Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Öt tanulság a Pekingi Autószalonról
2024.05.06 16:19Változások lesznek a Volvo élén
2024.05.06 15:20Akkumulátor-összeszerelő üzemmel bővül a BMW gyára
2024.05.06 13:18Hibrid megközelítés a titán gyártására
2024.05.06 12:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ide vezet az olcsóbb tömegközlekedés
Németországban a nyárra vezették be az úgynevezett kilenceurós jegyet, ami inkább egy bérlet: a nagyjából 3600 forintba kerülő jeggyel egy hónapig bármilyen nem távolsági vagy IC vonattal bármennyit lehet utazni, emellett a helyi tömegközlekedési eszközökre is utazásra jogosít a kedvezményes jegy.
Különböző hatásokkal járt Németországban a tömegközlekedés elérhetőbbé tétele: az első adja magát, a vasúttal utazók száma jelentősen megnőtt. Érdekesség, hogy a Statista adatai szerint ezzel párhuzamosan az autózók és a belföldi repülőt választók száma nem esett vissza komolyabban, tehát új utasokat szerzett magának a vasút.
A német hírek szerint árnyoldala is van a sok utasnak: soha nem látott szintre esett vissza a vonatok pontossága, sok esetben annyira tele van egy-egy járat, hogy az késéseket okoz, az emberek ugyanis alig férnek fel a vonatokra. A helyzetet sűrítésekkel próbálják meg kezelni ott, ahol lehet, ez pedig járműgazdálkodási nehézségeket okozhat. Erre kiváló példa Drezda, ahol nem vonatokon, hanem a villamosokon jelentkezett számos új utas.
Muzeális villamossal napi forgalomban
Mint az egykori NDK része, Drezda is bővelkedett a keleti blokk tömegközlekedései eszközeivel: az 1990-es évekig közúton a magyar Ikarus 200-as széria, sínen pedig a cseh(szlovák) Tatra villamosai határozták meg az utcaképet. Ökölszabály, hogy egy kötöttpályás, vasúti közlekedési eszköz tovább üzemeltethető, mint egy busz, így míg az Ikarusok már régen kikoptak a napi közlekedésből, addig Tatra villamosok maradtak a 2010-es évekig is.
Drezdában a világ legnagyobb példányszámban gyártott villamosának, a Tatra T3-nak egy átalakított (keskenyebb) verziója terjedt el, a T4D. Ezeket az 1990-es években kezdte el részben selejtezni, részben modernizálni a helyi közlekedési vállalat, a DVB. A Tatra villamosok 2010-ben ünnepelték negyvenedik évfordulójukat a városban, ám ezzel egyidőben a folyamatos beszerzéseknek köszönhetően háttérbe szorultak.
A 2010-es évek végére a helyi Tatrák csak iskolai időben kisegítő járatokon, valamint nagyobb labdarúgó-mérkőzések idején a Dynamo Dresden stadionjához indított céljáratokon teljesítettek szolgálatot. A rendes állományban tíz motorkocsi és öt pótkocsi maradt meg erre a célra, emellett munkagépként (például síncsiszoló) is maradt Tatra a városban, sőt, a helyi közlekedési múzeum is megőrzött több példányt, köztük a legelső T4D-t, ami a cseh (és szovjet) városokban megszokott színvilágot őrzi.
A kilenceurós jegy bevezetése után azonban annyira megnőtt az utasszám Drezdában, hogy a tanév tartalma alatt munkanapokon a múzeumban őrzött villamosok is utasokat szállítottak normál díjszabás szerint – még a piros-fehér példány is. Júliustól pedig a nyáron egyébként pihenésre ítélt néhány megmaradt T4D továbbra is utasokat szállít minden hétköznap, részben a teljes belvárost érintő 8-as vonalon is.
Közrejátszik a chiphiány is
Ahhoz, hogy idáig fajuljon a helyzet, a kilenceurós jegy miatti utasszám-növekedés mellett a chiphiányra is szükség volt. Drezda városa még 2019-ben, a járvány előtt rendelt harminc új Alstom (korábban Bombardier) NGT DX DD típusú villamost. Ezeknek 2021-től folyamatosan kellene forgalomba állnia, 2023 tavaszára mindnek a szász fővárosban kellene lennie. Érdekesség, hogy ahogy a korábbi Bombardier, úgy ezek az Alstom villamosok is ténylegesen helyi gyártásúnak számítanak, ugyanis ezek Szászországban, Bautzen városában készülnek.
A DVB korábbi tájékoztatása szerint azonban a chiphiány, és az egyéb elektronikai komponensek szűk keresztmetszete miatt a gyártó csak késve tudja leszállítani a villamosokat. Emiatt könnyen előfordulhat, hogy szeptemberben - amikor elindul a tanév -, a helyi közlekedési múzeum villamosai ismét kapnak egy kis szerepet a napi utasforgalomban. Ugyanakkor a DVB szerint őszre lesz elég új villamos ahhoz, hogy a muzeális Tatrákat már ne kelljen bevetni.
A tervek szerint az új villamosok megérkezésével egy korszak lezárul majd, és Drezdában végleg kivonják a napi forgalomból a Tatra T4-es villamosokat – ezzel csak alacsonypadlós villamosok közlekednének a városban.
Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!