Elemzések Honnan lesz elég áram?

Honnan lesz elég áram?

autopro.hu/F.M. | 2023.03.10 04:17

Honnan lesz elég áram?

Fotó: Pexels

Európa legnagyobb gazdaságában különösen nagy lehet a baj a McKinsey szerint, akár az elektromos autók töltését is korlátozhatják. A tanácsadó vállalat megvizsgálta az energetikai átállás jelenlegi helyzetét, és több problémás pontot is talált.

Hirdetés

Az energiaellátás átalakításának problémái Németországban domborodnak ki a legjobban: az ország egyidejűleg fordít hátat az atomenergiának és a fosszilis energiahordozóknak. Ez a következő években energiahiányhoz vezethet a McKinsey vállalat szerint. Az aktuális energetikai átállási index alapján a szakemberek prognózisa a 2030-as évre már 30 gigawattórányi kapacitáshiányt mutat. Az ellátás biztonságát tekintve ez Németország számára nagy rizikó.

A folyamatosan növekvő szükségleteknek való megfeleléshez megújuló energiaforrások, energiatárolók és gázerőművek kiépítése szükséges. Továbbá szükséges az árambehozatal jövőbeli növelése is. Az elektromos autók és fűtőberendezések elterjedése pedig tovább növeli az áramfogyasztást – és az ipar is egyre több energiát fogyaszt.

Csökken a teljes kapacitás

A 2010-es évben az elektromosenergia-termelés teljes kapacitása Németországban még 105 gigawatt volt. 2022-re ez az érték 90 gigawattra csökkent, miközben a hálózatra csatlakozó eszközök száma nagy mértékben nőtt. A McKinsey azt feltételezi, hogy a kapacitás 2025-re négy gigawattal elmaradhat a szükségestől, míg 2030-ra 30 gigawattos hiány léphet fel.

A hiány orvoslására megoldást jelenthet az energia importálása. Így a hiány 30 gigawattról 20-ra csökkenne. Akkumulátoros tároló rendszerek és napelemes rendszerek kiépítésével további energiát nyerhetnének. További intézkedésként fennáll a lehetőség a kereslet szabályozására. A nagy fogyasztók ellátásának folyamatos szűkítésével igazodni lehetne a csúcskapacitás csökkenéséhez.

Szabályozhatják az elektromos autókat?

A szövetségi ügynökség már előállt tervezetekkel a hőszivattyúk és az elektromos autók fogyasztásának szabályozására, hogy megakadályozzák a lakossági elektromos hálózat túlterhelését. A korlátozások leghamarabb jövőre léphetnek életbe.

Ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a hőszivattyúk és az e-autók hálózati csatlakozási pontjait szükség esetén csökkentett teljesítménnyel üzemeltetnék, hogy megvédjék az elektromos hálózatot a túlterheléstől. A tervezet szerint 3,7 kilowatt teljesítmény még korlátozott üzemben is lehetséges lenne, ami lassabb töltést jelentene az elektromos autók számára – írja az eFahrer.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink