Elemzések Jól tartották értéküket a használt autók Magyarországon

Jól tartották értéküket a használt autók Magyarországon

Végh Martin | 2020.09.18 10:49

Jól tartották értéküket a használt autók Magyarországon

Fotó: Suzuki Media Site

A koronavírus-járvány tavasszal bedöntötte az európai újautó-keresletet, a pandémia ugyanakkor a használt autók piacát sem hagyta érintetlenül. A használt járművek ára sok országban tartósan lecsökkent, részben a kormányok autóvásárlási támogatásai miatt. Magyarországon az árakra kisebb hatással volt a válság, illetve azok viszonylag hamar vissza is fognak kapaszkodni korábbi szintjükre, míg a fejlett piacokon a folyamat több időt fog igénybe venni.

Hirdetés

A használt autók európai árának várható alakulásáról az autóipari tanácsadással foglalkozó Autovista Group tartott webinárt. Az eseményen többek között Horváth Zsolt, a vállalatcsoportba tartozó Eurotax Hungary operatív menedzsere is felszólalt, bemutatva a hazánkban valószínűsíthető változásokat.

Az Autovista Group előrejelzése szerint Európában még 2030-ban is csak 13,5-14 millió új autót fognak eladni, ami jócskán elmarad a 2019-es 15,3 milliótól. A kevesebb új jármű ellenére a használtak értékesítése emelkedni fog. Legfeljebb négy éves gépkocsikból 2019-ben 7,9 millió kelt el, míg 2030-ban már 12,1 millió fog. A növekedést a hagyományos tulajdonlási mód háttérbe szorulása, ezzel párhuzamosan a lízingelés, az előfizetéses konstrukciók és az autómegosztás térnyerésével magyarázzák.

Élen a britek, lemaradásban a portugálok

A használt járművek árát tekintve az európai országok jelenleg három csoportba sorolhatóak. Az elsőben van például Portugália és Finnország. Ezekben az országokban a használt járművek árai még néhány százalékkal a februári, vagyis a járvány elhatalmasodása előtti szint alatt vannak. A második csoport országaiban (Spanyolország, Németország) az árak már elérték a krízis előttit, míg például Franciaországban vagy az Egyesült Királyságban már meg is haladták azt, sorrendben 2,3 és 4,6 százalékkal.

A különböző korú autókat nézve más-más dinamika figyelhető meg. A briteknél az áremelkedés egyértelműen a négy és fél éves, valamint idősebb autók iránt megugrott keresletnek tudható be. A keresletnövekedés okai között szerepelnek a halasztott vásárlások és brexit miatti bizonytalanság is, ami miatt egyesek előre hozzák az autóvásárlást.

Közép-Európában jobban megéri használt autókkal kereskedni

Ahogy arról mi is beszámoltunk, hazánkban is megugrott az idősebb négykerekűek iránti igény a járvány hatására. Arról, hogy a vírus milyen változást hozott Magyarországon, illetve kettő másik közép-európai országban, Csehországban és Szlovákiában, Horváth Zsolt beszélt.

Mint elmondta a régióban a járvány következtében kisebb mértékben csökkent a használt gépkocsik ára, mint nyugatabbra. Ennek oka, hogy a kormányok gyorsan reagáltak, a szigorúbb kijárási korlátozások rövid ideig voltak érvényben és a vásárlók hamar visszatértek a kereskedésekbe. Ehhez hozzájött a forint és a cseh korona gyengülése, ami megdobta az új járművek árát, a használtak felé terelve a vevőket, valamint a használtautó-behozatal visszaesése a határlezárások miatt, ami szűkítette a kínálatot.

Horváth Zsolt úgy véli, hogy a használt járművek értéke a három piacon hamarabb fogja ismét elérni a 2019-es szintet, mint sok más országban, amit az új autók tartósan megemelkedett árával és a korlátozott használtautó-importtal magyarázott.

Egy átlagos három éves, 60 ezer kilométert futott használt gépkocsi 2020 végén 0,9 százalékkal fog kevesebbet érni itthon, mint idén márciusban. 2021 decemberére a különbség mínusz 0,5 százalékra csökken, 2020 végére pedig már a pozitív tartományban lesz 0,5 százalékkal.

Sokat számít, hogy kiket segít az állam

A járvány által súlyosan érintett Olaszországban, ahol a kereskedések két hónapig tartottak zárva, a használt autók ára sokkal később fogja elérni a járvány előtti szintet. Egy, a magyar példánál mutatott jármű értéke az elhalasztott vásárlások folytán az év végén 1 százalékkal lesz csak alacsonyabb a 2020. márciusinál, jövőre azonban 4,8, azt követően pedig 4,6 százalékos elmaradás várható.

Más a helyzet Franciaországban, ahol a kormány a használt autók vételére is nyújt támogatást. Ennek köszönhetően 2020 decemberében csak 0,3, százalékos értékvesztésre lehet számítani, 2022 végén pedig 07 százalékosra.

Összességében tehát Európa országaiban a használt autók eltérő ütemben fogják visszanyerni értéküket, Közép-Európában gyorsabban, míg a fejlett piacokon lassabban. Az árváltozásokat számos dolog fogja befolyásolni, ide értve többek között a járványhelyzet alakulását, az új autók vételére szóló támogatásokat, a tömegközlekedés kerülését vagy a használtautó-behozatalt.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink