Elemzések Lítiumkrízis fenyegeti az autóipart?

Lítiumkrízis fenyegeti az autóipart?

autopro.hu/Sz.K. | 2023.05.02 04:20

Lítiumkrízis fenyegeti az autóipart?

Fotó: Volkswagen Newsroom

Chile lítiumiparának államosítása meglepetést okozott a járműipar számára, és veszélyezteti az ellátási láncok biztonságát. Az elektromos járművek akkumulátorainak anyaghiányával küzdő globális autógyártóknak új források után kell kutatniuk.

Hirdetés

Gabriel Boric chilei elnök április végén jelentette be, hogy egy új állami vállalat létrehozását tervezi a lítiumipar irányítására. Az ország rendelkezik a világ legnagyobb fémkészletével, ami a globális termelés 30 százalékát teszi ki.

Vannak olyan stratupok, amelyek nátriumion-akkumulátorokat gyártanak, de az autóipar még hosszú évekig teljes mértékben a lítiumtól függ majd, ezért a lítiumellátás globális szinten kulcsfontosságú kérdés az elektromobilitásban.

Cégvezetők arra hívják fel a figyelmet, hogy az évtized közepe táján az ellátási lánc szűkös lesz, mivel a világ vezető autógyártói 2030-ig közel 1,2 billió dollárt (406 billió forintot) terveznek költeni több millió elektromos jármű kifejlesztésére és gyártására.

„Az autógyártók talán óvatosabbak lesznek a chilei lítiumellátási megállapodások megkötésével kapcsolatban, amíg nem lesz világos, hogyan fog kinézni az államosítás” - mondta Caspar Rawles, a Benchmark Mineral Intelligence vezető munkatársa.

David Brocas, a Voltaire Minerals alapítója szerint az akkumulátor alapanyaai közé tartozó fémek stratégiai szempontból ugyanolyan fontosok lesznek az országok számára, mint az elmúlt évtizedekben az olaj, és az autógyártóknak erre reagálva különleges „diverzifikált beszerzési stratégiára” lesz szükségük.

Alternatívák keresése

A meghatározó autógyártók már megkezdték új lítiumellátás keresését az Egyesült Államokban, Európában és Afrikában. A General Motors például januárban befektetett a Lithium Americas Corp. vállalatba, és segíteni fogja azt a nevadai Thacker Pass lítiumbányászati projekt fejlesztésében.

„Olyan árutermelési ütemtervet hajtunk végre, amely magában foglalja a regionális diverzifikációt” - írta a Volkswagen szóvivője.

A Mercedes-Benz technológiai igazgatója, Markus Schäfer a chilei bejelentést követően újságíróknak elmondta, hogy az autógyártó „továbbra is nyitott a közvetlen chilei beszerzésre - de vannak alternatívái: például Ausztrália és Kanada”.

Lítium nélkül nem lesznek elektromos autók

Mexikó államosította lítiumiparát, míg Zimbabwe, Mianmar és Indonézia különböző nyersanyagokat érintő korlátozásokat jelentett be.

„Ha nincs lítium akkor nincsenek akkumulátorok, ha nem lesznek akkumulátorok, akkor nem lesznek elektromos autók” - írta Jeremy Wrathall, a Cornish Lithium vezérigazgatója egy e-mailben a kialakult helyzetről.

Rob Anstey, az akkumulátorokhoz szilícium-anódokat fejlesztő GDI vezérigazgatója szerint ez ébresztő jel lehet az autóipar számára, amely egy másik fontos alapanyag, a grafit tekintetében teljes mértékben Kínától függ.

„Ha Chile államosítja a lítiumot, akkor Ausztrália, Amerika és Európa növelni fogja kínálatát” - mondta Anstey. „De ha Kína elkezdi korlátozni a grafit exportját, akkor az egész globális akkumulátor-ellátási lánc leáll.”

Számos startup cég fejleszt szilíciumalapú elektródákkal ellátott elektromos akkumulátorokat. Azok több energiát tárolnak, nagyobb hatótávolsággal rendelkeznek, gyorsabban töltődnek, de jelenleg a grafit 70 százaléka Kínából származik – jegyzi meg a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink