amik azt termékeikben önmagában vagy fémek ötvözőjeként hasznosítják.
A világ autógyártását már év eleje óta visszafogja a chiphiány, ami mostanra sok millió jármű időben el nem készültét eredményezte. A félvezetők nehéz hozzáférhetősége ezáltal azt az időt is kitolta, amennyit az újautó-vásárlóknak várniuk kell járművük kiszállítására. Ez az idő némely modellnél most eléri az egy évet – a magnéziumhiány miatt pedig akár tovább is nőhet később.
Még nincs baj, de gyűlnek a szürke felhők
Ami a mostani helyzetet illeti: az idén a PSA Csoport és az FCA egyesülésével megalakult Stellantis, valamint a BMW közölték, hogy jelenleg nem tapasztalnak problémákat a magnéziumellátásban. Más autóipari vállalatok úgy látják, hogy készleteikkel és már szállítás alatt lévő megrendeléseikkel be vannak biztosítva 2022 elejéig.
Baljóslatú viszont, hogy a világ második legnagyobb autógyártója, a Volkswagen elkerülhetetlennek véli a magnéziumhiányt. Murat Aksel beszerzési vezető úgy fogalmazott: „Egyelőre nem tudjuk megjósolni, hogy a magnéziumhiány, ami előrejelzésünk szerint elkerülhetetlen, súlyosabb lesz-e a félvezetőhiánynál.”
Az alkáliföldfémből azért alakult ki hiány, mert Kínában a megugrott szénár miatt és a kormányzat által elrendelt emissziócsökkentés jegyében a magnéziumot előállító üzemek leálltak vagy visszafogták termelésüket.
A pekingi kormány mostanra engedélyt adott egyes gyáraknak a termelés újraindítására, ami ugyan elég volt a rekord árak lejjebb szorításához, de a hiány megszüntetéséhez közel sem. Jelenleg Kína magnéziumkibocsátása fele a megszokottnak.
Nehéz elszakadni Kínától
A Reuters megkeresésére a ZF, ami egyebek mellett sebességváltók gyártásában használ magnéziumot, megosztotta, hogy más országokból próbálja fedezni igényeit, ami azonban nehéz Kína jelentős piaci részesedése miatt.
Elemzők és kutatók ismételten figyelmeztettek – a jellemzően az elektromos autók gyártásában használt – nyersanyagok, mint például a lítium vagy a kobalt kitermelési, valamint feldolgozási kapacitásaink néhány országban, így például Kínában koncentrálódása által jelentett kockázatra. Félő, hogy a magnézium hiánya kiváló demonstrációjaként fog szolgálni a nyersanyagok ellátási láncait jellemző sérülékenységnek.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!