Elemzések Lemarad-e az autóipar a közlekedés digitális szupersztrádáján?

Lemarad-e az autóipar a közlekedés digitális szupersztrádáján?

EY | 2016.02.24 11:32

Lemarad-e az autóipar a közlekedés digitális szupersztrádáján?

Radikálisan átalakul a mobilitás világa, ez a tény pedig a járműipari vállalatokat is lépéskényszerbe hozza. Az EY (korábban Ernst&Young) felvázolta, milyen jövő vár a cégekre.

Hirdetés

Okostelefonként használható autó, amely éjjel-nappal online? A világ és a technológia fejlődése egyre inkább ebbe az irányba halad. Ezzel nemcsak a sofőr, de a jármű is bekapcsolódik az állandó információáramlásba – így lehet az utazás még biztonságosabb, kényelmesebb és környezetkímélőbb. A megosztásalapú gazdaság fejlődésével az autóiparnak úttörő szerepet kell vállalnia a változásokban: a közlekedés online működése, illetve a rendszerek mobilizálásának biztosítása érdekében olyan információs hálózatot kell kiépítenie, ami egyúttal merőben új üzleti modell bevezetését is jelenti majd.

Az új piaci modell keretében az autóiparnak is egy szolgáltatásközpontú megközelítés felé kell haladnia, azaz a jövőben nem egyszerűen termékekkel, hanem az ahhoz kapcsolódó számtalan extrafunkcióval kereskednek majd ezek a vállalatok. Az új piaci szereplők és adaptálandó üzleti modellek azonban számos kockázatot is rejtenek, a felkészülést pedig időben meg kell kezdeni.

Az intelligens navigációs, valamint vezetést segítő rendszerek ma már a személyautók alapfelszereltségéhez tartoznak. Ezek a berendezések azonban csak az első lépéseket jelentik az online közlekedés felé, az autók hamarosan a legújabb technológiáknak és intelligens rendszereknek köszönhetően egymással is kommunikálhatnak majd, információt megosztva akár az útviszonyokról, a közúti akadályokról vagy éppen a forgalmi dugókról.

Az intelligens közlekedés eredményeként kialakuló óriási információs rendszer részei lesznek – az autókon kívül – más közlekedési eszközök is: buszok, vonatok, akár a repülőgépek is. Mindez egy, a korábbitól gyökeresen eltérő szisztéma, a megosztásalapú gazdaság jegyében zajlik majd a közlekedésben. Az iparág minden szereplőjének számolnia kell azzal, hogy megváltozik a közlekedés logikája. Az okostelefonos alkalmazásoknak is a különböző közlekedési eszközök összekapcsolását, illetve a közöttük való váltást kell szolgálniuk. Ez különösen a nagyvárosban élő fiatalok számára lehet vonzó alternatíva, számukra ugyanis fontosabb, hogy egyszerűen jussanak el egyik helyről a másikra, mint hogy saját autóval közlekedjenek.

Mindehhez a járművek új generációjára is szükség van: olyan autókra, amelyek képesek az internetre kapcsolódni, személyre szabhatók és környezettudatosak. Másik fontos lépcső a digitális infrastruktúra kiépítése, amely az azonnali információáramláson túl a kényelmet és a platformokon átívelő használatot is lehetővé teszi. Az iparág szereplői közé pedig belépnek az infrastruktúra- és utazási szolgáltatók, kutatóintézetek, a megosztást elősegítő alkalmazások és az összekapcsolódást lehetővé tevő cégek is.

Jól látható, hogy a hagyományos üzleti modellek nem lesznek képesek kezelni az átalakulást, a megfelelő, új működési elvek felderítéséhez pedig minden esetben szakértői segítségre lesz szükség. A gyártóknak együtt kell majd működniük energetikai vállalatokkal, távközlési és hálózati szolgáltatókkal, illetve flottakezelőkkel is a valóban online közlekedés megteremtése érdekében.

Az EY angol nyelvű videója a mobilitás világának jövőjéről

A probléma megoldásához az EY iparági szakértők segítségével egy négydimenziós üzleti modellt dolgozott ki a mobilitás átalakulásában érintett ágazatok számára. Ez a modell segítséget nyújt a gyorsan változó piaci körülmények között is a helyes irányok megtalálásában, a beruházások, működési költségek és flexibilitás közötti egyensúly kialakításában. Az új korszak közlekedési cégei az állandó költségeket változóvá alakítják, eredményességüket pedig a pillanatnyi keresleten és kínálaton alapuló, dinamikus árazási rendszerek határozzák majd meg.

Az üzleti modellek közötti választás a települések számára is elsődleges, megfelelően az adott város stratégiájának, saját ökoszisztémájának – az EY városi mobilitási indexe ezek kijelölésében nyújt segítséget. A megfelelően kiválasztott működési modell hosszútávú versenyelőnyöket jelent majd az időben lépő metropoliszoknak.

Az online közlekedés okostelefonokra fejlesztett új alkalmazásait úgy kell kialakítani, hogy megkönnyítsék a váltást a saját és a bérelt autó, vagy éppen egy másik közlekedési eszköz között. A jövő városában ezért lehet nagy szerepe a közös autóhasználatnak. Ha pedig mindez okostelefonos alkalmazásokon keresztül valósul meg, még izgalmasabb lehetőségek nyílnak akár a jármű kiválasztásában, a megrendelésében, illetve az átadásában is.

Minden jel arra mutat, hogy a technológia által nyújtott lehetőségek és a digitális forradalmon alapuló új üzleti modellek teljesen átalakítják az autóipar játékterét, és azok a szereplők kerülnek helyzeti előnybe, aki idejekorán felismerik a digitális idők modern szabályait.

Kiemelt Partnereink