Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Most érdemes kábelgyártásra váltani!
2024.05.20 16:23Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hátráltatja a klímacélok elérését a sok SUV
Az egyik legismertebb környezetvédelmi szervezet, a Greenpeace elemzéséből az derül ki, hogy a manapság egyre jobban terjedő SUV-láz árt a környezetnek. A tanulmány szerint a városi terepjárók gyártása miatt a három legnagyobb autógyártó konszern, a Volkswagen, a Toyota és a Hyundai-Kia szén-dioxid-emissziója jelentősen emelkedett.
A Greenpeace a Marklines ipari portál és az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynökségének adatait idézi. Úgy tűnik, az SUV-k rohamos terjedése kioltja az autógyártók elektromos átállással elért eredményeit. A világ olajfogyasztásában tavaly bekövetkezett növekedés egyharmada az SUV-k növekvő fogyasztásának tudható be. A kutatásban a Greenpeace Németország olajfogyasztásának túl lassú csökkenéséért a nagy forgalmat okolja.
A tanulmány a Dubajban rendezendő klímakonferenciára való készülés során jelent meg. Erin Choi, a Greenpeace kelet-ázsiai szervezetének klíma- és energiaügyi aktivistája elmondta, a Hyundaihoz és Volkswagenhez hasonló autógyártó óriások szeretik magukat zöldként feltüntetni, de az eredmények az ellenkező irányba mutatnak. A világ legnagyobb autógyártói teljes erőbedobással gyártják az SUV-kat, Choi szerint tovább taszítva a Földet a klímakatasztrófa felé. Az SUV-k acéligénye rendkívül magas, és az üzemeltetésük több energiát emészt fel, mint a kisebb járműveké. Choi elmondása szerint a COP28-as klímatalálkozó egyik fő témája az lesz, hogy hogyan kellene mielőbb kivezetni az olaj és az egyéb fosszilis üzemanyagok használatát. Choi szerint eközben az autógyártók elfeledkeznek a klímavédelmi felelősségükről, és növelik az olaj iránti keresletet az elektromos autókra való túl lassú átállással és a belső égésű motorral szerelt SUV-k utakra szabadításával.
Állatorvosi ló: a Volkswagen
A három említett autógyártó konszern átlagosan 150 százalékkal növelte SUV-eladásait az elmúlt években. A Greenpeace szerint a Volkswagennél ez a szám 2013 óta 270,5 százalék. A wolfsburgi vállalat hezitálva szállt be az SUV-versenybe, de azóta számos hagyományos Volkswagen-termék kapott SUV kivitelű testvérmodellt.
A Volkswagen Csoport belső égésű motorral szerelt városi terepjárói a Greenpeace kalkulációi szerint 102 millió tonna szén-dioxidot bocsátanak ki évente, ami a teljes úton lévő VW-állomány emissziójának 30 százaléka volt 2022-ben. Ehhez képest az elektromos autóival a konszern csak 5,6 millió tonna szén-dioxidot takarított meg. Az elmúlt öt évben a VW 36,8 millió tonnával több szén-dioxid-kibocsátásért felelt, a 2022-es év mérlege 346 millió tonna.
Elektromosan sem a legjobb ötlet
Egy dolog biztos: az SUV-k a nagy tömegük és a rossz légellenállási együtthatójuk miatt több energiát emésztenek fel menet közben, mint a hagyományos autók. A Greenpeace éppen ezért kritikus az elektromos SUV-kkal szemben is. A cikk szerint ugyan ezek az autók karbonsemlegesen működnek, megújuló energiából is többet fogyasztanak és több nyersanyagot igényelnek gyártáskor, mint a kisebb, áramvonalasabb formájú elektromos autók – írja az electrive.com.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!