Elemzések Így élik meg a chiphiányt a gyártók 2021 végén

Így élik meg a chiphiányt a gyártók 2021 végén

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.18 16:22

Így élik meg a chiphiányt a gyártók 2021 végén

Fotó: Toyota Europe Newsroom

Nehéz éve volt az autó- és technológiai iparnak a globális félvezetőhiány miatt, és sokan még most sem lélegezhetnek fel – számos gyártónak előbb be kellett szüntetnie tevékenységét az ünnepekre, mint tervezte, sok az el nem készült autó és nem álltak még talpra a beszállítói láncok sem.

Hirdetés

A chiphiány minden jel szerint folytatódik 2022-ben, de egyes gyártók – például a Toyota – úgy vélik, hogy a nehezén már túl van az ipar. Számos vállalat mostanra megállapodott nagy elektronikai beszállítókkal, így stabil félvezető-ellátóval rendelkeznek évekre előre.

Az autóipari félvezetőhiány eleinte a koronavírus-járvány okozta lezárások során mutatkozó, számítógépek, okostelefonok, játékkonzolok és egyéb elektronikai eszközök iránti megugró igénnyel került összefüggésbe, mivel ezek elszívták a piacról a mikrochipeket. A helyzetre ráerősített, hogy szintén a COVID-19 miatt félvezetőgyáraknak és kulcsfontosságú logisztikai csomópontoknak is be kellett zárniuk. Ebben a helyzetben a gyártók fejvesztve próbálták átalakítani beszállítói láncaikat, hogy fent tudják tartani a folyamatos termelést.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnöke, Oliver Zipse szerint Európának nagyobb technológiai függetlenségre van szüksége, hogy a legfontosabb iparágait saját maga is el tudja látni alapanyagokkal, és ne legyen kiszolgáltatva más piacoknak.

A nagy gyártók stratégiái

A BMW az Inova Semiconductors és a Global Foundries félvezető-beszállítókkal kötött évi többmillió mikrochip vásárlásáról szóló szerződést. A chipek a LED-es fényszórókat fogják kiszolgálni. Andreas Wendt, a BMW beszerzési vezetője elmondta, a vállalatnak szorosabbra kellett fűznie kapcsolatát a beszállítóival, hogy átláthatóbb, megbízhatóbb ellátási láncot kapjanak. Az ACEA-elnöki poszt mellett a BMW vezérigazgatói székét is elfoglaló Oliver Zipse szerint egész Európában közös, jól szervezett stratégiát kell kialakítani az autóipari szereplőknek a válság kezelésére.

A Ford az akkumulátorok kérdését előbbre a helyezte a félvezetőkénél. Jim Farley vezérigazgató elmondta, a 200 ezres darabszámban megrendelt, tisztán elektromos F-150 Lightning pickupok leszállítását az akkumulátorok hiánya jobban akadályozza, mint a chipeké, így az előbbiek élveznek elsőbbséget. A Ford is a Global Foundries céget bízta meg speciális chipjei gyártásával. Egyes modellekbe a hiány miatt nem kerültek bele olyan funkciók, mint a navigáció, de ezek várhatóan utólag pótolhatók.

A Jaguar Land Rover a labilis ellátási láncra és a chiphiányra hivatkozva hosszú várakozási időkre figyelmezteti az újautó-vásárlókat, de továbbra is magas keresletről számol be.

A Mercedes-Benznek a tervezettnél korábban kellett bezárnia kecskeméti gyárát a karácsonyi időszakra. A tavaly összesen 160 ezer A; B; CLA és CLA Shooting Brake osztályos Mercedest készítő gyár 2022. január 12-én várja vissza a több mint 4700 dolgozóját a termelés újraindításához.

Egyes modellek esetén szüneteltetik több opcionális felszereltség választhatóságát is. Többek között a vezeték nélküli telefontöltők, audióeszközök, LED-es fényszórók hiányoznak az extralistáról alkatrészhiány miatt, és szintén ez okból változhatnak nagyot a szállítási idők is.

A Nissan úgy véli, 2022 közepéig biztosan érezteti még hatását a chiphiány. Az összeomló ellátási láncokat időbe telik majd helyreállítani a vezérigazgató, Ashwani Gupta szerint. A Nissan-partner Renault vezérigazgatója, Luca De Meo elmondta, a nagyobb haszonkulccsal árult modellek élveznek prioritást, a chipeket pedig erősebb ázsiai lobbival próbálják beszerezni.

A Stellantis a tajvani Foxconnal kötött szerződést egyedi mikrochipek kifejlesztéséről, amelyeket a konszern négy új elektromosautó-platformjához fognak használni. A Foxconn a Stellantis chipjeinek 80 százalékát fogja szállítani, így sokat egyszerűsödik az ellátási lánc, ami lehetővé teszi, hogy a konszern a minél gyorsabb termék- és szolgáltatásfejlesztésre tudjon koncentrálni. A Foxconnal való együttműködés része a chipek egyszerűsítésére irányuló fejlesztés is, aminek komoly költségcsökkentő hatása lesz az egyre inkább szoftverek által dominált autók gyártásakor.

A Toyota továbbra is zárva tartja számos japán gyárát a romokban heverő beszállítói lánc miatt, így összesen 14 ezer Land Cruiser és Lexus modell nem fog elkészülni. A vállalat azonban a krízis ellenére is úgy gondolja, a chiphiány nehezén már túl van a szektor, és továbbra is a kilencmillió legyártott autó a céljuk az évben.

A Volkswagen emdeni gyára idén már nem nyit ki a chiphiánynak köszönhetően. A Passat és Arteon, jövő év elejétől pedig ID.4 modelleket is gyártó üzem csak január 10-én nyit ki újra. A kényszerűen bevezetett rövidített műszakok 70 munkanapnyi termelési idő kiesését okozták a németországi gyárban.

A konszernbe tartozó Seatnál messze nem ilyen rossz a helyzet, de barcelonai gyárukat öt munkanap erejéig nekik is be kell zárniuk decemberben.

A Volvo az ellátási helyzetének javulásáról jelentett. Håkan Samuelsson vezérigazgató elmondta, 50 ezer autóval kevesebbet gyártottak és 30 ezerrel kevesebbet adtak el az idei harmadik negyedévben, mint 2020 ugyanezen időszakában, de szeptember óta javulást figyelnek meg. A chiphiány szerintük is sokáig hátráltató tényező lesz még — írta meg az Autocar.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink