Elemzések Lefoglalhatják a gyártók Kínából érkező alkatrészeit

Lefoglalhatják a gyártók Kínából érkező alkatrészeit

autopro.hu/V.M. | 2023.08.22 07:21

Lefoglalhatják a gyártók Kínából érkező alkatrészeit

Fotó: GM Corporate Newsroom

Akkumulátorcellák és más autóipari termékek is azon Kínában készült termékek listáján szerepelnek, melyeket az amerikai hatóságok lefoglalhatnak, amennyiben azt gyanítják, hogy gyártásukhoz kényszermunkát használtak. Az intézkedés tovább nehezítheti a gyártók dolgát, akik már eddig is ellátási és logisztikai problémákkal küzdöttek.

Hirdetés

Az Egyesült Államokban tavaly fogadták el az „Ujgur kényszermunka megakadályozásáról szóló törvényt” (UFLPA), mely tiltja bizonyos olyan termékek Egyesült Államokba importálását, melyeket Hszincsiang kínai tartományban állítanak elő. Az USA szerint Kína kényszermunkát végeztet a területen élő ujgur kisebbség tagjaival, ezért megtiltották számos ott előállított termék behozatalát.

A törvény hatálya alá tartozó termékek között vannak a napelemek, a paradicsom és pamut ruhák. A hatóságok eddig főképpen ezekre a kategóriákra koncentrálva végezték a vizsgálatokat, mostanra azonban a lítiumion akkumulátorokkal, gumiabroncsokkal, alumíniummal és acéllal, vagyis az autóipar által használt termékekkel is kiemelten foglalkoznak. Ez azt jelenti, hogy a jövőben az autógyártóknak szilárd bizonyítékot kell bemutatniuk arról, hogy az amerikai üzemeikbe szállítandó termékek ellátási lánca nem kapcsolódik Hszincsiang tartományhoz.

Az energiaszektor már megütötte a bokáját

Hogy az autógyártóknak mennyi bonyodalmat okozhat a változás, jól szemlélteti, hogy a törvény már jelentősen visszavetette a napenergia projekteket. Tavaly 31 százalékkal kevesebb napelemparkot telepítettek az energiaszolgáltatók, betudhatóan a kínai napelemforrások beszűkülésének.

A mai napig több mint egymilliárd dollár értékben foglaltak le Egyesült Államokba importált kínai napelemeket – derül ki az amerikai vámhatóság statisztikáiból, amik már a lefoglalt autóipari termékekről is tájékoztatnak. Az adatok szerint február óta 31 autóipari és repülőipari szállítmányt foglaltak le az amerikai határokon a UFLPA értelmében. Az alapanyagok lefoglalása a 2022 év végi havi egymillió dollárról mostanra több mint 15 millió dollár/hónapra nőtt.

Észrevették a közelgő vihart

Bár a határellenőrzésen fennakadt autóipari termékek értéke sokkal kisebb a napelemekéhez képest, szakértők szerint a helyzet így is aggasztja és cselekvésre készteti az autóipart. „Egy nagyon összetett ellátási láncról van szó, és természetesen egy lefoglalás nagy zavart okozna egy autóipari cégnek” – vélekedett Dan Solomon, aki ügyvédként kényszermunka kockázatával kapcsolatban ad tanácsot autógyártóknak. Hozzátette: „a gyártók kétségkívül foglalkoznak a problémával.”

A Reuters számos autóipari vállalatot keresett meg a változással kapcsolatban. Közülük a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Denso, a Continental és a ZF azt közölték, hogy az UFLPA rendelkezései miatt még nem tartóztattak fel nekik címzett szállítmányokat.

Más vállalatok, köztük a Bosch, a Honda és a Tesla annyit közöltek, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy ellátási láncaik mentesek legyenek a kényszermunkától, azonban az őket érintő esetleges lefoglalásokról nem nyilatkoztak.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink