Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így hat a koronavírus a jövő mobilitására
Az autóipar azon iparágak egyike, melyeket a koronavírus-járvány a legnagyobb mértékben súlyt. A járvány hosszabb távon is befolyásolni fogja az ágazatot, illetve azt, ahogyan közlekedünk. A McKinsey elemzése rávilágít a közlekedési szokások, a technológiai fejlesztések, valamint az iparági szabályozások terén valószínűsíthető vagy már zajló változásokra.
Átalakul a költési szerkezet
A koronavírus már régóta nem tapasztalt méretű sokkot okozott a világgazdaságban. A McKinsey szerint az emberek akár 40-50 százalékkal is csökkenthetik a nem létszükségleti javakhoz kötődő kiadásaikat, ami a GDP 10 százalékos eséséhez vezethet. A háztartások költési szerkezetének megváltozása komolyan érinti az autóipart, ahol a járvány okozta krízis csúcspontján a kínai, európai és észak-amerikai gyárak több mint 90 százaléka volt zárva.
A közlekedési szolgáltatók ugyancsak nehéz helyzetben vannak. A tömegközlekedéssel utazók száma 70-90 százalékkal esett vissza a világ nagyvárosaiban, A vállalatoknak plusz terhet jelentenek az újonnan bevezetett egészségügyi előírások, melyek akár az egy járművön utazók számát is korlátozhatják. A telekocsi szolgáltatások szintén 60-70 százalékos csökkenést tapasztaltak a felhasználói számban, sok cég pedig a járvány miatt fel is függesztette működését.
Változóban a szabályozási környezet
A járványhelyzet kétségtelenül változásokat fog hozni a szabályozásokba, azonban azok régiónként eltérőek lesznek. Egyes országokban kapva az alkalmon autóselejtezési programokkal támogathatják az elektromosautó-értékesítéseket. Máshol viszont lazíthatnak a károsanyag-kibocsátási előírásokon, hogy segítsék az autógyártókat.
Egyes városokban úgy döntött a vezetés, hogy a közösségi távolságtartás megtartása érdekében új biciklisávokat festenek fel, arra ösztönözve az embereket, hogy a tömegközlekedés helyett a kerékpárjukat válasszák. Máshol egész utcákat zártak le a gépjárművek előtt. A kaliforniai Oaklandben például az úthálózat 10 százalékát, közel 120 kilométernyi utat engedtek át a gyalogosoknak, illetve kerékpárosoknak. Bár az előbbi intézkedések átmeneti jelleggel születtek, például a levegő minőségére gyakorolt pozitív hatásukat látva a városok vezetése akár állandósíthatja is egy részüket.
Lelassul a technológiai fejlődés
Rövid- és középtávon az új típusú koronavírus okozta világjárvány visszavetheti az új technológiák fejlesztését, mivel a vállalatok a kutatás-fejlesztési költségeiken próbálhatnak spórolni. Hosszútávon viszont a közösségi távolságtartást támogató technológiák, mint például az önvezető autók iránti kereslet gyors növekedésnek indulhat.
Kínában az elektromos autók piaci részesedése az előrejelzéseknek megfelelően tovább növekedhet. A villanyhajtású járművek eladásokon belüli aránya Európában valószínűleg szintén emelkedni fog, még ha a korábban jelzettnél lassabban is. Az USA-ban az előírások lazítása, valamint az alacsony olajárak eredményeként az elektromos típusok részaránya elmaradhat a krízis előtt prognosztizálttól.
Kevesebben választják a tömegközlekedést, de csak átmenetileg
Rövidtávon a rendszeresen tömegközlekedéssel utazók inkább a kerékpározást vagy a gyaloglást fogják választani. Ha azonban az időben messzebbre tekintünk előre, akkor az mondható, hogy a közösségi közlekedési formákat igénybe vevők száma ismét emelkedni kezd, és idővel az utaknak a járvány előttinél is nagyobb hányadát fogják ezeket a közlekedési módokat használva megtenni. Az autonóm járművek iráni kereslet a korábban jósoltnál is nagyobb lehet majd a közösségi távolságtartás iránti igény miatt.
Észak-Amerikában a személyautóé marad a fő szerep
A koronavírus persze régiónként eltérő hatásokkal fog járni. A McKinsey kutatói úgy vélik, hogy a legvalószínűbb forgatókönyv szerint 2025-re Észak-Amerikában az új autó-eladások elérik a válság előtti szintet. A kevesebbet követelő előírások miatt az elektromos járművek térhódítása lassú lesz, és személyi a közlekedés továbbra is nagyrészt az autón fog alapulni.
Európában 2025-re a korábban jósoltnál kisebb lehet az új autó-piac. A kibocsátási előírások tekintetében legfeljebb a büntetések csökkentése vagy halasztása várható, ezért az elektromos modellek részaránya a továbbiakban is bővülhet. Közlekedési szokásokat illetően pedig egyre inkább a multimodalitás, vagyis több közlekedési mód rendszeres, kiegészítő használata lesz jellemző.
Kínában az eladások hamar el fogják érni a járvány előtti szintjüket. A kormány egyre jobban korlátozhatja majd a városi autóállomány nagyságát, egyúttal folytatni foglya az elektromos járművek vásárlásának ösztönzését. ezek eredményeként a városokban növekvő szerephez jutnak majd az elektromos hajtású gépjárművek, valamint a közösségi közlekedés.