Elemzések Gyorsabb elektrifikációt hozhat a kábelköteghiány

Gyorsabb elektrifikációt hozhat a kábelköteghiány

autopro.hu/V.M. | 2022.05.31 07:21

Gyorsabb elektrifikációt hozhat a kábelköteghiány

Fotó: Nexans Autoelectric

A fémhuzalból, műanyagból és gumiból álló, kézi munkával összeszerelt kábelkötegek az autók egyszerű, mégis nélkülözhetetlen részeit alkotják. Az ukrajnai háború rávilágított az ellátás sérülékenységére, a helyzet javítását lehetővé tevő alternatív technológiák belső égésű motoros járművekhez igazítása azonban sokak szerint nem lenne kifizetődő, így egy út maradhat: a gyorsabb elektrifikáció.

Hirdetés

Ukrajnából származik a világ kábelköteg-ellátásának egy meghatározó része, ezért aztán a háború kitörése sokként érte az autóipart, aminek több szereplője is felgyorsíthatja az átállást a könnyebb, géppel gyártott, elektromos autókhoz tervezett újgenerációs kábelkötegekre.

Jelenleg a megoldás a termelés áthelyezésének képében érkezett. A Mercedes-Benz például mexikói szállítmányokkal pótolta az átmenetileg kiesett alkatrészeket egy bennfentes szerint, egyes japán beszállítók bővítették kapacitásaikat Marokkóban, míg mások például Tunéziában, Lengyelországban, Szerbiában és Romániában vizsgálták új gyártósorok felállításának lehetőségét.

A technológiaváltási törekvés ettől függetlenül jelen van. Makoto Uchida, a Nissan vezérigazgatója például a Reuters-nek elmondta, hogy a vállalat ebből a célból már egyeztetéseket folytat beszállítóival.

Nehéz átállás

A járművenként átlagosan öt kilométer hosszú konvencionális kábelkötegek esetében komoly gondot jelent, hogy minden modell esetében különböznek, ezért a gyártási átállást nehéz gyorsan elvégezni. Ez a tényező a váratlan ellátási sokkokat még inkább súlyosbítani képes.

Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója elárulta, hogy az ukrajnai háború kitörésekor úgy tűnt, a luxusautó-gyártó a tervezetthez képest 30-40 százalékkal kevesebb járművet gyárthat le az idén, ezenkívül az új források keresését nehezítette, hogy egy kábelköteg tíz különböző ukrán beszállítótól származó komponensekből épül fel.

A háború így aztán arra késztette a Bentley-t, hogy több erőforrást fordítson az egyszerű, e-autókba való kábelkötegek fejlesztésére. A fiatal villanyautó-gyártók, mint a Tesla által már ma is használt új típusú kábelkötegek a maiaknál könnyebbek, kisebb szekciókból épülnek fel, valamint gyártásuk automatizálható.

A Reuters által megkérdezett iparági szakértők és vezetők közül sokan úgy vélik, hogy az belső égésű motoros autók nem fognak elég ideig velünk maradni ahhoz, hogy megérje áttervezni őket az újgenerációs kábelkötegekhez.

Paradigmaváltás történik

Az egyik cég, amely mai, új típusú kábelkötegek fejlesztésén dolgozik, a német Leoni. A vállalat moduláris, hat-nyolc részre tagolt kábelkötegeket fejleszt, amik kevésbé komplexek, illetve elég rövidek az automatizált gyártáshoz.

Walter Glück, a Leoni kábelköteg üzletági vezetője szerint az új technológia paradigmaváltást jelent. „Ha rövidebb átfutási időt akarunk az autógyártásban, akkor abban segít a moduláris kábelköteg” – tette hozzá.

A technológiaváltáson dolgozó OEM-ek között szerepel a BMW, ami a kaliforniai CelLink startupot pénzügyileg támogatja más nagy autóipari vállalatokkal együtt. Az amerikai cég Texasban épít egy üzemet, ahol a teljesen automatizáltan gyártható, könnyen beszerelhető kábelkötegeit 25 gyártósoron fogják készíteni. A sorokat tíz perc alatt át lehet majd állítani másik dizájn gyártására, mivel a komponenseket digitális fájlok alapján készítik.

Az Európában is gyárépítésen dolgozó cég azt állítja, hogy terméke esetében a dizájnmódosítás első szállításig tartó átfutási ideje mindössze két hét, míg a tradicionális kábelkötegeknél az akár 26 is lehet.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink