Elemzések Még nem érzik a magnéziumhiányt az autógyártók

Még nem érzik a magnéziumhiányt az autógyártók

autopro.hu/V.M. | 2021.11.10 07:21

Még nem érzik a magnéziumhiányt az autógyártók

Fotó: Volkswagen Newsroom

Több európai autógyártó jelzése szerint is az autóiparban széleskörűen használt magnézium hiánya jelenleg nem veszélyezteti a termelési terveket. A helyzet azonban még megváltozhat, sőt van olyan OEM, ami ezt elkerülhetetlennek látja.

Bár a magnézium hiánya most még nem okoz problémát, autóipari beszállítók és különböző ipari szövetségek arra figyelmeztetnek, hogyha rövidesen a termelés nem áll helyre a magnéziumpiac 85 százalékát uraló Kínában, az OEM-eknek komoly hiányra kell készülnie. A több millió munkahelyet is veszélybe sodró nyersanyaghiányra többek között az Autógyártók Európai Szövetsége, az ACEA is figyelmeztetett már.

Az autógyártók rendszerint nem vásárolnak nagy mennyiségben magnéziumot, ellenben a beszállítókkal, amik azt termékeikben önmagában vagy fémek ötvözőjeként hasznosítják.

A világ autógyártását már év eleje óta visszafogja a chiphiány, ami mostanra sok millió jármű időben el nem készültét eredményezte. A félvezetők nehéz hozzáférhetősége ezáltal azt az időt is kitolta, amennyit az újautó-vásárlóknak várniuk kell járművük kiszállítására. Ez az idő némely modellnél most eléri az egy évet – a magnéziumhiány miatt pedig akár tovább is nőhet később.

Még nincs baj, de gyűlnek a szürke felhők

Ami a mostani helyzetet illeti: az idén a PSA Csoport és az FCA egyesülésével megalakult Stellantis, valamint a BMW közölték, hogy jelenleg nem tapasztalnak problémákat a magnéziumellátásban. Más autóipari vállalatok úgy látják, hogy készleteikkel és már szállítás alatt lévő megrendeléseikkel be vannak biztosítva 2022 elejéig.

Baljóslatú viszont, hogy a világ második legnagyobb autógyártója, a Volkswagen elkerülhetetlennek véli a magnéziumhiányt. Murat Aksel beszerzési vezető úgy fogalmazott: „Egyelőre nem tudjuk megjósolni, hogy a magnéziumhiány, ami előrejelzésünk szerint elkerülhetetlen, súlyosabb lesz-e a félvezetőhiánynál.”

Az alkáliföldfémből azért alakult ki hiány, mert Kínában a megugrott szénár miatt és a kormányzat által elrendelt emissziócsökkentés jegyében a magnéziumot előállító üzemek leálltak vagy visszafogták termelésüket.

A pekingi kormány mostanra engedélyt adott egyes gyáraknak a termelés újraindítására, ami ugyan elég volt a rekord árak lejjebb szorításához, de a hiány megszüntetéséhez közel sem. Jelenleg Kína magnéziumkibocsátása fele a megszokottnak.

Nehéz elszakadni Kínától

A Reuters megkeresésére a ZF, ami egyebek mellett sebességváltók gyártásában használ magnéziumot, megosztotta, hogy más országokból próbálja fedezni igényeit, ami azonban nehéz Kína jelentős piaci részesedése miatt.

Elemzők és kutatók ismételten figyelmeztettek – a jellemzően az elektromos autók gyártásában használt – nyersanyagok, mint például a lítium vagy a kobalt kitermelési, valamint feldolgozási kapacitásaink néhány országban, így például Kínában koncentrálódása által jelentett kockázatra. Félő, hogy a magnézium hiánya kiváló demonstrációjaként fog szolgálni a nyersanyagok ellátási láncait jellemző sérülékenységnek.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink