Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így pörgetné fel a hidrogén használatát az EU
A közlekedés zöld fordulatában a hidrogén is szerepet fog játszani: a kérdés csak az, mekkorát? Egyelőre az akkumulátoros elektromos hajtás messze a dominánsabb, de az Egyesült Államokban, Japánban és Európában is komoly összegeket fordítanak a hidrogén használatának kutatására.
Ahogyan arról az autopro.hu már beszámolt, január közepén egy hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt teszteltek Pakson. A teszthez kapcsolódóan előadásokat és konferenciát is tartottak a városban, aminek a január 17-ei napján lapunk is részt vett. A délelőtti szekcióban a hidrogén európai használatáról, illetve a kutatások és projektek finanszírozásáról esett szó.
Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára a hallgatósággal a Hidrogén Völgyek koncepcióját ismertette. Ez az egyik módja annak, amivel az Európai Unió elősegítené a hidrogén használatában rejlő lehetőségeket.
A Hidrogén Völgy tehát egy fejlesztési koncepció, egy olyan erős földrajzi és regionális kapcsolódással rendelkező régió, ahol már van komparatív előnye a hidrogénnek. Mayer megfogalmazása szerint mini ökoszisztémákról beszélhetünk, amik csökkentik a költségeket azzal, hogy szinkronizált beruházásokat hoznak létre.
Hidrogén Völgy a Duna mentén
Magyarországon két Hidrogén Völgyre alkalmas területet határoztak meg a szakemberek, a magyar Nemzeti Hidrogén Stratégiának a része ezek felállítása. A Duna mentén Budapest déli részétől kezdve a különböző erőművekre építve alakulhatna ki egy ilyen völgy, aminek Paks is a része lenne – például azzal, hogy hidrogénes buszokat üzemeltetne a város, de ez csak egy aspektus. Fontos, hogy a hidrogén völgyeknek teljes értékláncokat és több szektort is magukban kell foglalniuk.
Az Európai Unió jelentős összegekkel támogatja az ilyen völgyek kiépítésének projektjeit, ezekre most érdemes pályázni, ugyanis minden évben januárban írják ki a pályázatokat. Az unió célja 2030-ra, hogy 46 Hidrogén Völgy legyen Európában – jelenleg kezdetleges formában léteznek ilyenek Nyugat-Európában.
Szintén EU-s cél, hogy 2030-ra tízmillió tonna hidrogént állítsanak elő Európában, és ugyanennyit importáljanak.
Alakul az infrastruktúra
A hidrogénnel kapcsolatban gyakran felmerül az infrastruktúra hiánya: hol állítsanak elő hidrogént, hol lehet azt tankolni, és egyáltalán mennyire zöld. Ezekre a kérdésekre természetesen nehéz kielégítő választ adni, annyi viszont bizonyos, hogy már alakul az infrastruktúra: korábban az autopro.hu is beszámolt a Linde által telepített első hidrogénkútról, a januári eseményen pedig Bohner Zsolt, a Messer Hungarogáz ügyvezetője mondta el, hogy a vállalat nyitott az ügyfelek hidrogénnel, akár zöld hidrogénnel való ellátására.
Érdekesség, hogy az anyavállalat, a Messer a beszállítója az USA legnagyobb hidrogén üzemanyagcellás buszflottájának, de teszt töltőállomásuk már van Szlovéniában és Szlovákiában is. A cég partnere a hidrogénes buszteszteknek, a paksi eseményre is ők hozták a töltőállomást – a feliratok alapján Szlovákiából.
A Messer elektrolízissel tud zöld hidrogént előállítani, erre a partnerek telephelyén is van ehetőség, aki ezt igényli, annak tudja biztosítani a cég. Egyébként a kisebb felhasználóktól egészen az ipari méretekig lát el partnereket hidrogénnel a Messer Hungarogáz, ám egyelőre nem teljesen környezetbarát módon állítják elő az anyagot, egész egyszerűen a piaci igények miatt.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!