Elemzések Így válik az elektromobilitás központjává Debrecen

Így válik az elektromobilitás központjává Debrecen

Pörge Béla | 2022.12.31 08:23

Így válik az elektromobilitás központjává Debrecen

Fotó: Instagrem/debrecenhungary

A BMW Debrecenbe települése az egész régió számára óriási lehetőséggel bír. A beruházás számos másik járműipari vállalatot vonzott a környékre, az utóbbi időszakban pedig egyre inkább olyan irányt vettek a fejlesztések, amikből az látszik: Debrecen az elektromos átállás egyik központi szereplője lesz globális szinten is.

Hirdetés

Az utóbbi három-négy során Debrecen folyamatosan a járműipari hírek főszereplője volt az ott zajló beruházásoknak köszönhetően. 2022-ben már egyértelműen az elektromobilitással kapcsolatos beruházásokon volt a hangsúly, Hajdú-Bihar megye székhelye nemcsak régiós, hanem európai, sőt, talán globális szinten is említést érdemlő elektromobilitási központtá fog válni a már bejelentett beruházásoknak köszönhetően.

A járműipari és kapcsolódó vállalatok Debrecenbe településével a város infrastruktúrája is bővül: utakat, vasútat építenek annak érdekében, hogy a városba költöző cégek megfelelően tudjanak működni, és a dolgozók könnyen eljuthassanak a munkahelyükre.

Központban a BMW

Természetesen a debreceni beruházások központi eleme a BMW épülő gyára. Mint ismert, a BMW Csoport Debrecenben 400 hektárnyi területen egy teljes értékű autógyárat épít fel présüzemmel, karosszériaépítő részleggel, fényezőműhellyel és összeszerelő csarnokkal. Az üzem az Északnyugati Gazdasági Övezetben kap helyet, aminek közlekedését az újonnan kiépülő utak mellett a vasút is segíteni fogja: már elkészült a teljes vasúti pálya és a kapcsolódó utak, a konténerterminál, a műtárgyak és a közmű kiváltások is. Megépült több mint 35.600 vágányméter vasúti pálya, 53 csoport kitérő, közel 1000 méter hosszú zajvédőfal átlagosan három méter magasságban, két új üzemi épület, több mint 20 ezer méter fésűs kábelalépítmény. 2021 februárjában a Debrecen és Tócóvölgy közötti szakaszon megtörtént a pálya forgalomba helyezése, így Debrecen és Hajdúböszörmény között újra megindulhatott a vonatforgalom.

Tócóvölgy–Macs Ipari Park állomásközben a meglévő vágány átépült. Debrecen-Kismacs városrész után a vágány új nyomvonalon folytatja útját az épülő BMW gyár irányába. A 33-as úton nyomvonalkorrekció és egy ideiglenes szintbeni vasúti átkelő létesült, mely a csatlakozó projektben kivitelezés alatt álló különszintű keresztezés forgalomba helyezése után elbontásra kerül. A teljes projekt 2023 májusában érhet véget.

A BMW gyárával kapcsolatban a legfontosabb idei hír az alapkőletétel volt: június 1-jén került sor a ceremóniára, az akkori tájékoztatás szerint az üzemet 2025-ben fogják átadni, a gyár éves kapacitás 150 ezer autó lesz. A debreceni gyár ráadásul – egy még nem ismert – új, elektromos modellel fog debütálni.

Debrecen, az elektromobilitás globális szereplője

A BMW a debreceni gyárában csak elektromos autókat fog gyártani, ez lesz az első olyan üzeme a bajor vállalatnak, ami kifejezetten az újgenerációs elektromos autók gyártására épül. Az ott készülő autókat persze akkumulátorral is el kell látni, és legkésőbb a koronavírus-járvány óta tudja a világ, hogy nem árt lokális beszerzési láncokra építeni.

Debrecen az akkumulátorgyártás egyik európai központja lesz. 2022 egyik legnagyobb járműipari híre volt a kínai CATL bejelentése 221 hektáros területen akkumulátorgyárat épít a CATL, ezzel létrehozva mintegy 9 ezer új munkahelyet Magyarországon. A kínai vállalat 7,34 milliárd eurót fektet be egy 100 gigawattóra kapacitású akkumulátorgyár építésébe. Ez lesz a második európai akkumulátorgyára a németországi üzem után. A debreceni Déli Ipari Parkban megvalósuló projekt európai autógyártóknak – köztük a BMW-nek és a Mercedes-Benz-nek - szállít majd akkumulátorcellákat és modulokat.

Az ősszel derült ki, hogy a kínai érdekeltségű Halms Hungary Kft. több mint 40 millió euró befektetéssel elektromos autókhoz alkatrészeket gyártó üzemet létesít Debrecenben. Emellett már tavasszal bejelentette a Semcorp a hajdúsági városban létesítendő fóliagyárát, a kínai cég első Kínán kívüli gyára lesz a debreceni. Új gyárat épít a városban az ott már üzemmel rendelkező Vitesco Technologies is.

Még 2021-ben jelentették be, hogy Magyarországon hozza létre első Dél-Koreán kívüli gyárát a lítium akkumulátorokhoz szükséges katódok gyártásával foglalkozó EcoPro BM. A 264 milliárd forint értékű beruházással 631 új munkahely jön létre Debrecenben.

Fokozta a beruházást a BMW

Idén novemberben derült ki, hogy a városba települő beszállítók mellett maga a BMW is összeszerel majd akkumulátorokat Debrecenben: a BMW akkumulátor-összeszerelő üzemet is létrehoz épülő debreceni gyárában, a projekt összértéke így eléri a 800 milliárd forintot, és ezzel Magyarország történetének harmadik legnagyobb zöldmezős beruházása lesz.

A csillagok jelenlegi állása szerint tehát a BMW Debrecenben épülő üzemének gyártósoráról 2025-ben gördülnek majd le az első autók, a Neue Klasse sorozat tagjai. A gyár a BMW legmodernebb üzeme lesz azzal, hogy elsőként itt vezeti be az OEM a fosszilis tüzelőanyagoktól teljesen mentes gyártási folyamatokat – ennek a stratégiának a neve iFactory lesz.

Az iFactory gyártási stratégia a BMW szerint egyenesen a jövő gyártásának mesterterve lesz. Ezt a módszert teljes egészében először Debrecenben fogja alkalmazni a vállalat, ugyanakkor a későbbiekben az összes többi üzem átveszi majd a metódust. Az új stratégia alkalmazását elsősorban az elektromos átállás indokolja.

Képzések

A BMW beruházása természeten hatással lesz a város oktatási életére is – elég csak Győrre, és a Széchenyi Egyetem és az Audi kapcsolatára gondolni. Ennek jegyében tovább erősíti ipari kapcsolatait és Siemens oktatótermet hoz létre a Debreceni Egyetem Műszaki Kara a Mechatronikai Tanszék oktatási-kutatási kínálatának bővítésére. A kezdeményezéshez indulásként jelentős, csaknem 60 millió forint értékű műszer-, szoftver- és eszközadománnyal járult hozzá a cég. Az erről szóló megállapodást március 23-án írták alá a Debreceni Egyetemen.

Még 2021-ben a szakmai képzés különböző területeire kiterjedő stratégiai együttműködési megállapodást kötött a német családi tulajdonban lévő Deufol Hungary Kft. és a Debreceni Szakképzési Centrum (DSzC). Várhatóan a következő években további hasonló hírekről számolhatunk be.

2023 és 2024 még az építkezések éve lesz, de hamarosan globális szinten is jegyzett, Európában pedig a legnagyobbak közé tartozó elektromobilitási központtá válhat Debrecen.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink