Elemzések Így csökkenthetjük autónk fogyasztását

Így csökkenthetjük autónk fogyasztását

autopro.hu/D.Á. | 2022.03.12 16:19

Így csökkenthetjük autónk fogyasztását

Fotó: Pixabay

Rekordmagasságokban az üzemanyagárak a világban, így az árbefagyasztás sem lesz tartható egy idő után. A nagykereskedők egyre növekvő veszteségei miatt sokszor hiány alakul ki az üzemanyagokból, illetve a szállítmányozás extraköltségei is beépülnek majd minden fogyasztási cikk árába. A legtöbb, amit tehetünk, ha már autóba ülünk, hogy törekszünk a minél alacsonyabb fogyasztásra. Itt van tíz tipp, hogyan érdemes.

Hirdetés

Az alábbi, fogyasztáscsökkentést segítő tanácsokat a motor1.com kérésére Mia Bevacqua, tapasztalt autóipari technikus és szakújságíró osztotta meg.

1. Megfelelő műszaki állapot

Autónk megfelelő karbantartása az egyik legtöbbet hangoztatott, Bevacqua által is a leginkább nyomatékosított, mégis a legelhanyagoltabb szempont mind közül. Felhívta a figyelmet, hogy a motorhibára figyelmeztető visszajelzőlámpát nem szabad ignorálni. Mivel a modern autók fejlett, bonyolult számítógépes rendszereket használnak, a fogyasztás és teljesítmény akkor is romolhat, ha az autónak látszólag nincs egyéb, különösebb baja - és ehhez elég egy meghibásodott szenzor is. Ha például szorulnak a fékjeink vagy nem megfelelő a futómű beállítása, az ellenállást képez, ezért növekszik a fogyasztás, de ugyanígy járhatunk olyan banális dolgok miatt is, egy eltömődött levegő- vagy üzemanyagszűrő.

2. Fontos a guminyomás

A kerekek megfelelő nyomása beleeshetne a karbantartás kategóriájába, azonban olyan egyszerű és költségmentes dologról van szó, amit egy átlagos autós is ellenőriz(tet)het egy benzinkúton, mégis sokan nem törődnek a kérdéssel. A nem megfelelő guminyomás – azon kívül, hogy balesetveszélyt is okozhat – a fogyasztást is képes növelni: ha fél bar nyomással kevesebb van a kerékben, mint kellene, akár majdnem három százalékkal is nőhet a fogyasztás. Az autónkhoz és annak különböző kerékméreteihez és terheléséhez a gyártó előírja a megfelelő guminyomást, amelyet általában a vezetőoldali ajtó keretébe vagy a tank betöltőnyílásának fedelébe ragasztott matricán találunk.

3. Szabaduljunk meg a felesleges tömegtől

Nem szorul hosszas részletezésre a dolog – nagyobb tömeget csak több üzemanyag égetése árán tudunk mozgatni. Érdemes átgondolni, mire van valóban szükségünk a mindennapok során, és a felesleges dolgokat pakoljuk ki, ne az autóban tároljuk.

4. A klíma sokat számít

A légkondicionáló berendezés kompresszorát közvetlenül a motor hajtja, így elvesz annak hatékonyságából, növeli a fogyasztást. Kézenfekvő lehet a felesleges klímahasználat helyett leengedni az ablakokat a jobb szellőzés érdekében, ám ez sem mindig jó megoldás, mert aerodinamikailag hátrányos lépés. Alacsony sebességnél a leengedett ablakok, nagyobbnál a klíma lehet a takarékosabb opció, a legjobb viszont az, ha mindkettőt kiváltjuk csak a légbefúvással, a leparkolt autó belsejét pedig napellenzőkkel védjük a felmelegedéstől.

5. A légellenállás csökkentése

Az autógyártóktól – főleg az elektromos járművek megjelenése óta – gyakran hallunk a közegellenállási együtthatókról. Ennek oka, hogy a kisebb légellenállás miatt a fogyasztás csökkenthető. Érdemes tehát például a használaton kívüli tetőboxot levenni, valamint az előző pontban leírtak szerint az ablakokat felhúzni, és egyéb kiegészítőket nem aggatni az autó külsejére.

6. Tojásokon lépkedve

Egy újabb triviálisnak tűnő megállapítás, mégis sokat kell hangsúlyozni. Bevacqua szerint már csak ezért sem érdemes konfliktusokba belemenni közlekedés során, és felelőtlenül nyomni a gázt. A finom, visszafogott vezetés vezet a jó fogyasztáshoz, kerülve az intenzív gyorsításokat és tartva a megengedett legnagyobb sebességet az adott útszakaszon. Az előrelátó, defenzív vezetés, a motorfék minél hatékonyabb használata a fogyasztás csökkenésén és a fékek élettartamának növelésén túl a biztonságot is nagyban növeli.

7. Előrelátó vezetési stílus

Ahogy az életben, úgy a vezetésben is érdemes előre gondolkodni. A szállítmányozási cégek nem véletlenül költenek annyit logisztikára – ha például teendőinket a lehető leghatékonyabb, előre megtervezett útvonalon intézzük el, sokat spórolhatunk hosszabb távon időben és üzemanyagban egyaránt. Arra is érdemes figyelni, egyes helyszíneket, útszakaszokat mikor látogatják legtöbben, így – ha lehetséges – el tudjuk kerülni a dugóban araszolást és az alapjáraton állást, amik nagyon meg tudják emelni a fogyasztást.

8. Észszerű használat

A sokáig alapjáraton járó motor sokat fogyaszt, ám rövid időkre mégsem éri meg leállítani azt. Egy lámpánál állva vagy egyéb, forgalmi okból történő megálláskor nem tanácsos leállítani a motort. Amennyit a kevesebb üzemanyag elhasználásával nyerünk, azt elveszítjük a motor alkatrészeinek meggyorsított elhasználódásával, amit a sok indítás okoz. A gyárilag start-stop rendszerrel felszerelt autókat már megfelelően felkészítik ennek kivédésére.

9. Csak minőségi üzemanyagot

Az autónkhoz a gyár által előírt oktánszámúnál alacsonyabb értékű benzint nem szabad tankolni, magasabbat pedig a legtöbb esetben nem éri meg. A nagy teljesítményű, sportos motorokban írnak elő egyes gyártók a 95-ösnél magasabb oktánszámot, azonban egy átlagos, modern autó motorja legfeljebb elhanyagolható mértékben tud csak profitálni egy magasabb oktánszámú benzinből. A prémium 95-ös üzemanyagok több, a motor állapota szempontjából előnyös adalékot tartalmaznak, a 100-as oktánszámú benzin használatának előnye mostanában leginkább az, hogy Magyarországon a 95-ös benzinnel ellentétben nyomokban tartalmaz csak etanolt, ami a benzin „megromlásáért”, helyenként lerakódásokért és a régi autók motorjainak károsodásáért felelhet.

10. A túl nagy terhelésnek nincs előnye

A manuális sebességváltóval szerelt autók tulajdonosai hajlamosak túl magas fokozatban túl alacsony motorfordulat mellett közlekedni, gyorsítani, amit sokszor a modern, alacsony fordulaton is nagy nyomatékú és finomabban járó motorok miatt sokszor meg sem éreznek. A belső égésű motorok számára ideális üzemi körülmény a nagy terhelés és az alacsony fordulatszám, de egy határt átlépve ez már károsítja a motort, és a fogyasztás szempontjából sem előnyös. Bevacqua szerint a finom és egyenletes gyorsítás a megfelelő fokozatban jótékonyan hat a fogyasztásra és a motor belső alkatrészeire egyaránt.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink